Daar is ie dan, na een klein jaar wachten. Via Kickstarter werd dit project aangeboden met als doel $100.000,- op te halen voor de productie ervan. Aan het eind van de inschrijvingsperiode was er echter ruim $10.000.000,- (tien miljoen!) opgehaald.
Het horloge (apparaat) komt kaal in een kleine platte doos binnen zonder afzonderlijk handleiding maar wel met laadkabeltje (USB). Een lading moet een week meegaan.
Het op de doos geprinte manual ( ) luidt “Get started at go.getpebble.com”.
Daar vind je een tutorial voor dummies die het allemaal kort uitlegt in woord en beeld. Die klopt niet helemaal want op knoppen drukken werkte niet totdat ik de laadkabel aangesloten had.
Na wat gepuzzel kwam ik terecht op een online watchface generator waarmee ik onderstaande fantasie Omega kon maken. Mikken en klikken, meer niet.
Op marketplaces kun je andere watchfaces en apps (gratis) downloaden. Installeren is een fluitje van een cent en gaat allemaal via je iPhone (of Android toestel).
Het van oorsprong amerikaanse apparaat (horloge) wordt in China geproduceerd en wordt van daaruit ook direct naar de eindklant verzonden. Ik hoefde geen BTW af te tikken bij aflevering. Vreemd, want zo ongeveer alles wat ik van buiten de EU laat komen wordt aangeboden met met rekening voor BTW en inklaringskosten (even contant en gepast betalen want van PIN heeft PostNL nog nooit gehoord).
Discussiepunt, het horloge (apparaat) wordt verkocht als zijnde geschikt om mee te zwemmen. Achterop de deksel (kan er niet af) staat echter maar 5ATM water bestendig. ???
Echt groot is ie niet, platter dan veel van mijn duikers maar wel lang (48mm). Jammer dat de lugs recht uitsteken, waren die gebogen met de pols dan was het nog wat. Nu is het voor mijn pols net iets te veel terwijl een Deep Blue Pro Aqua (ook niet echt een kleintje) prima past.
Plus wristshot (ietwat geflatteerd door de hoek) :
E-mail en SMS wordt direct zichtbaar op het schermpje (alleen de eerste 128 tekens of zo) en er gaat dan een trilalarm. Audio alarm heb ik nog niet gehoord maar het kan zijn dat die toontjes te hoog zijn voor mijn gehoor, dat heb ik met bijna alle horloges.
Mijn eerste indruk :
- Te groot
- E-Ink is niet zo goed leesbaar onder een hoek in vergelijking met de E-Ink van Seiko
- Lullig rubberen bandje
- Lage resolutie
- Automatische verlichting vereist bruuske beweging, Casio doet dat beter
- Alleen IMAP mail wordt ondersteund, geen POP
- Hoog gadgetgehalte
- Werkt in één keer zonder gepuzzel
- iPhone en Android
- Lange levensduur batterijlading
- Veel gratis apps en watchfaces
- Onbeperkt (?) aantal mail accounts
- Hoog gadgetgehalte
- Waterproof (ik zal als het mooi weer is eens testen of ie de jacuzzi overleeft)
- Zelf je watchface ontwerpen en installeren zonder programmeerkennis
Daarnaast kun je (als je een beetje programmeur bent) zelf apps ontwikkelen in je eigen vertrouwde programmeertaal (C bijvoorbeeld).
Al met al, voor die $150 voel ik me niet bekocht maar ik weet al dat ie weinig polstijd gaat krijgen, de Seiko Astron is onderweg (drewl, drewl, drewl…)