Binnen bij de Kringloop

Hallo, er zijn weer horloges binnen bij de lokale kringloop waar ik niet zoveel over kan vinden. Hulp wordt zeer gewaardeerd.

1 like

Hierbij een leuk handmatig op te winden horloge. Merk? Essel?
Kent iemand dit merk? Het lijkt of het handmatig opwinden als resultaat een dagenlang werkend horloge oplevert. Dus niet iedere dag draaien.
De buitenste ring van de wijzerplaat kan gedraaid worden. Waar is deze ring voor?

5 likes

Leuke automatic Eterna matic Kontiki binnen. Horloge werkt goed heeft wel onderhoudt nodig. Heeft iemand een idee over de waarde en of het nuttig is deze te laten servicen?

7 likes

U werkt hier?

1 like

Mooi ding. Als je schrijft

Dan is

:upside_down_face:

Iemand moet hem tof vinden en daardoor onhoudskosten accepteren

2 likes

Het lijkt er op dat de wijzers van de Eterna roest vertonen? Dit lijkt me het meest interessante horloge. Er moet wel nog(al) wat liefde in imo.
Daarnaast vraag ik me af of de kleur blauw origineel is.

1 like

Zijn die blauw gelakte indexen origineel?

Ik kan alleen een versie met smaragden vinden

2 likes

Di KonTiki is waarschijnlijk wel de moeite waard om op te knappen, al zal het grootste gedeelde van de waarde wel op gaan aan de onderhoudsbeurt.
Die blauwe indexen zijn zeker niet origineel, maar zo te zien heeft de kliederaar die dat gedaan heeft de boel niet eerst geschuurd, dus met een beetje geluk is die blauwigheid met een pennehout wel weer te verwijderen.

4 likes

Sorry dat ik wat traag reageer, ik verwachtte een mailtje. Ik help de lokale kringloop de binnengebrachte horloges schoon te maken en van een nieuw batterijtje te voorzien. Zo nu en dan zit er wel iets interessants bij. Zonde om die voor een paar euro te verkopen. Daarom zoek ik hier meer informatie en eventueel liefhebbers.

2 likes

Hallo, ik heb werkelijk geen idee of dit origineel is. Maar als iemand zo handig is dit te veranderen, dan eindigd deze niet in de inleverbak van de kringloop. Het kan dat iemand overleden is en dat de nabestaanden geen idee hebben dat er automatics en vooral handopwinders bestaan;)

@blablabla
Je moet maar het geluk hebben om bij zo’n kringloop te werken of, in jouw geval, te helpen, maar daar zou ik, met het ‘voordeel’ wat je dan hebt om de krenten uit te pap te kunnen vissen, niet al te veel mee te koop lopen. Begrijp me goed, ik neem het je niet kwalijk, maar de argeloze bezoeker die nooit iets kan vinden omdat iemand de interessante ingekomen stukken apart legt, zal daar geen blij gevoel van krijgen. Als na waardebepaling - en daarvoor vraag je terecht de mening van de HF leden - het horloge alsnog met een gerechtvaardigde prijs in de kringloopwinkel ter verkoop zal worden aangeboden, ben je denk ik wèl heel goed bezig.

Ik zou nog iets over die Eterna Kontiki willen zeggen: als ik naar de vergroting kijk (de foto’s hebben een behoorlijk hoge resolutie) dan heb ik mijn twijfels over ‘roest’ op de wijzers, dat kan net zo goed een verkleuring van de goldplating zijn. En wat de blauwe vlakjes op de indices betreft: Het komt zeer zelden voor dat ik het niet eens ben met @wbcoupe (sorry Wilco), maar die blauwe vlakjes zouden zeer goed ook (half) edelsteentjes (aquamarijn / ultramarijn?) kunnen zijn. Deze indruk wordt nog versterkt door het voorbeeld van de prachtige Kontiki 20 die @Bernie72 laat zien, waar er smaragd steentjes zijn verwerkt in de markers.


ultramarijn

Kijk ook even naar deze:


Van dezelfde site als waar Bernie het exemplaar met de smaragdjes vond:
[Eterna tank automatic - large watch | Vintage watches for sale (eterna-fanatic.com)]

Ik adviseer je met dit horloge langs een goede horlogemaker te gaan en in dit geval eentje die ook verstand heeft van juwelen. Nee heb je, ja kan je krijgen. In dat laatste geval zou dit horloge, na restauratie, wel eens aanzienlijk meer waard kunnen zijn dan je denkt.
Goed voor de omzet van de kringloopwinkel. Toch?

9 likes

Lexaf bedankt voor je bericht. Ik doe dit alleen om de eigenaresse vd kringloop te helpen. Ze probeert met de kringloop mensen te helpen. Daar help ik graag aan mee. Heb er nu een leuke hobby bij.
Inderdaad die paar horloge enthousiasten vissen bij ons naast de boot, vandaar dat ik de uitzonderingen hier plaats. Ik verkoop een mooi horloge liever aan een liefhebber, dan aan een handelaar. De meeste kringloopkopers hebben liever een simpel quarz klokje. Je opmerking over langsgaan bij een juwelier lijkt mij een goed idee, bedankt.

2 likes

image

Dit is het enige wat ik (in een Google cache) kan vinden, dat er op lijkt. Maar gezien de afwerking zou bovenstaand kringloop-exemplaar (ook gezien de wijzers) minimaal dubieus zijn.

3 likes

Laten we eerlijk zijn. De tijd dat je bij de kringloop een horloge kan scoren voor een prikkie ligt ver achter ons. Waarschijnlijk om de reden die je aangeeft. Twee jaar terug toevallig een Enicar voor 5€ gevonden in matige staat (maar lopend) en voor 50€ of zo verkocht. Verder nooit iets wat de moeite van het meenemen was.

Ik vind het wel leuk te kijken bij een kringloop, maar meestal houdt het niet over.

Dat TS dicht(er) bij de bron zit is toch prima? Krijg overigens niet het idee dat hij/zij wekelijks een tas vollaadt met leuke ingeleverde horloges.

Vindt het toch niet netjes van een kringloopwinkel om vaak gratis verkregen spullen van een overledene dan op deze manier aan geld te komen, ik zou eerst toch de nabestaanden informeren over de waarde van zo een horloge. En niet zogenaamd dan voor veel geld buiten het kringloopwinkel zelf door verkopen aan derden om zogenaamd anderen mee te helpen.

3 likes

Dat is toch juist de bedoeling van een kringloopwinkel, dat ze belangeloos gegeven goederen verkopen. Gegeven is gegeven. En daarbij, ik heb nog nooit mijn naam opgegeven als ik daar wat bracht. Als straks blijkt dat het oude schilderijtje van oma een Vermeer blijkt te zijn, dan is dat de kringloop toch niet te verwijten?

5 likes

Dit dus. Je hebt zelf geen zin in die moeite, dus geeft het aan de kringloop. Mensen kunnen ook zelf op de vlooienmarkt gaan staan :sweat_smile:. Met 95% van de spullen dekt zo’n kringloop enkel de kosten. Laat die mensen ook wat verdienen.

Het is inderdaad wel zuur als al het moois apart gelegd word. Maar dat is hoe het is.

1 like

Daar ben ik ook niet op tegen, verkoop gratis verkregen spullen dan ook door in de kringloopwinkel zelf, voor kringloop prijzen. En niet buiten om.

1 like

Bij mij in de buurt zitten een aantal kringloopwinkels met een idealistisch doel. Met de opbrengst van de winkel bekostigen ze die doelen. Dus geen commerciële kringloop.
Hoe meer opbrengst hoe beter en ik gun het ze van harte. Stel dat daar een horloge binnenkomt van enige waarde, dan zou ik het jammer vinden als een klant/koopjesjager de winst pakt en niet die kringloopwinkel.

Ik kan me herinneren, dat een tijd geleden, op het forum, een goedkoop verkregen kringloopvondst voor de juiste waarde te koop werd aangeboden. Het topic vloog toen behoorlijk uit de bocht. Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen.

2 likes

Zodat je het voor weinig kunt kopen en er nog wat winst op kunt maken?

2 likes