Biertje?.. Nee.. Horloge (work in progress)

Er is een limburgse horlogemaker die al eens een carbon horloge gemaakt heeft de RO1. Die is ook nog met Andre Kuipers de ruimte in geweest. Daar is hier nog een topic over geweest.

Ok… dan maak ik er wel een van Kevlar… :slight_smile:

Barnsteen zou wel gaaf zijn :wink:

Barnsteen is zeker een mooi materiaal… maar het is nogal zacht. en teer… breukgevoelig ook …
Jaren geleden heeft Tissot de Rockwatch gehad… een horloge met natuurstenen kast…
BruyĆØre hout… dat zou wel mooi zijn… uitermate harde houtsoort… en zo dicht dat 't niet eens wil branden… Hoe ik dat weet?.. ik doe regelmatig een poging om een stuk BruyĆØre in de brand te jagen, door em vol te stoppen met Tabak… ja… een pijp is gemaakt van BruyĆØre
je zou een kast kunnen maken van een BruyĆØre ring, met een metalen ring op boven en onderzijde…

Barnsteen…'t laat me nog niet los… maar ik kom niet verder dan Barnsteen Cabochons als uursteentjes…

Carbon, Kevlar…lijkt me wel wat om daar eens een horloge van te bezitten.

Ok… dan wordt de Limited Edition voor 2015 met een Carbon/Kevlar kast… :slight_smile:

Kevlar is niet mooi… 't heeft de kleur van jonge kaas…'t is taai als de neten… maar gewoonweg niet mooi…
met Carbon kun je alle kanten uit… je krijgt hoedanook een mooie zwart/grijze kast…
't mooiste resultaat krijg je natuurlijk als je in de bovenste laag een geweven matje kan hebben… zodat die mooie structuur behouden blijft… het grote probleem is… zulk fijn weefsel bestaat niet… als je een horloge ziet waarvan de wijzerplaat van carbon lijkt… dan is dat ook waarschijnlijk precies het geval… het lijkt… er is een methode waarbij glasvezel zwart gekleurd wordt… en dat ziet er net zo uit als Carbon… maar dat is het niet… de Chinese Breitling onder de supervezels zeg maar… glasweefsels zijn er namelijk WEL in hele fijne weefsels… ik heb een 80 Grams Keperweefsel glasvezeldoek, met bundels van amper een millimeter… Carbon begint eens met 2.5-3 mm brede bundels… en dat is dan meteen vele malen grover…

gewoon losse vezels in hars in een vorm geperst… dat is ook onnoemelijk sterk…alleen lastig te verwerken… dat is er eigenlijk de reden van dat ik me nog niet aan een Carbon kast gewaagd heb… dan moet ik eerst een nette contramal frezen… en die moet ECHT glad zijn…

zeg nooit nooit… 't gekste is mij eigenlijk nog niet gek genoeg… maar ga me alsjeblieft niet vragen naar een horlogekast van Inconel alsjeblieft…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ok… dan wordt de Limited Edition voor 2015 met
een Carbon/Kevlar kast… :slight_smile:

Kevlar is niet mooi… 't heeft de kleur van jonge
kaas…'t is taai als de neten… maar gewoonweg
niet mooi…
met Carbon kun je alle kanten uit… je krijgt
hoedanook een mooie zwart/grijze kast…
't mooiste resultaat krijg je natuurlijk als je in
de bovenste laag een geweven matje kan hebben…
zodat die mooie structuur behouden blijft… het
grote probleem is… zulk fijn weefsel bestaat
niet… als je een horloge ziet waarvan de
wijzerplaat van carbon lijkt… dan is dat ook
waarschijnlijk precies het geval… het lijkt… er
is een methode waarbij glasvezel zwart gekleurd
wordt… en dat ziet er net zo uit als Carbon…
maar dat is het niet… de Chinese Breitling onder
de supervezels zeg maar… glasweefsels zijn er
namelijk WEL in hele fijne weefsels… ik heb een
80 Grams Keperweefsel glasvezeldoek, met bundels
van amper een millimeter… Carbon begint eens met
2.5-3 mm brede bundels… en dat is dan meteen vele
malen grover…

gewoon losse vezels in hars in een vorm geperst…
dat is ook onnoemelijk sterk…alleen lastig te
verwerken… dat is er eigenlijk de reden van dat
ik me nog niet aan een Carbon kast gewaagd heb…
dan moet ik eerst een nette contramal frezen… en
die moet ECHT glad zijn…

zeg nooit nooit… 't gekste is mij eigenlijk nog
niet gek genoeg… maar ga me alsjeblieft niet
vragen naar een horlogekast van Inconel
alsjeblieft…

::o::o ik blijf met stijgende verbazing dit topic volgen…

Ik vind alles best… maar vraag me alsjeblieft niet om een Inconel kast… :slight_smile: echt niet…

dat is als RVS en Titaan in een… keihard, je gereedschappen slijten als een dolle… en als het warm wordt… dan kun je het helemaal vergeten…

Weet je, ik word helemaal happy van dit topic.

Lekker nieuw en verfrissend. Niet dat de nieuwe aanwinsten en zoektochten van andere leden niet leuk zijn om te volgen. Maar dit is zo anders. En de enthousiasme die je er voor hebt :~

Arie Kabaalstra Schreef:

je kunt met iets eenvoudigs als een horloge
natuurlijk alle kanten op… wordt het een sport
Horloge, een Piloten Horloge, een Duiker, of een
"novelty" watch…

Daar begint het natuurlijk vaak mee. Wat voor ā€œsoortā€ horloge wil je uitbrengen… Aan de andere kant denk ik ook vaak van wat voor soort horloge zou bij iemand passen. Er zijn zoveel merken, zoveel modellen, zoveel filosofieĆ«n, etc. Hoe plaats je je zelf in de horlogewereld. Een leuke inslag vind ik dan bijvoorbeeld de achtergrond/history van iemand, zoals bijvoorbeeld van der Gang die vanuit fijnmechanica op een gegeven moment horloges is gaan maken. Die maken mooie sierlijke horloges.

sommige piloten horloges hebben
een soort rekenschijf op de bezel… Hmm…
ideetje… waarom niet een ā€œengineers watchā€ met
een rekenschijf ?.. ik heb ooit uit
nieuwsgierigheid dit gemaakt…
http://i12.photobucket.com/albums/a220/ArieKabaals
tra/Beagle-1/DSC_0128-1.jpg
een rekenlineaaltje voor het instellen van
verspaningsmachines… ik heb er veel plezier van…
en mogelijk kan ik zoiets ook wel in een Bezel
graveren… waarom niet?

Hm… dat is erg persoonlijk. Ik weet niet precies hoe dat lineaaltje werkt, maar krijg wel het idee dat een ronde vorm ervan niet praktisch is? En dan vind ik het ā€œoverbodig/niet thuis horendā€ op een klokje. Zo heb je van die horloges waar op de wijzerplaat allerlei subdials met wijzers staan… opgeprint/-geplakt. Behalve de looks zijn ze voor mij overbodig. Of een duikersring die niet draait. En in zekere mate een tachymeter ring op een niet chrono klok, en al helemaal als ie geen op een kleine secondewijzer heeft.

qua vormgeving kun je ook alle kanten op… ik heb
zelf een voorliefde voor horloges met weinig
tierelantijnen… een geribbelde bezel rond het
glas kan fraai zijn. ( Rolex kenmerk )maar die
ribbels zijn veel gevoeliger voor beschadiging
Mijn Seiko:
tra/DSC_0662_zps3323d2c3.jpg
heb ik ook op mijn werk gedragen… ik werkte als
gereedschapmaker… je zit vaak in machines met je
handen. je stoot het ding tig keer per dag…maar
er zit nog geen krasje op… grote vlakken zijn
minder gevoelig voor krassen…
als ik met dit horloge tegen een leopard tank zou
stoten… dan is het jammer voor de Leopard…(:smiley:
Mijn Heineken horloge heeft wel een randje… zeg
maar een vaste bezel, ik wilde eens wat proberen…
't is mijn tweede kastje…

Kijk dit is nou iets wat ik ook bij jou vind passen en bij jouw horloges: functioneel en degelijk. Degelijk in de zin van dat het toolwatches zijn die ergens tegen kunnen. Waar een kras niet gelijk storend/ontsierend is in het ontwerp. Horloges die gemaakt zijn om te dragen tijdens allerhande werkzaamheden waar de handen uit de mouwen komen. Met een slogan als
Not suitable for dressy environments!

wat het kaliber betreft… je schreef eerder al
over een Miyota automaatje… eens zien…

Laten we zeggen een 8125?..
http://www.watchallure.com/wp-content/uploads/2011
/08/Miyota8215.jpg
can do… :slight_smile:
of een 6T51… ook een automaat.
eigenlijk is een Automaat wel iets wat zeg maar
"next!" op mijn "ter leeringhe ende vermaeck"
lijstje staat. automaatje kopen… gewicht eraf,
eigen gewicht eraan… mooi slijpen… ( zie ook
mijn Verdal Tour de France…) guilloché… waarom
ook niet… lijkt me leuk… glas bodem erin…
jottem!..

D’r zijn ook horlogeliefhebbers die een "standaard"uurwerkje het niet waard vinden om er glas voor te zetten. Het is dan saai of niet mooi of bijzonder genoeg.
Persoonlijk vind ik het in praktisch alle gevallen leuk om het uurwerkje z’n werk te zien doen. Of het nu een JLC hoogstandje, een standaard ETA 2824 of een budget Miyota is. En dat van die rotor vind ik een geweldig idee. Zo vind ik het erg leuk dat Steinhart z’n logo niet op de rotor heeft gegraveerd, maar er helemaal uit is geslepen (?).

Als ik een LE mag maken… dan wil ik ook helemaal
LOS gaan… dat moet dan mijn "Magnum Opus"
worden… in elk geval tot zover ik heb kunnen
bereiken op dat moment…

Op het gebied van CNC Frezen heb ik mijn Magnum
Opus een paar jaar geleden volbracht…

tra/Beagle-1/IMGP1548.jpg

schaal 1:144, 48 Cm lang… massief Alu

::o Indrukwekkend vliegtuigje. Weer es wat anders dan een modelbouwpakketje :smiley:
Maar misschien is dit punt ook iets om even bij stil te staan wie je wilt bereiken met je klokjes. Helemaal los gaan is erg gaaf en kan ook je uitgangspunt zijn. Maar als daardoor bij wijze een klokje 10.000 euro gaat kosten, dan is dat weer iets voor een andere doelgroep dan de meesten hier kunnen of willen besteden voor een klokje.
Een LE kun je altijd maken. Maar aan sommige hangen bepaalde regels. Als het een PMLE wordt, dan kunnen meer leden zo een apart klokje vergaren ivm de grens vd prijs (denk rond de 100 euro). Als daardoor je echter teveel tijd door kwijt bent kun je overwegen om een HFLE te doen met een max prijs van 450 euro. Waarschijnlijk minder mensen die dan instappen, maar toch kunnen dat er soms ineens bijna 30 of meer zijn. Als ook dat te zwaar wordt, kun je denken gewoon aan een limited edition van 10 stuks en wie het eerst komt, wie het eerst maalt of een loting, etc. LE mogelijkheden genoeg, alleen hebben sommige zo hun regels.
Daarnaast, wil je iets maken waar je helemaal zelf aan hebt gewerkt/gedacht? Of wil je ook input vanuit het forum en hou je een dikke vinger in de pap? Of ga je extremer en laat je forumleden in een poll ofzo het horloge samenstellen?

Ik weet niet hoeveel het omvat, maar onderschat de verschillende mogelijkheden niet. 1 klokje maken als een projectje kan leuk zijn, maar als je er 30 of meer van moet maken kan dat heel anders verlopen. Hoe zou het zijn geweest als je 30 van die klompen moest maken?

Overigens zou ik wel even met iemand van het forumteam overleggen wat wel en niet kan/mag op het forum. Hier regels voor. Zo mag er niet zo maar door bedrijven reclame gemaakt worden ivm forum sponsoren.

wel eens gezien hoe Breitling
kasten gemaakt worden?.. uit stroken plaat
gestanst… DAT… dat is mijn vak van oorsprong…
het maken van dergelijke apparaten…

Even een kiekje genomen, en lijkt me een leuk filmpje om es rustig voor te gaan zitten. Bedankt vast voor het delen :)-D

Daar heb je goed kans van…zoals ik eerder
schreef… als ik een Limited Edition mag maken…
dan wordt het mijn Magnum Opus, dan trek ik al
mijn kunnen uit de kast om er iets van te maken
dat de drager met trots vervuld dat ie dat horloge
mag dragen… daar wil ik op mikken…

Ik denk dat in welk categorie of prijsklasse ook, dat dit afhankelijk is van de smaak, wensen en mogelijkheden van de drager om het horloge al dan niet te nemen. Maar ikzelf zou als ik em zou nemen, het wel een hele bijzondere klok vinden. Als het een forumlimited zou worden, dan zou het volgens mij de eerste zijn waarvan zoveel onderdelen in Nederland gemaakt wordt, in een stijl die me aan een manufactuur/a la oudewetse Zwitserse horlogemakers die op hun boerderij zelf de onderdelen voor hun klokjes vervaardigden.

Als er groen licht gegeven voor wordt, zou ik een nieuwe post openen om alle punten es op een rijtje te zetten.

dmc Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:

Ok… dan wordt de Limited Edition voor 2015 met
een Carbon/Kevlar kast… :slight_smile:

Kevlar is niet mooi… 't heeft de kleur van
jonge
kaas…'t is taai als de neten… maar gewoonweg
niet mooi…
met Carbon kun je alle kanten uit… je krijgt
hoedanook een mooie zwart/grijze kast…
't mooiste resultaat krijg je natuurlijk als je
in
de bovenste laag een geweven matje kan hebben…
zodat die mooie structuur behouden blijft… het
grote probleem is… zulk fijn weefsel bestaat
niet… als je een horloge ziet waarvan de
wijzerplaat van carbon lijkt… dan is dat ook
waarschijnlijk precies het geval… het lijkt…
er
is een methode waarbij glasvezel zwart gekleurd
wordt… en dat ziet er net zo uit als Carbon…
maar dat is het niet… de Chinese Breitling
onder
de supervezels zeg maar… glasweefsels zijn er
namelijk WEL in hele fijne weefsels… ik heb
een
80 Grams Keperweefsel glasvezeldoek, met
bundels
van amper een millimeter… Carbon begint eens
met
2.5-3 mm brede bundels… en dat is dan meteen
vele
malen grover…

gewoon losse vezels in hars in een vorm
geperst…
dat is ook onnoemelijk sterk…alleen lastig te
verwerken… dat is er eigenlijk de reden van
dat
ik me nog niet aan een Carbon kast gewaagd
heb…
dan moet ik eerst een nette contramal frezen…
en
die moet ECHT glad zijn…

zeg nooit nooit… 't gekste is mij eigenlijk
nog
niet gek genoeg… maar ga me alsjeblieft niet
vragen naar een horlogekast van Inconel
alsjeblieft…

::o::o ik blijf met stijgende verbazing dit topic
volgen…

Ik kan soms amper volgen waar ie het over heeft, maar ik verbaas me over z’n vele mogelijkheden en vakmanschap. Inconel… daar moet Google aan te pas komen. Nooit van gehoord.

Inconel is een Nickel-ijzerlegering, met enorm goede hittevastheid… de romp van de X15 ( amerikaans test vliegtuig dat in feite tot in de ruimte kon komen ) had een romp waar bepaalde delen van Inconel waren…

mocht het ooit tot een horloge komen met een Inconel kast… dan is er maar 1 naam mogelijk… X15… Inconel is indertijd zo’n beetje ontwikkeld voor dat toestel… maar het is vreselijk moeilijk te bewerken…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=c1K5QjR3hyU[/video]… dit is met keramisch gereedschap… keramiek is bros, dus je kunt maar weinig tegelijk afnemen… koelen is UIT DEN BOZE… want door de temperatuurswisselingen is het meteen afgelopen met je gereedschap…

Ik heb veel gehard staal verwerkt… ik zag ergens hier een foto van een achterwand van een horloge met de vermelding 60HRC… even ter vergelijk… dat is zo hard als een kogellager… ik heb materiaal tot 65 HRC bewerkt… dat gaat echt het best met Keramisch gereedschap… anders kom je er niet door… niet makkelijk in elk geval…

Ik hoop wel dat mijn horlogekastje snel binnen is… 't begint een beetje een technologietopic te worden… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Inconel is een Nickel-ijzerlegering, met enorm
goede hittevastheid… de romp van de X15 (
amerikaans test vliegtuig dat in feite tot in de
ruimte kon komen ) had een romp waar bepaalde
delen van Inconel waren…

mocht het ooit tot een horloge komen met een
Inconel kast… dan is er maar 1 naam mogelijk…
X15… Inconel is indertijd zo’n beetje ontwikkeldo
voor dat toestel… maar het is vreselijk moeilijk
te bewerken…

http://www.youtube.com/watch?v=c1K5QjR3hyU… dit
is met keramisch gereedschap… keramiek is bros,
dus je kunt maar weinig tegelijk afnemen… koelen
is UIT DEN BOZE… want door de
temperatuurswisselingen is het meteen afgelopen
met je gereedschap…

Ik heb veel gehard staal verwerkt… ik zag ergens
hier een foto van een achterwand van een horloge
met de vermelding 60HRC… even ter vergelijk… dat
is zo hard als een kogellager… ik heb materiaal
tot 65 HRC bewerkt… dat gaat echt het best met
Keramisch gereedschap… anders kom je er niet
door… niet makkelijk in elk geval…

Mocht het eens zover komen zou je dan niet eerder gaan voor een metaalsoort die wat makkelijker te bewerken is zoals bv Monel dit is niet zo hard als Inconel maar wel taai
en zolang het niet met open vuur verwarmd wordt is het roestvast .

Voorbeeldje van gestanste (nep) carbon, op mijn Ferrari Scuderia…

tja… waarom maakt Rado sommige kasten van Wolfraamcarbide?..en worden ze gecoat met Diamant?

als ik een ā€œsuperhorlogeā€ zou willen maken… dan is het materiaal voor de kast een deel van de uitdaging natuurlijk…

het Heineken horloge heeft een Alu kast… dat heeft als uitdaging dat je gereedschappen vlijmscherp moeten zijn, en dat je voldoende toeren maakt om te voorkomen dat het alu aan je gereedschappen kleeft, en dat ze dan afbreken…

Titanium is ook een taaie… 't is vrij hard, en taai… een beetje zoals RVS, maar RVS heeft daarbij de roteigenschappen dat het verhardt als het heet wordt, en dat het gereedschap snel slijt… en als je gereedschap slijt… wordt rvs hard… you get the picture…

Zei je nou dat je iets gekocht had? :wink:

Ja… zou kunnen dat ik dat zei… 't zal wel iets geweest zijn wat ik niet zelf kan maken… Titanium ofzo… dat maak je met grote hoeveelheden chemicaliĆ«n… niet zo’n zin in… dat laat ik dan wel weer aan een ander over… :slight_smile:

Maar… om dat kopen weer een beetje te compenseren… zie hier…:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1749492

kaliberhouder…
die zijn niet duur in aanschaf… boeie… ik wil em zelf maken… X(

Wauw dat vliegtuig is ge-wel-dig!:} Hoeveel uur zat daar wel niet in?::o

Die Boeing 747?.. hou je vast… 120 uur!.. gedurende een periode van 5 weken, heeft mijn freesbank het hele weekend 12 uur per dag staan draaien… vrijdagmiddag als ik uit mijn werk kwam, maakte ik de programma’s voor de zaterdag… , voorbewerken, nabewerken, en onderwijl maakte ik de programma’s voor de zondag…

Horlogekastje gaat een stuk sneller… :slight_smile: het Heineken horlogekastje… totaal iets van 4 uurtjes…

Guess who’s back!..

Yeah Baby, Yeah!..

ze heeft een mooie satijnglans gekregen… ik ga’r afmonteren…

Ziet er prachtig uit!
Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.