Blancpain x Swatch

Wellicht al 10x gevraagd, maar dan heb ik het gemist…. Uurwerk kun je niet servicen want rivets en geen schroefjes, etc. Maar zou je het wel kunnen vervangen met een replacement uurwerk, of is de kast van dit horloge ook niet open te maken?

1 like

Ik weet het niet.
Tot nu alleen(?) @Y1984 met een BPxS gezien. Wellicht kan hij er iets over zeggen?

1 like

Dicht geplakt met lijm.

tja, alleen de rotor. Stel je zou het gehele uurwerk kunnen vervangen, dan kun je de rotor omzetten en dan heb je dat beest ronddraaien bovenop een standaard Sistem51 binnenwerk. Tis was.

Grote vraag blijft… zou iemand (swatch? Blancpain zelf maar beter niet vragen :-)) die kast open krijgen om het uurwerk te vervangen … en diezelfde fifty fathoms waterdichtheid vasthouden?

Denk het niet …

Blijft ‘korte termijn commercieel’ misschien een begrijpelijke beslissing… maar om in 2023 iets te maken dat niet reparabel is … is natuurlijk een ongelooflijke miskleun. Dat is een groot ‘unsustainable’ stempel voor Swatch (en Blancpain!!)

3 likes

Ik vind het net als de moonswatch weer een vreselijk leuk project, maar hier kan ik je dan alleen maar gelijk in geven. Dit kun je eigenlijk niet maken anno nu als grote corporate.

Want?
Ding is volledig recyclebaar vermoedelijk.

Uit deze reactie maak ik definitief op dat je niet Sybren bent. Is weer een geruststelling. :man_shrugging: Nee ik ga het niet uitleggen. :upside_down_face:

2 likes

Yesss! :pray:t2:

2 likes

Ongetwijfeld. Elke BxS - zelfs elke Sistem51- over 10 jaar omsmelten. Geen probleem.

Ik heb het over een ander niveau sustainable.

Als je een uurwerk maakt waar van tevoren bekend is dat het maar een (zeer) beperkte levensduur heeft, het horloge dicht gelast is, en dus niet reparabel of vervangbaar (heeft een automatisch uurwerk niet iets ‘onbeperkts’ qua essentie?) dan vind ik dit dus niet goed ontworpen. Niet sustainable. Dan is het ontworpen met een korte termijn, commercieel wegwerp oogmerk. Nou vind ik nou niet bepaald een gezonde visie anno 2023.

4 likes

Het valt me op dat

zo ongeveer ieder product een steeds kortere levensduur heeft en dat de nadruk vooral op steeds eenvoudiger recyclen ligt.
Een mechanisch horloge, zonder batterij, is al duurzamer dan de MoonSwatch.

1 like

Mogelijk. Maar is dit niet gewoon een halfzacht? Waarom die kortere levensduur als het dan maar eenvoudiger te recyclen is? Vind ik een zwaktebod.

Zou kunnen, maar is mogelijk een kwestie van definitie. Heb net nieuwe batterijen gestopt in 35 jaar oude Swatches. Vind ik voor mijn gevoel toch net iets duurzamer dan een vandaag gekochte BxS over 10 jaar in de oven douwen?
Heb een tijd geleden een 15 jaar oude auto gekocht omdat ik niet mee wil doen aan alsmaar nieuw. Ook een vorm van duurzaam (alhoewel niet elk vergelijk opgaat, dat snap ik ook wel).

1 like

Waarom plaatsen sommigen allerlei stellingen over het uurwerk zonder enige bronvermelding?

1 like

Waren het geen oplaadbare!? :anguished:

1 like

Komt door vooral door één iemand met ‘insider’ info waarvan 1 punt al niet klopte

Fair comment !! Aangezien het sistem51 nog niet zo lang bestaat - en ik ook echt geen expert ben hierin - ben ik gaan rondzoeken op allerlei horloge fora, YouTube, etc. Ik was gewoon nieuwsgierig naar de voor/nadelen van dat systeem omdat ik oprecht nieuwsgierig ben in de BxS

Wat ik schets zijn zeer veel commentaren die ik tegen kwam van eigenaren waar een sistem51net wel / net niet de garantie termijn van 2 jaar haalde bij dagelijks gebruik. Ik kwam ook levensduur tegen van 7-8 jaar bij zeer ONregelmatig gebruik.

Is dit wetenschappelijke, bewezen en grondig onderbouwd? Zonder enige twijfel zeer zeker NIET. Maar ik vind het wel een zorgwekkende indicatie …

2 likes

De horloges zijn dicht gelijmd en kunnen dus inderdaad weggegooid worden zodra ze niet meer werken. Swatch verwacht volgend jaar een model op de markt te brengen die wel te repareren valt. Deze lichting kwam te snel waardoor dit (technisch gezien) niet is gelukt.

Ze wachten hier ook de nodige kritiek op… Dat nemen ze blijkbaar toch voor lief.

2 likes

Waar heb je dit vandaan?

2 likes

Familielid die werkzaam is bij Swatch in Biel op een afdeling waarbij ze met dergelijke zaken van doen hebben.

1 like

4 likes

Kijk, dat is al veel meer info. Klinkt inderdaad niet erg positief…