Blancier horlogeseminar

Dit voorjaar werd op horlogeseminar van Blancier
http://www.dezinvanluxe.nl/nl/forum]het andere forum
een [url=http://www.blancier.com/nl/blancier.php[/url] verloot. Ik was de gelukkige winnaar. Afgelopen weekend kon ik de prijs incasseren :smiley: Volgens mij leuk om hier het verslag ook te plaatsen.

Het seminar vindt plaats bij Lottermann & Söhne
http://www.lottermannundsoehne.de/
, waar de horloges van Blancier ook worden gebouwd. Lottermann is gestart door twee broers. De ene in de restauratie van houten meubels, de andere in de horlogerestauratie. Inmiddels hebben de horlogegerelateerde activiteiten wel de overhand. Lottermann is gevestigd in een voorstadje van Mannheim in een voormalige tabaksdrogerij.

Een pand gevuld met oude meubels, horloges en klokken. Binnen, tussen de werkplekken van horlogesmakers Till Lottermann en Franz Wolff, staan de tafels voor de deelnemers.

Op de binnenplaats voldoende ruimte om koffie te drinken en te lunchen, niet onbelangrijk :smiley: Echte duitse lunch, schnitzels!

Het seminar start met een theoretische uiteenzetting van de werking van een horloge. Verstandig, want duidelijk is dat niet alle deelnemers die basiskennis hebben. Er doen veel mensen mee die het van vrouw of vriendin danwel zakelijk kado krijgen. Ook doen ze bedrijfsseminars op locatie. Na de theoretische uiteenzetting worden de horloges uitgedeeld die vooraf door Till en Franz al zijn gemonteerd.

De horloges gaan eerst op het meetappaaraat om de afwijking te meten. Bedoeling is natuurlijk dat ze na de behandeling net zo goed of liever beter presteren.

Resultaat is een strook met de afwijking in verschillende posities.

Het kaliber is het overbekende Unitas-uurwerk, in goede horlogemakertraditie krijgt deze een eigen kaliberaanduiding, USL 08 (UhrenSeminar Lottermann 2008). Als eerste gaat het uurwerk uit de kast en wordt ontdaan van wijzers en wijzerplaat.

Eerste opdracht is het demonteren. Ondanks de ‘slechts’ 43 onderdelen levert dat een heel bakje vol op:

Dan stapje voor stapje weer in elkaar.

Gelukt!

Daarna weer uit elkaar om aan de slag te kunnen met de bruggen en de grondplaat.

Ieder horloge krijgt een volgnummer ingegraveerd.

De rhodiumlaag van de bruggen moet eraf om straks te kunnen decoreren. Een vies klusje met een mengsel van olie en slijpsel.

Het resultaat.

Daarna de decoratie op de bruggen aanbrengen:

http://i385.photobucket.com/albums/oo295/Vahalis/Horloges/Blancier/DSCN309.jpg

De schroefjes van de bruggen krijgen een behandeling. Eerst polijsten en dan blauwen.

Dit lukt niet met de haardroger van je vrouw :mrgreen:

De grondplaat en de bruggen worden verguld.

Het goud is opgelost in een zuur in de oude koffiepot waar de delen in worden gehangen :lol:

Het resultaat mag er zijn.

Daarna het hele zaakje weer in elkaar.

Aanvullend heb ik nog gekozen voor gedecoreerde tandraderen van de opwinding, een gedecoreerde en vergulde brug van de balans en een vergulde ankerbrug. Ziet er wat mij betreft beter uit, anders blijven dat staalkleurige en/of onbewerkte delen in het uurwerk. Helaas is in de twee dagen geen tijd om dat zelf te doen, deze komen daarom uit de voorraad van Lottermann.

In overleg met Willem van Blancier vooraf de tekst op de wijzerplaat bepaald.

Die erop en uurwerk in de kast.

Wijzers, paardekont bandje, glaasje, bodem dicht en klaar!

Al met al een leuk weekend en een heel interessant inkijkje in het werk van een horlogemaker. Een wereld met een oog voor kleine details. Lastig als je dat niet gewend bent. Met een loup zijn er ook wat kleine foutjes te zien. Als leek ben ik echter zeer tevreden.

Onderdeel van het arrangement is een verblijf in een hotel in de buurt. Net hotel. Goed eten. Blijkbaar zijn Duitsers wat klein. Ik vond het bed, met mijn 1,75 m, wat aan de kleine kant (:smiley: Wel een rustig hotel. Een bar heb ik niet kunnen ontdekken :)o

Wat mij betreft is dit seminar een aanrader.

Tot slot. Veel dank aan horlogemakes Till en Franz voor de begeleiding en uiteraard Willem Kamerman voor het beschikbaar stellen van deze prijs.

8 likes

Mooi verslag van wat ongetwijfeld een heerlijk horlogeweekend moet zijn geweest.
Leuk om te lezen en vooral om te kijken met al die foto’s. Dank je voor het plaatsen.

Wow! Bas, ik ben gepast jaloers!

Prachtige reportage! Dank voor het plaatsen, heb het met plezier gelezen en bekeken!

Enige vraag die ik heb: is er een reden dat “De zin van luxe” op de wijzerplaat niet onder de merknaam is gecentreerd? Het staat nu in mijn ogen teveel naar rechts?

TheWolf Schreef:

Enige vraag die ik heb: is er een reden dat “De
zin van luxe” op de wijzerplaat niet onder de
merknaam is gecentreerd? Het staat nu in mijn ogen
teveel naar rechts?

het staat inderdaad niet helemaal gecentreerd. Volgens mij geen reden, maar ik ga ook geen gegeven paard in bek kijken.

geweldig, bedankt voor het delen (tu)
mooi dat het horloge ook persoonlijk is

+1

Hier sluit ik me volledig bij aan


Grt. René

Erg leuk om te lezen. Dankjewel.

Erg leuk verslag. Leuk horloge ook.

Opletten mannen, dit topic is uit 2012


Ja maar zonder zo’n up had ik het nooit gezien :smile:

Dank voor de (late) complimenten @bhoe en @snoeike :smile:

1 like

mooi mooi!

Ha ha, al een oud topic, maar toch nog steeds boeiend om te lezen !!!

Even afstoffen :wink:

De seminars van Blancier komen nu ook voor een aantal zaterdagen naar Nederland.

Ben nieuwsgierig of er nog meer forumleden zijn die dit gedaan hebben?