Blancier horlogeseminar

Gisteren heb ik het horlogeseminar bij Blancier in Voorschoten gevolgd.
Dat was echt super leuk en kan ik iedereen die iets met horloges heeft aanbevelen!!

Na een warm welkom door Willem Kamerman even een korte uitleg over de werking van een mechanisch horloge en specifiek de oorsprong van het caliber van Unitas waar we mee gaan werken.
Onder leiding van meester horlogemaker Till Lottermann hebben we het hele uurwerkje uit elkaar gehaald.

Nu is iets uit elkaar halen vaak wel te doen, met een uurwerkje is het toch voor menigeen een uitdaging dit zo te doen dat je niets kwijt raakt.

Omdat alles goed was voorbereid is het bij iedereen uiteindelijk gelukt zonder wegspringende veertjes of schroefjes die kwijt zijn geraakt.
Na dit demonteren hebben we de bruggen weer gemonteerd en zijn gaan polijsten. Daarna reinigen en perlage aanbrengen (kleine rondjes op de gepolijste vlakken-> zie foto). Dat doe je met de hand en helemaal zelf. Klinkt moeilijk maar dat is het uiteindelijk niet en na afloop heb je een zeer bevredigend resultaat.

Hierna weer reinigen en door naar het vergulden van het uurwerkje.
Dat is gedaan door de horlogemaker zelf. Het is een klusje wat aankomt op juiste temperatuur, juiste amperage en juiste timing.

Na dit alles kwam de grootste uitdaging, het weer in elkaar zetten van het uurwerkje. Ook hier weer, daar waar nodig sprong Till Lottermann weer bij om alles in goede banen te leiden.

Hierna reste nog het uitzoeken en monteren van een wijzerplaat, wijzers en bandje.
Ook leuk want ondanks dezelfde basis heeft iedere deelnemer aan het einde van de dag toch een ander horloge. Er is immers enorm veel keuze aan wijzerplaten, wijzers en bandjes.
Mijn eindresultaat waar ik super blij mee ben:

Een enorm leuke dag met een heel mooi horloge als eindresultaat.

76 likes

Klinkt als een leuke dag! Mooi aandenken ook :+1:

1 like

Lijkt me super leuk om zelf te doen, maar als ik zo de manier van werken/houding zie, dan is dat met mijn motoriek wel een ding…

5 likes

Tijdens de dag was er ook een deelnemer met beperking in de motoriek. Het is hem ook gelukt een mooi horloge te maken. De echt uitdagende demontages en montages zijn voor hem gedaan door de horlogemaker.
Zoals op de site is te lezen het is geschikt voor iedereen. Of je nu twee linkerhanden hebt, beperkt bent, of … Willem en Till zorgen dat je dat zelf doet wat je kan, helpen je en je gaat met een fraai horloge naar huis.
Kan het 100% aanbevelen.

3 likes

dat geeft hoop… :smile:

2 likes

Leuke tijdsbesteding, mooi resultaat!

1 like

Super interessant. Leuk dat je het deelt. Benieuwd of ik met mijn twee linkerhanden dat ook kan :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Klinkt echt als een heel leuke dag :+1: mooi resultaat ook.

1 like

Heel cool!! Zal een leuke dag geweest zijn.
Is dit het horloge zoals je ‘m voor de standaard prijs krijgt? Of had je er nog opties bij? Zag op de site dat er best veel extra opties zijn?

Anyway, enjoy… Draag ‘m met plezier…

1 like

Heel erg leuk en super leerzaam lijkt mij… :+1:
En je hebt er een heel mooi en eigengemaakt horloge aan overgehouden en dat kan ik niet zeggen…
Veel plezier gewenst met dit mooie horloge met verhaal … :heart_eyes:
En bedankt voor het delen want dit wist ik dus niet…
En hij kan bij het topic Themaweken horloges deze week Nederlandse horloge want Nederlandser kan het niet want je hebt hem tenslotte zelf gemaakt… :+1:.

1 like

Ik heb als extra de twee sunburst tandwielen gekozen. Rest is standaard.
Het geheel is niet gratis maar zoals je ziet krijg je een leuke en goed verzorgde dag inclusief mooi horloge. Dan valt het qua kosten best wel mee.

1 like

Leuk om te zien en zeker mooi geworden. Alleen jammer dat de balanskloof niet onder handen is genomen en verguld dat zou het wat mij betreft helemaal afmaken :wink:.

2 likes

Dat kan wel hoor, maar uiteraard gaat de prijs dan iets omhoog.
Vond dat voor mijzelf niet zo’n punt vandaar dat ik daar niet voor gekozen heb.

1 like

Het ziet er super leuk uit @Janes. Bedankt voor het delen.

1 like

Oeh, dit is wel leuk zeg! Dank voor delen!

1 like

Wat onwijs leuk!

1 like

Leuke ervaring hoor! Zelf zou ik inderdaad ook de balanskloof gedaan hebben, die valt wat uit de toon nu.

Maar ik lees op hun website dat het om een Zwitserse Unitas gaat? Maar gaat het in werkelijkheid niet om een Chinese kloon?

2 likes

Mooi verhaal van de dag.

@TKH: Scherp gezien, een Zwitserse, lees ETA 6497 heeft een inca shocksysteem en een andere bevestiging van het einde van de balansveer (etachron) dan deze Chinese kloon.

Maar voor de beleving van zo een dag maakt dat natuurlijk niet uit. Je hebt iets fraais zelf gecreëerd en gemonteerd. Heel leuk.

2 likes

Ben bang dat de kosten te hoog zijn geworden en er ergens bezuinigd moest worden. Heb zelf deze dag in 2018 gedaan (wat overigens inderdaad een super leuke ervaring was) maar ik heb wel een originele ETA mee naar huis mogen nemen.

Een ETA is niet meer beschikbaar daar Swatchgroup geen binnenwerken meer verkoopt buiten de groep. Dus enkel nog de horlogemerken van de Swatchgroup kunnen gebruik maken van ETA.

Meestal worden ze dan vervangen door een Sellita, maar die hebben deze handopwinder niet in het gamma.

Vandaar waarschijnlijk het gebruik van een Chinees.

3 likes