Blancpain Fifty Fathoms - Het eerste duikhorloge ooit

Dank voor het verhaal. Weer wat geleerd. De historie is geweldig maar qua ontwerp vind ik het maar niks. De nieuwe al helemaal niet.

1 like

Bedankt voor de uitleg!
Ik vind mijn Panerai toch echt de mooiste duiker.

Je ziet ze bijna nooit.

12 likes

Dat is nou jammer. De geschiedenis kun je beter weergeven middels feiten, niet door het geven van meningen. De eerste was de eerste, da’s niet per se diegene waarvan jij vind dat het de eerste was omdat de eerste waardeloos was ofzo.

Maar desalniettemin: Leuk verhaal.

Dit dus.

1 like

Een feit is dat de Omega Marine waardeloos was als duikhorloge :wink:

Als iets een mislukte poging is vind ik niet dat het die titel als eer krijgt. Als je een auto van een klif afrijdt en hij hangt in de lucht voordat die te pletter valt is het ook nog geen vliegtuig geweest.

40 likes

Ja deze is echt wel super cool ook! La Bomba!!

:joy:

maar dat is niet relevant… toch?

Lijkt mij vrij relevant ja. Als je ā€œDuikhorlogeā€ vol loopt met water bij het snorkelen dan kan de fabrikant nog wel beweren dat het een duiker is, maar als de praktijk anders uitwijst dan is dat toch discutabel op z’n minst. Zoals ik aangaf met onderstaande analoog.

9 likes

In deze definitie kan ik me wel vinden. :wink:

3 likes

Om die analogie door te trekken: dan was de Boeing 707 dus het eerste vliegtuig ter wereld. Want de rest kon niet zo ver vliegen, niet zoveel mensen meenemen of stortte best vaak neer. Goed verhaal.

4 likes

Klinkt zelfs voor mij aannemelijk

Rob

Omdat ze een beetje je maaginhoud omhoog brengen.
Lelijke, oversized puinbakken die Panerai. :wink:

2 likes

dat kan ik ook :grin:: gezien de specs (oa 36mm kast) van een vintage Rolex datejust vind ik dit het dichtst bij komen van de huidige standaard voor een dameshorloge.

2 likes

Nou nou beetje overdreven !
Maar wat vind jij dan mooi?
Of kan je het gewoon niet betalen met zo’n opmerking?

Gewoon omdat het kan, nog meer leesvoer:

Een ding is zeker, Rolex, Omega, Panerai en Blancpain vinden dat ze de eerste waren.
Toedels. :wink:

2 likes

Wel dus. Deze :point_down: kasten zijn door Squale gemaakt. Voor Blancpain.

afbeelding

15 likes

De russen zeggen dat zij de eerste waren Ha ha !

1 like

Ik kan inderdaad geen geld uitgeven aan een Panerai.
Veel te groot voor mijn pols.

1 like

Voor mij als duiker is de tijdsmeting belangrijk en daarmee was Blancpain de eerste en dit basis ontwerp is sindsdien niet echt veel veranderd. @AmsterdamVintageWatches klopt het dat Rolex in 54 een bi-directional bezel had op de Submariner omdat Blancpain het patent hierop had?

In 1953, Lip-Blancpain’s Fifty Fathoms waterproof watch came on the market in France. Various models were issued by Blancpain in small quantities to the military in several countries, including US and French Navy combat diver teams. The Fifty Fathoms was worn by Jacques Cousteau and his divers during the underwater film ā€œLe monde du silenceā€, which won the Palme d’or at the Cannes film festival in 1956, and in the US when TV star Lloyd Bridges wore a Blancpain Fifty Fathoms dive watch in a photo that appeared on the cover of the February 1962 edition of Skin Diver Magazine.[10]

The Rolex Submariner was introduced at the Basel Watch Fair in 1954 which coincided with the development of self-contained underwater breathing apparatus, known as scuba. In 1959, the United States Navy Experimental Diving Unit evaluated five diving watches that included the Bulova US Navy Submersible Wrist Watch, Enicar Sherpa Diver 600, Enicar Seapearl 600, Blancpain Fifty Fathoms, and the Rolex Oyster Perpetual.[11]

3 likes

Ik weet het, ik onderstreepte jouw ironische opmerking met een ironisch ā€˜neeee’, maar dat komt online niet over. :grin:

1 like

Gelukkig heb ik een groet pols.
En hoef ik geen schakels uit de bandjes te halen.
Maar als we allemaal met een Panerai lopen wordt het ook wel saai!
Maar je moet wel waarderen wat een ander wel mooi vind!
Althans een beetje !

2 likes