Black Friday overval op de AliExpress

Dit ja. Dit is echter aan de chinese overheid/partij/dictatuur, en die maakt zijn eigen afweging.

Overigens ga ik zelf alleen nog maar naar Zwitserland op vakantie want mensenrechten! kuch

1 like

Dan koop ik vanaf nu gewoon replica, een Folex ofzo… Ze zien er hetzelfde uit en de techniek zegt me geen reet…

Is gewoon om te kijken welk model ik leuk vind, want later als ik groot en sterk ben koop ik me wel eens een echte. :wink:

1 like

Oh echt? Ik ga aankomend jaar naar Thailand. Ze hebben daar leuke bezienswaardigheden hoor.

En goedkope horloges.

Ik snap heel goed jouw punt alleen doe ik mij niet heiliger voor dan ik werkelijk ben, ik besef heel goed dat de omstandigheden in die lage loon landen erbarmelijk zijn,… alleen is het zo dat er voor veel producten nu eenmaal niet naast te kijken is. Kijk maar eens hoeveel telefoons, laptops,etc in die landen gemaakt worden. Kijk maar eens hoeveel producten die we dagelijks gebruiken daar niet allemaal gemaakt worden, zelfs het Nederlands merk bij uitstek Philips laat een groot deel van z’n goederen maken in landen die goedkoper zijn dan de Benelux…

Door bewust te kopen op de boerenmarkt help je de lokale boeren door bewust een aantal producten te kopen (of net niet) zul je de mensen in Verwegistan helpen, maar zolang het kapitaal heerst zal er uitbuiting van arbeid zijn… maar denk maar niet dan een systeem als staats-communisme zo veel beter is hoor…

4 likes

Ik ben het niet met je eens, jij gaat er van uit dat er zomaar vanzelf vervangende werkgelegenheid ontstaat. Helaas is dat niet zo, het hele business model van Alliexpress is juist dat je mooie spullen zo lekker goedkoop kunt krijgen. Als het net zo duur zou zijn als bij de winkel om de hoek, waarom zou je dan helemaal iets uit China gaan bestellen. Je standpunt om dan maar niets meer te kopen en dit goedkope spul te boycotten is typisch sociaal wenselijk gedrag en heeft meer effect op dat je jezelf vooral goed voelt (want je ben sociaal rechtvaardig bezig) dan dat het iets oplevert voor die arme Chinezen.

4 likes

Ja, en ook een militaire dictatuur en een koningshuis dat zich nogal oneigenlijk bedient van lése-majesté en een (toeristische) industrie die het niet nauw neemt met het mileu… hoe kan jij met jezelf leven man?

:wink:

1 like

Hear Hear.
Want zo is het.
Land van herkomst zal zelf actie moeten ondernemen.

1 like

Ik vind het soms ook moeilijk om met mezelf te leven, maar ik denk dat het happy hour in de ladyboy bar een boel goed maakt.

En als het te gortig wordt om over te praten praat ik er niet meer over.

2 likes

Los van alle commotie over kinderarbeid & vervuiling;
ik denk dat deze horloges weg gaan rotten op het moment dat je iets als die casio of een seiko 5 koopt.

Ik had hetzelfde in het begin (oké niet met 15 van 5 euro 't stuk; maar eerder van akribos XXIV & thomas earnkots)

Op het moment dat ik een seiko 5 & een skx007 kocht voelde het precies alsof deze cheapo horloges mijn collectie “vervuilden” (gek, ik weet het :wink:slight_smile:

Ik was dan ook blij toen ik ze had weggegooid en ik 3 nieuwe plaatsen in mijn horlogedoos had.

Ik wou je dit gewoon meegeven, was een persoonlijke ervaring voor mij, als ik dit in het begin eerder had geweten had ik die 3 aankopen natuurlijk niet gedaan.

Als ik nu kies voor China kier ik eerder voor dit:

oké >€100 maar een gigantische step-up in kwaliteit

2 likes

Ja vooral daarin blijven geloven, zodat je jezelf op de schouder kan kloppen omdat je die arme kindjes van eten voorziet.
Sorry hoor maar met dit soort argumenten heb je het echt niet begrepen :-1:

5 likes

Worden al die Aliexpress horloges door kinderen gemaakt?

Waar kan ik deze info vinden?

4 likes

en jij niks van de mijne, staan we gelijk1-1

soms laten ze op alie zien wie het team is, of het ook de waarheid is dat weet ik niet.

Ik lees net het uitgebreide antwoord van topic starter.
Het werpt bij mij wel de vraag op: is TS dit topic gestart omdat hij echt graag iets over die horloges vertelt, of om een discussie uit te lokken over de gevolgen van kopen van goedkope Chinese horloges?

Of, en ik suggereer maar wat hoor, om steun, al dan niet financieel, te verwerven voor zijn initiatief om “de fooi bij de arbeider” te krijgen?

Dat zou dan zeer sluw zijn. Anderzijds: TS heeft, als hij zich heeft ingelezen, vantevoren geweten dat dit topic iets los zou gaan maken bij mensen die wat sneller zijn aangebrand als ze horloges zien die hier als vullis worden beschouwd. En ook: op dit forum zitten de nodige leden met pecunia. Dus is dit het juiste platform om geld los te krijgen. En tot slot een slag in de lucht: TS is wel uiterst geletterd en nogal goed van tongriem gesneden voor iemand met een doos horloges van 3 euro per stuk.

7 likes

En bij A. Lange en sohne is het een oude man, die al lang met pensioen mocht, die ze daar nog aan het werk houden… met reuma in de vingers, ocharme, shame on you Lange! :wink:

1 like

:face_with_monocle::face_with_monocle::face_with_monocle::face_with_monocle::face_with_monocle::face_with_monocle:

Uitermate goed punt. Toen mijn kinderen de leeftijd hadden dat ze nogal snel uit hun kleren groeiden, kocht ik wel eens ondershirts en sokken en ook wel eens een trui bij de Primark. Jawel, ik beken.
Toen ik daarna een keer wat bij een kinderkledingzaak kocht wist die winkelmevrouw mij feiloos te vertellen dat alle Primark-kleren waren gemaakt door kinderen. “Allemaal kinderhandjes meneer, Primark”.

En toen dacht ik verdomme, ik heb me vantevoren helemaal ingelezen op internet (want dat had ik) en al die fair goods sites langsgesurft om te kijken of ik daar iets tegenkwam over kinderarbeid. Conclusie was: de omstandigheden kunnen beter maar men is op de goede weg.
En dan gaat zo iemand effe ongefundeerd roepen “kinderarbeid!” over de concurrent.

Wat ik maar wil zeggen: laten we niet al te snel dergelijke conclusies trekken. En genoeg info te vinden om na te gaan of het wel koosjer is of niet.

2 likes

Even voor mijn beeldvorming: Om goedkope Chinese horloges te kopen dien je sociaal mindervalide te zijn en mag je geen correcte spelling toepassen?

Het is nog vroeg, maar ik denk dat ik zo een pot bier open trek.

3 likes

Gewoon te koop zetten in het Blauwe Gedeelte (zodra je dat mag) voor de aankoopprijs! Ik zou zelf wel benieuwd zijn om zo’n ultra-budget-unit eens in het echt te zien, zonder hierbij de mensenrechten nog verder te schenden.

1 like