Nog een rayban er bij?
Het is helemaal geen kwestie van geld. Het is een kwestie van waardering en respect hebben voor vakmanschap en precisie en de techniek en ambacht binnen de horloge wereld.
Iemand die zonder blikken of blozen 8 Rolexen tegelijk koopt zonder er over na te denken en zich überhaupt erin te verdiepen is in mijn ogen ook niet een liefhebber.
Iemand die weloverwogen spaart en bepaalde dingen laat om een horloge te kopen (ongeacht de prijs) en na lang wikken en wegen en zich in te lezen bijvoorbeeld een Seiko 5 of Seiko SKX koopt ipv heel AliExpress leeg te kopen is dat wel. Easy as that.
Haha had ook gekund inderdaad
de schuld ligt als eerst bij de overheid van china, die laten de slaverij toe, de kopers hebben er niks mee te maken. ookal is het horloge 5 euro op alie, voor 10 had TS het ook wel gekocht, lijkt mij.
dus het kan wel voor meer, maar wordt niet gedaan.
Door het te kopen, hou je de situatie in stand.
Nee hoor dat is geen liefhebber, maar iemand die zich door de Seiko fanbase op dit forum heeft laten indoctrineren, er is zoveel meer leuks te koop voor dat geld.
Precies! Je bent er zelf bij hoe je jouw euro investeert
Er staat bijvoorbeeld…probeerde een scenario te schetsen.
Weet ik, maar jij bent ook lekker aan het polariseren, dus ik doe gewoon lekker mee.
Misschien zijn die mensen daar wel superblij met hun “baan” als horloge maker
dus jij gaat boodschappen doen, bij de kassa wordt er 20 euro gerekend, jij zegt, mwa dat vlees mag duurder zijn, hier heb je 25 euro… zo iets bedoel je.
je betaald toch niet meer dan het voor word aangeboden?
Dat is appels met peren vergelijken. Als je voor 3 euro en horloge uit China hier op de deurmat hebt liggen weet je dat het gewoon niet snor zit. Punt.
Om het heel cru te stellen jij koopt nooit geen melk in de Supermarkt maar altijd rechtstreeks bij de boer want die worden uitgeperst door de melkindustrie (melk, boter, yoghurt,…) maar net zo met aardappelen, groenten, fruit, vlees,… en je koopt ook nooit chocolade want de boeren in Zuid-Verwerwegistan… en ga zo maar door.
Enige nuance is op zijn plek, het principieel niet kopen van goedkope spullen uit China is ook geen oplossing omdat de chinezen dan helemaal geen baan meer hebben en dood gaan aan verhongering.
We willen natuurlijk dat ze in betere omstandigheden kunnen werken en meer loon betaald krijgen maar daar hebben we geen invloed op want China is een gesloten communistisch bolwerk. Er is dus geen quick fix.
Maar je kan toch wel kiezen waar je je vlees koopt?
En zoals, @Horloge17 terecht schrijft;
Maar dat betekent niet dat je hier helemaal geen rekening meer mee moet houden, toch? En dan is wat @anon66999254HFDEF schrijft wel een goed beginpunt:
En dat lijkt me evident. Om iemand dan geen liefhebber te noemen gaat me te ver. Ik snap de aantrekkingskracht er wel van, maar voor mij zou de balans naar de andere kant uitvallen.
Volslagen mee eens.
Jij hebt idd niets begrepen van mijn punt, zoveel is duidelijk.
Jij nog enigszins. Maar de vergelijking gaat nog wel mank op omstandigheden in China en hier in Europa. Chocola koop ik sowieso niet, zelfs de fair trade repen zijn niet 100% fair trade
dat kan, ik zeg ook niet dat ik altijd het goedkoopste pakt.
Ik blijf bij mijn punt dat als de overheid er niks aan doet, dan zal ik zeker af en toe kiloknallers kopen.
waarom?, nou omdat anders die dieren voor niks zijn doodgemaakt., maakt mij er geen slechter persoon van.
Mooi, duidelijk gezegd, chapeau.
Dat er geen snelle oplossing is onderschrijf ik volledig, maar juist het principieel niet kopen van goedkope spullen zou een prima prikkel in de juiste richting zijn. En dat dit inderdaad gepaard zal gaan met een afname in kinderwerkgelegenheid (in deze specifieke sector) is terecht, maar ook dat is een prikkel die zorgt voor nieuwe werkgelegenheid. Een boycot heeft daarmee veel impact op levens van mensen en kan daardoor wreed lijken, maar op de lange termijn is het wreder om het systeem als zodanig in stand te houden.
De roep van enkelen om meer overheidsingrijpen of samenwerkingsverbanden is naar mijn mening terecht, maar het zou je niet moeten ontslaan van de plicht om zelf na te denken over wat je koopt. En in dat geval kies ik er voor om evident twijfelachtige producten niet te kopen. Uiteraard maak ik daarbij waarschijnlijk veel fouten (Ik denk bijvoorbeeld dat mijn sneakers ook door de nodige kinderhanden zijn vervaardigd), maar ik vind het zelf wel prettig om er bij stil te staan en het niet enkel af te doen met platitudes.