Zoals sommige van jullie weten heb ik in het verleden een Blancpain Villeret gehad. Deze is alweer een tijdje uit mijn collectie echter draag ik het merk een warm hart toe. Ondanks het feit dat Blancpain niet hetzelfde is als de in 1735 opgerichte Blancpain, heeft het toch veel respect gehouden voor zijn historische iconen (met name de fifty fathoms).
Nu ik weer opzoek was naar wat nieuws voor in de collectie kwam ik dit filmpje tegen:
Buiten de fifty phatoms lijken de meer klassieke horloges uit de Villeret lijn weinig populariteit te hebben, wat als liefhebber voordeling kan zijn.
Wat maalt deze Blancpain Vileret 1185 chronograaf zo bijzonder?
Het niet alleen een vertical clutch column wheel chronograaf, maar het is ook het dunste chronograaf uurwerk wat toen der tijd (jaren 90) gemaakt is, en wat pas een paar jaar terug door Bulgati (met hun Octo finissimo uurwerk). Blancpain heeft in samenwerking met Piguet dit caliber 1185 gemaakt). Door zijn betrouwbaarheid en met name de dikte ervan, werd deze ook gebruikt om VC Overseas chronografen en AP Royal Oak chronografen te maken. Kortom, een stukje horloge geschiedenis!
Ergens begin jaren 90 zag ik tijdens een vakantie in Bruneck (Brunico) (Italie) voor het eerst meerdere exemplaren uit de Villeret lijn. In Nederland had ik dit nog niet gezien. Ik weet nog dat ik daar toen zeer van onder de indruk was. Ook de slogan “Blancpain maakte nooit een Quartzhorloge -en er zal er ook nooit een komen” sprak mij bijzonder aan. Tevens was de prospectus met het vakwerk huis van Blancpain bijzonder, ik heb hem nog liggen. Toch vind ik dat Blancpain later met enorm grote modellen een beetje de plank missloeg. De ingetogen stijl vanuit de jaren 90 tot ergens begin 2000, met geweldige modellen werd helaas niet voortgezet. Maar het in dit topic afgebeelde model is ook prachtig.
De jaren 90 modellen spreken mij ook het meeste aan. Wat leuk dat je deze ervaring hebt gehad. Ik heb de ultra plate van je volgende foto ook gehad. Beiden bevallen. Simpele maar goede afwerking met een mooie filosofie en klassieke uitstraling.
Update: Beetje zuur dit maar hij gaat morgen teruggestuurd worden. De chronograaffunctie blijft op 45 steken. Service is duur (met name is de kans groot dat onderdelen nodig zijn en dan moet die naar Blancpain).
Ja ik baal er enorm van. Was super enthousiast en vind hem erg mooi. Maar goed, er gaat een nieuwe blancpain voor in de plaats komen. Is alleen even geduld hebben.
Wat jammer! Ik vind dit een prachtig horloge. Ik heb er laatst ook naar gekeken maar dan een gouden variant. Ik twijfelde alleen over de grootte. 34mm voor een chronograaf lijkt me te klein. Ik ben daarom vandaag geslaagd voor een Iwc Portuguese chronograaf. Gelukkig net verse service van IWC achter de rug.
Wat is jou ervaring met de diameter van deze blancpain? Hopelijk vind je snel een ander goed werkend exemplaar.
Draag de IWC in gezondheid. Ik vind de 34mm goed draagbaar maar ik heb kleine polsen. Voor mij is 34-38mm de sweet spot. Ik vind qua verhoudingen deze Blancpain wel goed in verhoudingen staan moet ik zeggen. Jammer dat hij morgen weggaat anders had je hem in het echt kunnen zien.
Update: heb hem naar een horlogemaker dichtbij gebracht om hem toch even open te maken. Volgens hem ligt het aan de afstelling en is het relatief makkelijk te maken. Dus hij blijft toch. Nu een paar weken geduld hebben en ik kan hem als het goed is dragen. Worden een paar lange weken😂.
@L30N mocht je hem eens willen bekijken als ik hem terug heb, dan kan dat uiteraard.
Ik had trouwens omdat ik benieuwd was Blancpain gebeld en die rekenen 1200 euro en dan ben je hem minimaal 8 maanden kwijt.
Ik heb mijn Flyback via een Juwelier in Mönchengladbach in Zwitserland laten servicen. Dat was duur maar je bent hem zeker geen acht maanden kwijt, bij mij was het denk ik een maand of drie tussen wegbrengen, prijsopgave, fiat geven en weer ophalen.