Bijna dood wrakje blijkt een Engel, vierkant op herhaling en omaatje krijgt een nieuwe bril

Goed bezig lex. Wat gebruik je om te polijsten?

1 like

Leuk verhaal :man_mechanic: Lex :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Dit:
image
Te koop bij veel ijzerhandels.
Of anders on line:
bijvoorbeeld deze, maar ook veel andere aanbieders.
[Kingston Unipoets - Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis! (werkenmetmerken.nl)]

Niet alleen geschikt voor metaal, maar ook voor (glanzende) lakken, acrylglas en andere kunststoffen.

1 like

Super mooi gedaan! :ok_hand:t3:

1 like

Daar hebben we wat aan lex

1 like

Ik gebruik er Flitz polijstpasta voor. Geeft zeer goede resultaten, is ook iets grover, waardoor het zeer goed te gebruiken is voor plexiglas. Is in ieder geval veel goedkoper dan Polywatch, en werkt naar mijn mening ook nog eens beter. En de glans blijft ook langer, wat vooral te merken is aan vergulde kastjes. Die kun je echt weer in nieuwstaat krijgen.

Mocht het polijsten van een glaasje met de polijstpasta niet goed werken (te diepe krassen), dan voeg ik meestal een heel klein beetje cesiumpoeder toe. Maar dat moet je dan weer niet gebruiken op een vergulde kast, want je poetst er dan zo het goud vanaf…

1 like

@Lexaf die 2220 uurwerkje zijn opzich leuk om te servicen best complex voor het kleine uurwerkje. Alleen die diafix op practisch alle stenen is pure terror hahaha.

1 like

Lijkt me ook heel geschikt spul. Als ik weer eens iets bij knivesandtools te bestellen heb zal ik het meebestellen om te proberen.

Is dat geen gevaarlijk spul? giftig? En duur!
De prijs bij Amazon: €53,-- voor een potje van 25 gram.
En bij Ome Ali : €27,80 (!) voor 1 (één) gram? €83,29 voor een potje van 10 (tien) gram!
Is Ali goedkoop?

Dan toch liever ‘Parijs rood’ ! Volgens mijn edelsmid het fijnste polijstmiddel dat er bestaat.
En dat voor nog geen 10tje per blok van 250 gram.

Kijk hier:

Destijds gekocht bij Amazon voor €20. En ja, cesiumpoeder moet je met zorg behandelen, niet giftig, maar net zo schadelijk als asbest. Asbest is op zich niet giftig, maar kan wel nare dingen veroorzaken. Je moet het gewoon niet inademen. En dat geldt voor cesium ook. Het brengt schade aan je luchtwegen, als je het inademt. Maar je kunt er glas mee polijst, de reden waarom ik het heb. Dan gebruik ik echt wel een P3 mondkapje…

1 like

Helder! (pun intended).

Het leest heerlijk weg en is ook nog eens leerzaam. En 3 horloges gered van een mogelijk treurig einde. Dank je wel Lex!

1 like

Erg leuk om te lezen en te zien hoe de horloges weer tot leven worden gewekt. Complimenten voor jouw toewijding en doorzettingsvermogen :grinning: :ok_hand: :ok_hand:

1 like

Knap als je dit allemaal zo kunt. Dank je voor het delen van je verhaal

1 like

Weer met plezier je topic gelezen Lex, en ik zei het je toen al “de onderdeeltjes zullen vast nog wel eens van past komen :smiley:”.
Leuk hoe je het Engeltje weer tot leven hebt gebracht, het eindresultaat mag er zijn. Je denkt dat dit de laatste wordt, maar jou kennende ga je toch weer op zoek :wink:.

Die Indus heb je ook weer netjes opgeknapt met de nodige huis en tuin vlijt :smiley:. Nederlands merk met een Eta erin en dan de mazzel hebben dat er op Ebay nog 2 stonden. Maar zo gaat het nog steeds, merken uit andere landen met een Eta of Seiko uurwerkje erin en bij elkaar afkijken natuurlijk :smiley:. Hoeveel vintage heeft je dochter inmiddels, wel weer een leuke aanvulling op haar collectie.

Dan de Vedette, zoeken kan jij wel. Maar dat verdient oma natuurlijk ook. Wat ziet het uurwerkje er nog mooi uit, geen roest in ieder geval. Hooguit dat hij schoongemaakt moet worden. Leuk hoe creatief je bent, geen goede maat glaasje, nou dan maken we er toch 1 op maat :grin:.
Het is echt een omaatje, weet je waar deze mij aan doet denken. Aan die oude Oris van mij, bijna een 1 op 1 horloge model met een ander merk.
En omaatje loopt weer, weliswaar met een rollator. Even een heup operatie (afregelen dus) en ze loopt weer de marathon :laughing:.

Je had destijds een bulk vintage en onderdelen mee genomen, dus wedden dat je er weer wat tussen vindt :wink:.

Al met al, weer genoten van je topic. En nu heb ik nog een vraag voor een gemeenschappelijke vriendin @PetraO. Die is echt goed bezig met horloges, maar zit natuurlijk nog in het leermoment dus veel lezen en YouTube kijken en heel veel oefenen. Mocht nu nog wat wrakjes tegenkomen waar je geen heil in ziet, daar zou je Petra een hoop plezier mee doen. Niet dat het dan nog gerepareerd kan worden maar gewoon uit elkaar halen en in weer in elkaar zetten.
Je ziet Lex, ik lees dus echt alles ook al is vintage niet mijn ding :smiley:.
Binnenkort even een afspraak maken, kan nu weer enigszins. Je weet waar ik het over heb.

En op naar je volgende topic, met heel veel foto’s :+1: :ok_hand:

4 likes

Cesium poeder ?

Bedoel je geen cerium poeder ?

Dat…

Ooohhh ja! dat verandert de zaak. Ik was toch al een beetje verbaasd, Cesium is toch heel eng radio actief spul? Toch kun je dat ook gewoon via het internet kopen, al zou ik niet weten waar je dat dan voor kan of moet gebruiken.

CeRium poeder dus. Ik heb het even opgezocht en dat lijkt me duidelijker.
De toepassing als glas polijst middel wordt daar ook bij aangegeven.
Ook geen goedkoop spul, maar dat is nog wel te doen.
Ondanks alles… toch gevaarlijk genoeg om er heel zorgvuldig mee om te gaan en een mondkapje te dragen… toch?

Dit spul dus. Te koop (o.a.) bij Amazon.

Duidelijke beschrijving ook.

Ik ga het zeker een keer proberen. Ik heb nog wel een paar horloges liggen met mineraal glas met krassen.

1 like

Dank, veel dank voor het delen van deze trilogie. Heel leerzaam ook! Vierkante glaasjes zelf maken, Wauw, Petje af!
Dat je met zoveel ervaring die wijzerplaat niet zelf durft los te maken, dat verbaast me dan weer!
In Frankrijk is Vedette een bekend merk voor klokken…

1 like

ik hed denk ik gelijkaardige aar ben op zoek naar meer advies voor reparatie

kan ik wat fotos bezorgen van het uurwerk?