Blinddruk of guilloche?

Voortzetting van de discussie Band-advies gevraagd:

Bedoel je dat het een blinddruk is, met alleen niveauverschil en zonder inkt?
En hoe/waaraan zie je dan het verschil tussen blinddruk en guilloche?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Guilloche

Luxere merken guillocheren handmatigā€¦ dat maakt ze zo prijzigā€¦

Deze guillochering is via machinale druk tot stand gekomen

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/0/8/08db21039d163b2e31322a8b2042a056b6d3a397.JPG

Toch guillochering, al wordt daar in de horlogebranche verschillend uiting aan gegeven

Beste Marjolijn,

Guilloche:
Een versiering die wordt aangebracht op de wijzerplaat en de rotor met behulp van een graveersinstrument met scherpe punt, een guillocheermachine. Hiermee wordt een gelijkmatig patroon in een effen oppervlak aangebracht. De precieze afstelling van het instrument voor elk nieuw traject wordt verricht met een soort pantograaf en de beweging van het instrument kan handmatig worden gestuurd of mechanische. Echt geguillochis (de juiste term die een meester van het guillocheren zou gebruiken) zijn zeer verfijnd en moeilijk te produceren. Daarom worden de meeste wijzerplaten die op deze manier zijn versierd geproduceerd met een stansmachine. Breguet is een van de zeer weinige bedrijven die elke wijzerplaat nog echt guillocheren.

(plaatje geleend van het net)

Ik heb er niet heel erg veel verstand van maar denk dat @RobertGerard gelijk heeft.

Groet,
Arvid

1 like

Stansen! dat is het woord waar ik op zoek naar was! :grinning: thnks!!

1 like

Stansen is ook niet echt het goede woordā€¦ ā€œPregenā€ā€¦ afgeleid van het duitse ā€œPrƤgenā€ wordt wel gebruiktā€¦

GuillochƩ wordt gedaan op een "Rose-engine

Roger legt ā€œevenā€ uit hoeā€™t werktā€¦ Ik ken via Facebook een horlogemaker die er zelf Ć©Ć©n gebouwd heeftā€¦ ga ik ook nog wel een keer doenā€¦ ā€œomdat het kanā€

1 like

Wat te denken van de meester Jochen Benzinger :smiley: die bezit de kunst van Guillocheren ook erg goed.

http://www.jochenbenzinger.de/index.php?article_id=29&clang=0

1 like

geweldig! thanks!!

gaaf! thnks!!

Een preeg is het zelfde als een blinddruk, dwz door druk ontstaat er niveauverschil in een oppervlak (papier, kaft van een boek, wijzerplaat), wat zichtbaar wordt als het licht er overheen strijkt. Vooral dus bij strijklicht is het effect maximaal.

Ik heb die Rose-machine om guilloche-patronen te graveren wel al gezien op Youtube en ik vind dat intrigerend. Bijna niet voor te stellen dat mensen dat zo gelijkmatig voor elkaar krijgen met de hand.

Klopt het nu dat het een ā€˜echteā€™ guilloche is als het zichtbaar in metaal gedaan wordt zoals in bovenstaande fotoā€™s?
Als ik nu naar mijn klokje kijk lijkt het inderdaad meer op een preeg dan op iets wat gegraveerd is. Minder diep en minder hoekig.

Hier op de site van een bedrijfje, dat ook regelmatig op de EPHJ (vroeger Lausanne, nu in Geneve) aanwezig is, diverse voorbeelden hoe het er uit kan zien.

http://www.decors-guilloches.ch/index.php?id=24

Ja mooi.
En idd anders dan het patroon wat op mijn Delbana zit.
Groet, Marjolijn

Breguet gebruikt ook nog eens het mooiste materiaal voor al hun wijzerplaten.

1 like

met Pregen heb je altijd te maken met de elasticiteit van het materiaalā€¦ omwille van de maakbaarheid zijn gepreegde wijzerplaten doorgaans van kneedmessingā€¦ dat is dusdanig in vormen te meppen dat de Indexen van bijvoorbeeld Verdal wijzerplaten eruitzien als AppliquĆ©, maar dat stiekum niet zijnā€¦ gewoon gekneedā€¦ en dan even de bovenkant slijpen zodat ze na het verchromen mooi scherp zijnā€¦

met Guilloche heb je niet meer dan 1-2Āµm ā€œflexā€ in het materiaalā€¦ omdat je het snijdtā€¦ dat zie je echt niet terugā€¦ die fijne afrondingen van Preegwerkā€¦ die zijn voor een getraind oog wel zichtbaarā€¦

Preegstempels kunnen echter wel doormiddel van een Guillocheermachine gemaakt zijnā€¦ in staal, en daarna gehardā€¦ maar doorgaans worden ze CNC gefreesd, of gevonktā€¦ en dan gehardā€¦

bij mij komt die Guillocheermachine er hoe dan ookā€¦ alleen weet ik nog niet wanneerā€¦ erg ingewikkeld zijn ze qua bouw nietā€¦ qua bediening des te meerā€¦ :smile:

3 likes

Kneedmessing, nooit van gehoord.
En een mooie droom om zelf ooit een guillocheermachine aan te schaffen.

aanschaffen?.. ben je belazerd?.. als je er al een kan vindenā€¦ dan is ie of stokoud, of kuis versletenā€¦ of beideā€¦

Ik heb via Facebook contact met een Horlogemaker die em ook zelf gebouwd heeftā€¦ met onderdelen van Sherline draaibankjesā€¦ de sleden en dergelijkeā€¦ jaā€¦ meer moet dat niet zijnā€¦

Kneedmessing is een legering die net als Soldeertin geen echt vast smeltpunt heeftā€¦ maar ā€œDeegachtigā€ wordt bij een bepaalde temperatuurā€¦ en dan kun je het als ā€œPlay-Dohā€ in een mal in vorm ā€œknedenā€ā€¦

1 like

Klinkt als een soort kinderklei, lekker makkelijk te bewerken.
Ik zag op Youtube ook iemand die hem zelf gebouwd had het uitgebreid showde. Petje af als je dat voor elkaar krijgt.

Frederic Verschoore?..

https://www.youtube.com/user/liliss67

'k zit voor ā€œmijn toekomstige Rose-Engineā€ nog wel te denken om wat zaken anders aan te pakkenā€¦ zoals bijvoorbeeld de rosetten achterop te monterenā€¦ en niet tussen de lagersā€¦ mocht je rosetten moeten wisselenā€¦ dan moet de halve machine uit elkaarā€¦
't verstellen van de sleden kun je ook automatiserenā€¦ en zo ook het verdraaien van de rosettenā€¦ 'k moet er nog maar eens goed, lang en diep over nadenkenā€¦

Ik denk dat het Frederic Verschoore was. Imponerend onbegrijpelijk voor een gewoon mens.

O, je gaat de Rose niet alleen maken maar ok verbeteren :grinning:
Heb ik niet ergens gelezen dat je een opleiding hebt in de instrumentmakerij of in de werktuigbouw? Dan lijkt het zelf maken (en ontwerpen) van een guillocheermachine me een leuke uitdaging. Voor mij hoeft de lat niet zo hoog, ik ga eerst maar eens proberen of ik een leuk horlogebandje kan maken.

'ben opgeleid als ā€œconstructie/machinebankwerkerā€ā€¦ meer nietā€¦ ik kan volgens mijn diploma met draaibanken , freesbankenā€¦ en zelfs metaal schaafbankenā€¦ (die werden toen nog veel gebruikt ), DIverse lasapparaten en buigmachines omgaanā€¦

Maarā€¦ na 4Ā½ jaar dat vak uitgeoefend te hebbenā€¦ en intussen gestart met een Avondopleiding MTS Werktuigbouwkunde, solliciteerde ik naar de functie van ā€œMachinebouwerā€ bij mijn 2de werkgeverā€¦ echterā€¦ die had de indruk dat ik in de Gereedschapmakerij beter op mijn plaats zou zijnā€¦ nouā€¦ dat pak je met beide handen en voeten aanā€¦ toch?.. en zo heb ik me moeten omscholen tot gereedschapmaker in mijn proeftijdā€¦ ā€œGelukt!ā€ā€¦ 'k heb er 11 jaar gewerktā€¦
Voor de hobby ben ik de lat steeds hoger gaan leggenā€¦ en steeds kleinere dingen gaan makenā€¦ tjaā€¦ dan ontkom je niet meer aan horloge onderdelen op een gegeven momentā€¦ de rest?.. dat kun je lezen als je al mijn topics hier eens opzoekā€¦ :smile:

ā€œVerbeterenā€ wil ik niet direct zeggenā€¦ eerst maar eens zien dat ik 't ontwerp volledig kan doorgrondenā€¦ met name de verdraaiing tussen de klem, en de rosettenā€¦ daā€™s iets waar ik nog niet helemaal uit ben wat handig isā€¦ qua rotatie en stapgrootteā€¦ traploos kan ookā€¦ maar dan moet je wel ergens een referentie hebbenā€¦ als ik de rosetten ā€œachteropā€ bouw, dus helemaal links van de lageringā€¦ dan kan die hele stapel er zo afā€¦ en kan ik de bevestigingsplaat makkelijk aanpassenā€¦ met een verstel-systeemā€¦ daarom wil ik het zo doenā€¦ meer noodzaak om te leren hoe het werktā€¦ dan om de constructie daadwerkelijk te verbeterenā€¦ (het verwisselen van rosetten wordt wel een stuk makkelijker zoā€¦ dat dan weer welā€¦