Bijzonder! ~ Een IWC zakhorloge met geschiedenis

Gustav Löwenthal
inkoper hoedenafdeling bij Von Tiets (duitsland)
reisde europa af. Naar Nederland gevlucht omstreeks 1935
Ging naar Amerika (vakantie). Moest in 1941 naar amsterdam. Wilde niet onderduiken.
Gaf toen klokje aan mijn vader. Was bang dat hij niet terug zou keren. Dat is ook bewaarheid geworden
Geboortedatum ?) 1807-1868 ??? te Wollmarshausen. Gestorven 26-02-1943 Auschwitz.
Het klokje (IWC nr 896679 / Felsing Berling - “Toi toi toi/ 13)
Is hem gegeven door zijn (geheime? Liefde) Elisabeth Bergner. - Een beroemde duitse actrice. Die later in London overleden is. Echte naam: Elisabeth Ettel
zoek op google- of IMDB.com (international movie database)
Elisabeth Bergner - Biography - IMDb
Initialen op kettinkje: GL
Het klokje is nog stees in mijn bezit!

41 likes

Wauw, Wàt een verhaal…
Mooi, ontroerend en verschrikkelijk tegelijk. :cry:
Het relaas leeft verder via het horloge.
Dank voor het delen.:pray:t2:

1 like

Mooi om zo iets met een geschiedenis te hebben! Wijzerplaat ziet er ook nog gaaf uit. Loopt het horloge?

Een horloge met een verhaal. Top

1 like

Geweldig! Koesteren!!

1 like

Wauw! :hugs::pray:
Een behoorlijk stuk geschiedenis/verhaal hangt er aan dit zakhorloge, ik zeg koesteren!

2 likes

Inderdaad Wauw, dit is een pareltje op het forum.

1 like

Cool. Erg tragisch, maar cool horloge.

1 like

Al contact gezocht met de nabestaanden Von Tiets? Dit zou heel waardevol kunnen zijn voor deze mensen. Als er al nabestaanden zijn. Zo heb ik een aantal schilderijen van mijn opa op miraculeuze manier teruggekregen waar ik erg blij mee ben.

Löwenthal bedoel je? Die werkte bij Von Tiets.

2 likes

Right :+1:

Sorry, maar ik zal wel de eikel hier zijn of worden, maar je verteld ons een prachtig verhaal achter een klokje die een heel leven achter de rug heeft en dan plaats je een foto van een klokje waar nog geen kras, schram en vervaging te vinden is vanuit die tijd?

Ik zeg, bullshit

1 like

:laughing:

Het is geen polshorloge, hè.

Serieus? Een zakhorloge (let op, een zakhorloge die dus constant ergens vanuit gehaald wordt) die na 100 jaar waarin hij de zoute zilte zeeen heeft bevaren en menige eigenaren heeft gehad die er dan zo puntgaaf uitziet als wat je op de foto ziet? Sorry, maar ik moet alle gods mogelijke moeite doen om mijn Rolex krasvrij te houden en deze meneren en dame zorgen voor een puntgave zakhorloge na 100 jaar wilde verhalen?

Tuuuuuuuurlijk.

This says it all :grin:

Idd

Taal en rekenen vallen ook niet mee zo te zien.

2 likes

Wat wil je bereiken met je oneliners?

1 like

Een goede vraag waar ik zo een-twee-drie geen antwoord op weet.

Zullen we het daar dan maar bij laten dan? Want het gaat nergens meer over op deze manier. Ik heb mijn punt gemaakt. Ik geloof niet dat dit klokje bij dit verhaal hoort. Maar dat is mijn mening en die mag je gerust betwisten.