Blancpain FF, 45mm toch een goede match....?

Ja, die Patek vind ik inderdaad belachelijk. Ik bedoel, zo veel geld voor zo weinig horloge is echt, echt van de zotte. Die dingen zijn 120m waterdicht, wat tenminste een soort van OK is, maar wat koop je nou voor die 50.000 ballen, als je er al eentje vindt?

600 ballen. Saffier, in-house driehander uurwerkje, meer dan aardige wijzerplaat, goeie afwerking aan de kast, schroefkroon en een whopping 300m waterdichtheid.

Patek die een toolwatch maakt voor 50.000 ballen, en Yema die dertig kilometer verder op aan de voet van de Jura een toolwatch maakt voor 600 ballen met betere specs.

Ik geloof best dat Patek meer moeite steekt in de decoratie van het uurwerk en de voorraad van reserve onderdelen op termijn, maar ik zie die waardepropositie niet. Ik zie het ook niet aan het horloge af. Ik heb er eentje in handen gehad waarbij een indice nog niet eens recht zat op twee. Vintage, maar toch.

Zelf heb ik ook dit horlge in bezit gehad:

Ook verkocht. Weliswaar 200m WR, 20.000 A/m anti-magnetisch en mooier afgewerkt dan de twee Aquanauten die ik in handen heb gehad, maar nog steeds veel te breekbaar, en veel te duur voor een veldhorloge.

Dus ja, als ik de SBGV245 al overpriced en te breekbaar vind als field watch, dan is de Patek Aquanaut inderdaad overpriced junk met matige specs. En sinds eind 2020 hebben ze de lume ook nog gedowngrade naar C1, dus voor het geld ook nog matige lume ten opzichte van oudere modellen met C3. :slight_smile:

Sorry man.

Maar goed, dit is een hele lange rationalisatie waarom ik niet voor die Blancpain 50 fathoms zou gaan. Ik zou een unieker horloge willen hebben voor het geld van die Blancpain, en geen duikinstrument.

Sorry voor die off-topic lijkende verhandeling, maar er zit een punt in wat de vraag van de TS raakt, in mijn beleving.

1 like

Dat is duidelijk.

Dat jij de meerwaarde er niet van ziet, betekent niet dat je als een soort Jehovaā€™s Getuige iedereen bij ieder bericht moet overtuigen van je eigen gelijk. Veel mensen hier beginnen dat als enigszins vervelend te ervaren.

4 likes

Luister, pop, de TS vraagt letterlijk wat mijn gedachten zijn bij die fifty fathoms. En dat zijn mijn gedachten.

Verder is het geen kwestie van ā€œgelijkā€ hebben. Dit is een wat vreemde hobby waar mannen enorme bakken geld in totaal nutteloze spiegeltjes en kraaltjes stoppen. Dat ik mā€™n mening over dure toolwatches kan onderbouwen betekent niet dat ik in de waan leef dat er ook maar een zweem van objectiviteit bij komt kijken. :kissing_heart: Als je dat vervelend vindt, lekker doorscrollen. :kissing_heart:

TS: voor de Blancpain doekoe kun je nog steeds een JLC Reverso Duo face scoren. :slight_smile: Sorry dat er teentjes betrapt zijn. :pray:

4 likes

Huh? ik volg je even niet. 50K? over welk horloge hebben we het nu?

Vind je deze zelf vergelijkbaar?

Voor mij is dat een no-brainer. Pelagos is leuk. Met een Explorer ben je een van de 3000 Rolexen die op Preuvenemint rondlopen. Met de FF ben je een van de 5 Blancpains. Ik ben dan een van die andere 4 :wink:
Mooi horloge. In titanium ook erg mooi. Ook laatst gepast bij Martens.

3 likes

Dat klopt. Het is meer dit:
Reageer niet op een topic als je eigen mening niet wit maar zwart is. Dat heeft totaal geen toegevoegde waarde over zoiets irrationeels als horloges.

Ik ga ook niet reageren in een grand seiko topic dat ik ze eigenlijk niet mooi vind en dat je voor GS geld mooiere zaken kan kopen.

Als jij het over een Yema van 600 ballen hebt ga ik ook niet zeggen dat ik een Blancpain van 10k veel mooier vindt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zoals ik al zei. Sterrenzaken zijn een zonde voor jou.

Een hamburger van 50 euro is nog steeds een hamburger. Voedzaam en stilt de honger. Maar de kwaliteit, smaak en beleving is zo goed als zeker veel beter.

:beers:

6 likes

Parels voor de zwijnen werpen is zoā€™n ondergewaardeerde uitdrukking :rofl:.

2 likes

Mooi, doen!:blush::+1:t2:

Hier heb je zeker een punt. Je hebt wat ā€œunieksā€ om de pols.

Als ik de middelen had alleen Pelagos eruit en dit erbij was het wat makkelijker. Explorer is toch wel een erg lekkere Rolex en @Brick pushed maar de hele tijd op een 16600 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Die titanium heb ik ook om gehad, heel erg mooi en je kan het uurwerk zien. zelfde maat (iets dikker) maar leek toch groter te dragen. Net als de 43mm Bathyscape en de chrono

4 likes

Of ik het er mee eens zou zijn is een tweede, maar je zou echt meer dan welkom zijn met die input. Ik hoor het graag en waardeer zowel de eventuele tips als ook de gedachtengang die ik misschien zelf nooit gevolgd had.

Daar is het een forum voor. :+1: :clinking_glasses:

Ik heb erg dure burgers gegeten die ik zonder twijfel zo om zou ruilen voor een Zinger van de KFC in Lelystad. Noem me een barbaar, die feedback is ook welkom. :slight_smile:

Waar het volgens mij mank gaat is dat @Fate_Amenable_To_Change een meer rationele/calvinistische insteek heeft als het gaat om horloges. Door de lappen tekst heen lees je dat er veel desk research zit en dat @Fate_Amenable_To_Change op basis van verklaarbare datapunten en ratio zā€™n horologische keuzes maakt.

er zijn genoeg anderen die vanuit meer irrationele beweegredenen horlogeskeuzes maken. Als je die keuzes met reden of logica wilt verklaren gaat het mank. Die twee werelden zijn vaak moeilijk met elkaar te vergingen. Dat is een beetje hetzelfde als dat je iemand gaat uitleggen waarom je verliefd bent geworden op je vrouw (of nog beter, vriendin).

2 likes

Ik zie dat wij eens een pilsje moeten doen, want nou ben ik nieuwsgierig geworden. :slight_smile:

2 likes

Wegpolijsten.

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Bier drinken is altijd een goed idee.

Trouwens, nu ik erover nadenkā€¦

Dan heeft pils een grote rol gespeeld in het bovenstaande. :point_up_2:t2:

1 like

De verbeelding van wie?
Waarsch. volk waar u helemaal niets mee te maken wil hebben :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Ho ho, drie van mā€™n vrienden hebben een Rolex. :slight_smile: