Blaasbalg, anti-dust spray of...?

Ik dacht dat hij rond de €1500 zat.

Oeps…

Door de expansie vanuit de bus die onder druk staat kan de temperatuur van de luchtstroom snel dalen en dat geeft condensatie van vocht uit de omgeving.

Dit moet op een tegeltje :joy:

2 likes

Ja en helaas sneuvelde gisteren de luchtleiding dus kon ik vanochtend eerst de hele boel demonteren om een nieuwe slang te monteren.

1 like

Dit topic is al even stil maar ben voornemens te kijken naar een systeem om stof af te zuigen vanuit uurwerk, ik heb door huid aandoening nou eenmaal wat meer “stof” om uit een uurwerk te houden en naast dat ik goed stoffilter apparaat ga neerzetten wil ik dus ook evt stof kunnen afvoeren uit het uurwerk ipv er in blazen met een balg.

Tijdje geleden in dit topic schreef @Lieuwedv over een airbrush compressor en nu zijn die nog betaalbaar voor hobbyist, is zoiets aan te sluiten op een systeem als dit bijvoorbeeld?

2 likes

Ik heb deze op mijn werkbank staan (Winix Zero Compact):

Eigenlijk gekocht om veiliger te kunnen werken aan radium uurwerken maar doet altijd rustig dienst.

Niet meteen een afzuiging recht op het uurwerk maar als ik eens goed stof afblaas wordt het wel netjes in het apparaat gezogen en weggefilterd, krijgt geen kans om te gaan liggen. Standaard hoor je die nauwelijks maar op z’n turbo stand geeft die ook stevig van jet qua debiet. :sweat_smile:

2 likes

Ik heb een Toshiba filter in de slaapkamer staan maar die staat nu padumtsss stof te happen, maar heb schone filters er voor liggen om dus de werkkamer stofvrij te houden. Maar daarnaast wil ik dus iets van een afzuig systeem ivm m’n huid probleem.

1 like

Je kan hier is kijken. Het werkt top! Ik zou wel een lekker grote tank pakken als je de ruimte hebt. Verder terug in dat topic leg ik uit hoe ik het gemaakt heb etc.

Vacuüm is toch even wat anders… heb me nog niet verdiept in dat stukje en vraag me af of ik dat op korte termijn nog ga doen. Mocht je nog wat vragen hebben kan ik die hier uiteraard wel posten.

1 like

En een compressor is natuurlijk verschrikkelijk handig om glaasjes van monoblock kasten af te blazen.

3 likes

Dat gaat wel echt met geweld kwam ik achter. Ik heb dit blazertje al een keer op een kast gezet en dat glaasje zit nu in een baan om de aarde :joy:.

2 likes

Je moet ook het glaasje afdekken met een doekje in je hand.

3 likes

Ja dat is zeker niet onverstandig😂

1 like

Maar zou zo’n airbrush compressor sterk genoeg zijn voor deze applicatie? Werkdruk van die compressor is 6 bar.

1 like

Ja alleen wel met een tank kopen. Ik heb 24liter en kan daar best wel een tijd mee doen. Ik heb hem afgeknepen tot 2.5bar

Want zonder tank loopt hij elke keer te ratelen bij ieder gebruik?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-as-189-a-airbrush-compressor

Dit is degene waar ik naar zat te kijken en heeft 3 liter van zichzelf.

1 like

Ja.

Die stanley die ik heb is niet veel duurder maar heeft wel veel meer inhoud. Zal wat betreft geluid niet veel uitmaken.

Stanley fatmax 24l. 167 euros nu. Wel ff naar dat topic kijken wat ik stuurde want er komt het eea bij kijken.

1 like

De stanly is me echt te groot, ik heb die ruimte niet beschikbaar om zo’n grote compressor kwijt te kunnen, de hbm die ik stuurde heeft de formfactor van een pc en om die reden beter weg te werken.
In hoeverre gaat de kleine opslag echt een probleem zijn, bedoel ik hoop niet continue gebruik te moeten maken van het vacuum want dan zou er iets niet helemaal goed gaan denk ik.

1 like

Gewoon een goede stille compressor nemen zoals een Jun-air die staat gewoon naast mijn werkbank en hoor je haast niet als hij aanslaat.
Voor de waterdicht tester heb ik een zwaardere compressor die gaat tot 16 bar en die maakt wel wat meer lawaai als die aanslaat maar dat is enkel bij het gebruik van de wd tester.

Voor een hobbyist die er geen inkomsten uit haalt kunnen we helaas niet gewoon zomaar vanalles kopen :cry:. Ik ben er tevreden mee want eigenlijk kan ik met een avondje hobbyen prima door met 24L.

Ongetwijfeld is dat iets anders dan die ik benoem. Maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je die twee mag vergelijken. Een jun air is toch echt stukken duurder dan een stanley :sweat_smile:

1 like