Veel horloges hebben een bijnaam, met name de Seiko’s volgens mij. Tuna, Sumo, Monster, Helmet, Bullhead, maar ook Omega’s zoals de Moonwatch, die is me duidelijk overigens, de Connie (ook duidelijk) en de Jedi (geen idee hoe die daar aan komt). Ik ben erg benieuwd welke bijnamen horloges hebben en vooral hoe ze daar aan komen.
Hierover vond ik een topic uit 2010, maar daar werd niet ingegaan op de reden van de betreffende bijnaam. Weten jullie wellicht welke bijnamen er zijn en wat de reden is dat dat horloge die bijnaam heeft gekregen?
Heeft met de vorm van de case te maken bij de seiko’s. Tuna is vrij duidelijk vanwege de gelijkenis met een blikje tonijn. Monster is denk ik vanwege het ruige/agressive uiterlijk. Sumo zou ik niet wetne.
Sumo is nog een tijdje in de race geweest om Cameltoe te heten, vanwege de index op 12 uur, het waarom mag je zelf raden.
Ik neem aan dat Sumo verwijst naar een “zwaargewicht”
De Sumo schijnt zo te heten vanwege zijn grote kast met relatief smalle band en brede lugs. Dat zou doen denken aan de benen van een Sumo worstelaar.
De Samurai heeft zijn naam te danken aan de gebruikte vlakken in de kast, die doen denken aan de bepantsering van een samurai krijger.
Een Shogun is een oud-Japanse vorst. Waarom deze zijn naam leent aan de Seiko Shogun is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij komt dit uit het WUS forum, waarbij de naamgever abusievelijk een plaatje van een samurai krijger gebruikte. Maar die naam was al gebruikt, en Shogun klinkt ook stoer.
Geen van bovenstaande is absolute waarheid, maar slechts zoals ik het begrepen heb.
Ja dat klopt! Peter Blake was een zeezeiler met een door Omega gesponsorde boot. En tevens milieu-activist, volgens mij vermoord door piraten. Er is trouwens wel discussie of hij nu de seamaster hierboven of de GMT droeg (logisch als zeezeiler). Weet iemand het hier?