Biertje?.. Nee.. Horloge (work in progress)

Wat een geweldig resultaat zeg!!!(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu)(tu) Die velcro band zit 'm trouwens als gegoten.
Ik zeg, jij bent klaar voor het echte werk. Gauw naar de tekentafel dus.

Gr Wouter

Gevalletje?..

marnix.moed Schreef:

Gevalletje?..

http://fc09.deviantart.net/fs71/i/2010/066/f/a/Nev
er_chase_Homo_Universalis_by_WolvesFire.jpg

Mogelijk… Ik ben zijn biografie aan het lezen… da’s veel boeiender dan die ā€œstuiverromannetjesā€ van Dan Brown.

Hmm nu ik er zo over denk… schilderen… check!.. wapentuig, ik heb zelf onderdelen gemaakt voor mijn handboog. Check!.. gieten van metalen Check…
roze kleding… check!. :slight_smile:

Een erg leuk topic!!

Wat ik me afvroeg, een 18k gouden horloge, wordt dat ook op een frees gemaakt of wordt dat direct gegoten? Als het gefreesd wordt zou ik de schoonmaakploeg elke dag door een metaaldetector laten lopen.

Ik heb er nog nooit een gemaakt… maar ik zou het als volgt doen…

• model maken (met een kleine overmaat… goud krimpt bij het afkoelen na het gieten
  • siliconen gietvormpje maken van de modelkast
  • wasmodellen gieten
    -opbomen
    -gips vorm maken
    -was uitsmelten
    -goud ingieten
    -mal openbreken
    -kasten loszagen van de gietboom, en het zaagsel opvangen
    -draaibank helemaal schoonmaken, holtes voor kaliber en glas draaien, spaantjes opvangen
    -kast polijsten

omdat met het gieten de complexe vorm er al inzit, hoef je eigenlijk meestal niet te frezen…

maar dat is voor Seriewerk…

zou je een unicum willen hebben… dan volstaat het om het model rechtstreeks af te vormen in delftse aarde, en dan meteen het goud te gieten.

een edelsmid heeft een schootsvel onder de werkbank… en die is er om 2 redenen… als je wat laat vallen… dan valt het meestal in het schootsvel, en vind je het snel terug…
alles wat je vijlt en zaagt van edele metalen, dat wordt opgevangen in het schootsvel… dat bewaar je… je maakt ook eerst je schootsvel leeg voor je van 't ene naar het andere edelmetaal omschakelt. zodat er geen zilver door je goud komt… en omgekeerd

Met stijgende verbazing zit ik dit topic door te lezen!::o Wat een vakman ben je!:} Nu snel verder in je ander topics!:~

Met hele grote hoofdletters RESPECT

Vakman… ach… ik zit er eigenlijk wel over te denken of het niet handig is om iets van een opleiding te gaan volgen als uurwerkmaker/horlogemaker…
't is best wel leuk werk. van alles wat… ontwerpen… draaien, frezen, vijlen, schuren, bruneren, polijsten… de boel samenbouwen… onderhoud… ja… best een leuk vak…

Arie Kabaalstra Schreef:

Vakman… ach… ik zit er eigenlijk wel over te
denken of het niet handig is om iets van een
opleiding te gaan volgen als
uurwerkmaker/horlogemaker…
't is best wel leuk werk. van alles wat…
ontwerpen… draaien, frezen, vijlen, schuren,
bruneren, polijsten… de boel samenbouwen…
onderhoud… ja… best een leuk vak…

Hier komen (kwamen?) ze nog een paar man te kort http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1729982,1760852

ja… leuk… maar ik ga verhuizen naar Friesland… dan is schoonhoven wel een beetje ver fietsen…

Arie Kabaalstra Schreef:

ja… leuk… maar ik ga verhuizen naar Friesland…
dan is schoonhoven wel een beetje ver fietsen…

ja, maar n peuleschil voor je ducati :wink:

ik zal de tips voor belgie dan maar skippen. die zijn dacht ik wat goedkoper. kweenie hoe t is bij de oosterburen.

en Glashütte is ook al zo’n teringend… misschien moet ik Christiaan van der Klaauw eens bellen… :)-D