Bijna Opgelicht! Tagged picture gephotoshopped. Wat werkt wel?

Goedemiddag Allen,

Ik wil jullie graag waarschuwen voor wat mij gisteren is overkomen.

Ik had interesse in een Heuer Autavia en vroeg de verkoper om foto’s van het horloge. De foto’s deden me nogal denken aan dealer foto’s waardoor ik de verkoper vroeg om een “tagged picture” een foto met daarin het horloge en handgeschreven zijn emailadres. Dit was wat ik vervolgens kreeg:

Ziet er allemaal erg betrouwbaar uit. Gedurende mijn verdere onderzoek vond ik toch ergens de dealerfoto’s terug op The Rolex Forums:

Dus contacteerde ik de verkoper op The Rolex Forums welke aangaf dat hij het horloge nog steeds had maar wel een geinteresseerde had gehad. Ene " Michael" en hem de volgende " tagged picture" had gestuurd:

Wat het verhaal nog erger maakt is dat er nog iemand anders geinteresseerd was. Die had de verkoper gevraagd om een foto met daarin een specifiek tijdstip. Zelfs die heeft hij weten te photoshoppen:

Dus heren (en dames) let op! Een tagged picture heeft naar het lijkt dus geen enkele waarde meer. De vraag is alleen: Hoe voorkom je dit? Wat vragen jullie op om er zeker van te zijn dat de verkoper het horloge in zijn bezit heeft?

Overigens had de verkoper referenties gegeven die allemaal per email aan mij bevestigden dat hij een goede verkoper was.

7 likes

Ik zie maar 1 echte oplossing. Persoonlijke overdracht :+1:t2:

7 likes

Yup, of PayPal buyer protection

goed speurwerk !

1 like

Ik vertrouw dat Photoshoppen niet :yum:

1 like

Vraag om een foto met de wijzers op een specifieke tijd.

14 likes

Goeie! :thumbsup:

Als Chronotrader (want daar komt deze toch vandaan?) ook zou gaan werken met een minimum tijd aan lidmaatschap en posts zou je al 90% van de scammers daar kwijt zijn.
Ik kan het niet laten om daar toch regelmatig te kijken, maar ik erger me kapot aan de vele scammers (en handelaren met belachelijke prijzen).

Mijn oplossing:
Ik koop alleen van mensen die ik ken (of kan tracen ) via horlogeforums en waar nodig met referenties. Dan zal ik wel eens een koopje missen, maar dat is dan maar zo…

Wat die verkopers referenties betreft; kon je deze terug vinden op horlogeforums met goede feedback? (want dat zou wel vreemd zijn…)

1 like

Tagged filmpje?

O haha, tagged hoeft dan niet. Gewoon filmpje

Je kunt trouwens goed zien dat het gephotoshopt is.
De papierkleur waar hij zijn mailadres heeft staan verschilt van het origineel.

Als op mijn foto :relaxed:

Voor niet vintage hier op HF of MP, inderdaad de beste oplossing. Maar voor vintage (en zeker hogere segment) niet te doen; dat is echt wereldwijde handel tussen liefhebbers (en handelaren).

Goeie! Of met een vreemd voorwerp er bij, een lepel bijvoorbeeld.

Wat ik overigens ook regelmatig doe, is gsm nr uitwisselen om foto’s en filmpjes te appen, die zojuist zijn opgenomen. Niet waterdicht, maar beter dan een tagged picture :wink:

Snap ik :+1:t2:

Steekt het echt zo vernuftig in elkaar dat er ook verschillende wijzerstanden worden geshopt?

De 2:15 tov 8:45 is relatief makkelijk, maar de 1:30 is toch echt anders.

Tagged foto, met door jou gekozen datum(mits voorhanden)/tijd weergave maakt het wellicht iets betrouwbaarder. Maar f2f is meest betrouwbaar uiteindelijk.

Dat kan je gelukkig niet fotosoepen

Dat is wel lastiger dan een stukje tekst ja. Dat kan zelfs met windows paint.
.
Maar feitelijk is alles te photoshoppen natuurlijk als je goed bent.

1 like

Is dit gemeld bij MP?

Ik neem aan dat je de militaire politie bedoelt?

Marktplaats heeft hier niets mee te maken.

2 likes