In 2007 heb ik in Zwitserland een Blancpain Flyback Grande Date gekocht. Het horloge waar ik al zo lang naar het uitgekeken. Echter gedurende afgelopen jaar ging het horloge steed meer achter lopen. Recentelijk was het zo erg dat ik het iedere dag gelijk moest zetten. Is er iemand die ook een dergelijke ervaring heeft? Ik heb uiteindelijk het horloge naar Steltman in Den Haag gebracht en nu ben ik het 8 weken kwijt voor een algehele revisie. Kosten 800 euro. Is dit normaal? Voor mij is het nieuwe, maar het is ook mijn eerste BLancpain. Ook heb ik contact opgenomen met Blancpain zelf, maar tot nu toe krijg ik van hen alleen maar niets zeggende e-mails.
Dus als iemand me hierover tips kan geven, dan graag! Alvast bedankt.
Jep… dat is vrij normaal als je em naar Steltman brengt en het horloge een complete revisie krijgt bij Blancpain.
Wellicht kun je op zoek naar een geschikte horlogemaker in eigen land ?
Welkom op het forum!
Zou het kunnen dat het horloge bij aankoop al een tijdje in de etalage heeft gelegen, waar door het zonlicht, de etalagespots of een combinatie daarvan, de olie al deels was uitgedroogd?
Normaliter lijkt mij een algehele revisie na drie jaar aan de erg vroege kant, tenzij er sprake is van het hierboven beschrevene…
Hoe je deze kosten kunt verhalen op de verkopende partij c.q. Blancpain, weet ik niet. Ga eens bij een consumentenorganisatie te rade…
In Nederland mag je volgens het consumentenrecht, van een artikel wat een bepaald bedrag heeft gekost, verwachten dat het een redelijke periode probleemloos blijft werken.
Wat je consumentenrechten zijn van een in Zwitserland gekocht artikel is mij onbekend.
Veel wijsheid en straks weer veel plezier van je droomhorloge!
Afhankelijk van waar je woont: Wesselink en Vreeker (Alkmaar) of Jan Ubels (Bredevoort, bij Lichtenvoorde) zijn zeer kundige horlogemakers. Met een Blancpain is het als met een Porsche: de naam en kwaliteit zijn onovertroffen, maar een goede (niet merkgebonden) monteur kan er ook prima mee uit de voeten!
Je mag er van uitgaan dat er geen echte slijtage is opgetreden aan je Blancpain en dat het idd gewoon verdroogde olie is. Als er wel slijtage is opgetreden is het niet best! Dan zou de eerste beste Seiko van Rob kwalitatief rondjes lopen om een Blancpain! Garantie heb je toch al niet meer, dus als 'ie door een niet-Blancpain horlogemaker wordt geopend, verlies je toch geen rechten.
Steltman is overigens gebonden aan het Nederlands consumentenrecht. Je hebt als klant niets met Zwitsers recht te maken! (Dan zou ik op mijn beurt als fabrikant statutair meteen in een een ontwikkelingsland gaan zitten waar niets geregeld is, ontloop ik iedere claim)
Menno
Ik heb een vergelijkbare ervaring.
Het betreft in dit geval een big Date zonder chrono.
Verliest inderdaad 1 a 2 minuten per dag.
Ik heb hem weggebracht bij het horlogeplatform. Het horloge was goed ziek, amplitude max. 230gr.
Het horloge is naar Zwitserland. Kosten nog onbekend (horloge wordt toch verkocht). Historie:
produktiedatum 2005
verkocht door AD 2008 aan grijze handelaar (Ashford)
gekocht door particuliere verzamelaar/handelaar
gekocht door mij eind 2010 (nog steeds nieuw in doos)
Voor wat jouw rechten ben ik pessimistisch.
Bepalend voor het Europees consumentenrecht is, dat het binnen de EU in het verkeer is gebracht.
Volgens mij valt Zwitserland hier niet onder.
Je kunt ook een mailtje sturen aan de customerservice van Blancpain. Misschien mag je het horloge rechtstreeks sturen.
In ieder geval veel succes.
Als ik weet wat mijn service/reparatie gekost heeft, zal ik het even doorgeven.
Het is wel geen chrono, maar dan heb je een idee.
In ieder geval succes.
thieuster Schreef:
Afhankelijk van waar je woont: Wesselink en
Vreeker (Alkmaar) of Jan Ubels (Bredevoort, bij
Lichtenvoorde) zijn zeer kundige horlogemakers.
Met een Blancpain is het als met een Porsche: de
naam en kwaliteit zijn onovertroffen, maar een
goede (niet merkgebonden) monteur kan er ook prima
mee uit de voeten!Je mag er van uitgaan dat er geen echte slijtage
is opgetreden aan je Blancpain en dat het idd
gewoon verdroogde olie is. Als er wel slijtage is
opgetreden is het niet best! Dan zou de eerste
beste Seiko van Rob kwalitatief rondjes lopen om
een Blancpain! Garantie heb je toch al niet meer,
dus als 'ie door een niet-Blancpain horlogemaker
wordt geopend, verlies je toch geen rechten.Steltman is overigens gebonden aan het Nederlands
consumentenrecht. Je hebt als klant niets met
Zwitsers recht te maken! (Dan zou ik op mijn beurt
als fabrikant statutair meteen in een een
ontwikkelingsland gaan zitten waar niets geregeld
is, ontloop ik iedere claim)Menno
Uiteraard is Steltman gebonden aan het Ned. consumentenrecht, maar deze zal zich er (terecht) op beroepen dat het horloge bij een Zwitserse juwelier is gekocht, waar m.i. niet het Nederlandse consumentenrecht geldt…
De claim zal, als ik het consumentenrecht goed heb begrepen, moeten worden neergelegd bij de verkopende (dus Zwitserse) partij.
En… misschien biedt het Zwitserse consumentenrecht wel een betere bescherming…
Maar goed, door je tot een goede en redelijk betaalbare horlogemaker te wenden, kun je veel lang slepende procedures voorkomen.
Je hebt gelijk: ik had over het hoofd gezien dat het horloge bij een Zwitser is gekocht. Als je dan nog kans wilt maken om Steltman aan te spreken, moet er wereldwijde garantie op zitten (meer dan 3 jaar natuurlijk). Dan kan Steltman het verhalen op de fabriek.
Interessant is het natuurlijk wat er zou gebeuren als er nog garantie op zit: is het dan -niet door garantie gedekt- regulier onderhoud, of…
Kortom, ga gewoon naar een Ned., betrouwbare horlogemaker!
Menno
Het horloge is inmiddels 4 jaar oud (niet 3 zoals hierboven wordt genoemd, inmiddels is het 2011 namelijk).
Dus als het horloge ook nog een jaartje in de vitrine gelegen natuurlijk niets geks. Ik geef mijn horloges ook om de 5 jaar een volledige servicebeurt.
Qua garantie wordt 't natuurlijk niks… de periode is niet raar, en je kunt als klant slecht aantonen dat je niet een keer bent gaan fietsen met 't horloge om je pols… of dat je er per ongeluk mee bent gaan golfen.
Gewoon zoeken naar een goede horlogemaker, en gewoon rekening houden met een dure servicebeurt elke 5 jaar.
Nu ik bovenstaande reacties zit te lezen, heb ik nog wel een vraag.
Is blancpain nu echt zo verschrikkelijk duur in onderhoud? of loopt dit ongeveer gelijk aan bv. Rolex o.i.d.
Mijn Breitling heeft 3 jaar geleden nl. een volledige servicebeurt gehad bij Koster (zonder nw. onderdelen) en moest daarvoor €340,-- euri aftikken, incl. polijsten, van kast en band, in mijn optiek een nette prijs.
Of betaal je de hoofdprijs aan de vervangende onderdelen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen…
Grt. René
DaveS2000 Schreef:
Het horloge is inmiddels 4 jaar oud (niet 3 zoals
hierboven wordt genoemd, inmiddels is het 2011
namelijk).
citaat van brorens:… Echter gedurende afgelopen jaar ging het horloge steed meer achter lopen…
Dus als het horloge in 2007 is gekocht en in mei 2010 gaat ie slecht lopen, is voor mij de klacht (al) na drie jaar ontstaan.
Sorry hoor, maar daar is niets normaals aan; zeker niet met de kwaliteit van de huidige smeermiddelen.
r.obelink Schreef:
Nu ik bovenstaande reacties zit te lezen, heb ik
nog wel een vraag.
Is blancpain nu echt zo verschrikkelijk duur in
onderhoud? of loopt dit ongeveer gelijk aan bv.
Rolex o.i.d.Mijn Breitling heeft 3 jaar geleden nl. een
volledige servicebeurt gehad bij Koster (zonder
nw. onderdelen) en moest daarvoor €340,-- euri
aftikken, incl. polijsten, van kast en band, in
mijn optiek een nette prijs.
Of betaal je de hoofdprijs aan de vervangende
onderdelen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen…Grt. René
Ik geloof dat je voor een service van een Rolex DJ +/- €450 kwijt bent (bij S&C), dus dan is €800 niet heel raar.
Heeft Steltman je horloge onderzocht en een conclusie gegeven van wat er mis is?
Misschien dat een “gewone” horlogemaker het horloge wat kan bijreguleren zodat het weer binnen de marges loopt. Zij kunnen ook wel zien of een volledige service nodig is, maar ik vind het wat vroeg voor een dergelijk high-end horloge. Als er wel een volledige service nodig is dan zijn dit op zich prijzen waar je rekening mee moet houden bij horloges met een complicatie zoals een flyback module. Niet elke horlogemaker kan een dergelijk horloge servicen en vaak is het ook beter om het door de fabrikant te laten doen. €800,- voor een flyback vind ik dan wel weer prijzig, €500-600 zou me realistischer lijken. Ik heb begin dit jaar mijn 8 jaar oude IWC Portuguese perpetual calendar laten servicen door IWC en was €750,- kwijt voor een complete service inclusief polijsten van de kast. Dan heb je wel weer een horloge in nieuwstaat…
Het is en blijft een dure hobby, zeker als je dit soort onderhoud mee gaat rekenen.
Ik zou hem opsturen naar Richard Askham.
(hmm zo’n duur horloge opsturen, da’s ook weer zowat…)
thieuster Schreef:
Afhankelijk van waar je woont: Wesselink en
Vreeker (Alkmaar) of Jan Ubels (Bredevoort, bij
Lichtenvoorde) zijn zeer kundige horlogemakers.
Met een Blancpain is het als met een Porsche: de
naam en kwaliteit zijn onovertroffen, maar een
goede (niet merkgebonden) monteur kan er ook prima
mee uit de voeten!
Twee jaar geleden m’n Rolex 16800 (uit de jaren '80) naar Wesselink&Vreeker gebracht, de rotor van de automatische opwinding lag los.
Is daar gerepareerd en volledig gereviceerd voor €250,- met een jaar garantie.
Ik heb toen ook bij Rolex dealers gevraagd en die kwamen met vanaf-prijzen van €450,-.
OK, de 16800 is geen chronograaf, maar dit om je even een idee te geven over de prijsverschillen tussen een AD en een onafhankelijke goede horlogemaker.
Ik zou dood ziek zijn als ik een horloge van ong 4 jaar oud(en al een jaar niet goed lopend)uit een prijsklasse van deze had,en hij moet in de revisie!
(Begrijp me niet verkeerd,ik ben een Blancpain liefhebber ten top,mn Favoriet aller tijden is een fifty fathoms btw)
Dan heeft het totaal geen meerwaarde om zo,n horloge aan te schaffen,de gemiddelde Hema klok loopt beter…
En dan niet zeggen,ja maar dat is nou eenmaal met een mechanisch horloge,dat is echt bull…
Ik heb ook automaten van oa Omega en Rolex(laatse ook uit 2007,en wijkt ong + -2 sec per dag.)
En niet fietsen met zo,n horloge vind ik ook al te gek voor woorden,sorry.
Mijn mening is dat zo,n groot merk daar iets mee moet doen, als sevice oid.
mvg Leon
Ben het met Leetje eens.
Projecteer dit eens op een “high end” auto (of op iedere willekeurige auto) en je zou bijna 10% van de catalogus prijs kwijt voor een reguliere onderhoudsbeurt…
Ik geloof niet dat er dan nog veel onderhoud gepleegd zou worden…
of dat er nog veel autos verkocht zullen worden…
Ik vind ook dat de onderhoudsprijzen in geen verhouding staan tot de aanschafprijzen van horloges (van de voorbeelden die hier soms op het forum voorbij komen)
Groet
Herman
[quote]Projecteer dit eens op een “high end” auto (of op iedere willekeurige auto) en je zou bijna 10% van de catalogus prijs kwijt voor een reguliere onderhoudsbeurt…
Ik geloof niet dat er dan nog veel onderhoud gepleegd zou worden…
of dat er nog veel autos verkocht zullen worden… [/quote]
Hoeveel % van de aankoopprijs van je auto ben je na 3 jaar kwijt aan brandstof, banden, onderhoud, verzekering en belasting? 
GroteBozeWolf Schreef:
Projecteer dit eens op een “high end” auto (of op
iedere willekeurige auto) en je zou bijna 10% van
de catalogus prijs kwijt voor een reguliere
onderhoudsbeurt…
Ik geloof niet dat er dan nog veel onderhoud
gepleegd zou worden…
of dat er nog veel autos verkocht zullen worden…Hoeveel % van de aankoopprijs van je auto ben je
na 3 jaar kwijt aan brandstof, banden, onderhoud,
verzekering en belasting?
we hadden het over : onderhoud.
Volgens mij worden hier appels met peren vergeleken.
Hoewel… een goede horlogemaker in loondienst van een topmerk zal al gauw 100 Euro per uur voor zijn baas kosten. Een grote beurt behelst alles uit elkaar halen, reinigen, smeren,kast mogelijk polijsten, band reinigen en ook polijsten in elkaar zetten, testen, afregelen, nogmaals testen mede op waterdichtheid en dan hebben we het nog niet over het eventueel moeten vervangen van onderdelen.
Kortom: een bedrag van 400 - 600 Euro kan in veel gevallen best een redelijke prijs zijn, hoewel veel geld.
hans