Mijn oog viel vanmiddag op een Omega Speedmaster Triple Date Mk. 40 op Catawiki met referentienummer 3520.50.00. Zo op het oog lijken er al een aantal dingen niet te kloppen. Om te beginnen zijn de endlinks verkeerd, aangezien dat 850 endlinks moeten zijn i.p.v. 350 endlinks. Daarnaast komt het serienummer achterop de deksel niet overeen met een bouwjaar dat tussen 2000 en 2010 zou moeten liggen. Het bouwjaar ligt namelijk rond 1997-1998. Het achterdeksel is enorm gepolijst in de hoop een hele diepe kras te kunnen verhullen, wat overigens niet volledig gelukt is. De bezel heeft een aantal putten en krassen. Bij de 150 is er zelfs gewoon een stuk af.
Dit alles krijg je zonder doos, zonder papieren. Hoewel het toch geen heel oud horloge is. Wel zit er een soort brillendoosje van traagschuim bij, een visitekaartje van de verkoper en 6 maanden garantie op het uurwerk.
De gebreken die ik hierboven noemde worden niet genoemd in de kavelomschrijving, enkel dat de staat 8.5/10 is en dat de stalen band “origineel” is. De expert van Catawiki heeft vervolgens het horloge geschat op €1900-2200. (Dat is al aan de forse kant voor een origineel exemplaar inclusief doos en papieren, laat staan deze).
Mijn vraag is: is Catawiki nu helemaal het spoor bijster? Zijn De Horlogemeesters wel goed op de hoogte van wat ze in grote getallen aanbieden op veilingsites zoals Catawiki?
Dat vind ik niet moeilijk te begrijpen, maar dit gaat toch op z’n minst richting achterhouden van informatie en op z’n ernstigst richting oplichting.
Welke lefgozer doet een bod van € 1.000.000,- zoals op marktplaats wel gebruikelijk is? Via een VPN onder het mom van gehacked account kom je hier prima onderuit mocht Catawiki je er aan willen houden
Dit is een beetje het “probleem” bij dit soort dingen, beide partijen zijn gebaad bij een hogere opbrengst. Dus dat spreekt allemaal niet in het voordeel van objectiviteit. En als het op geld aankomt heb ik zeer weinig vertrouwen in de mensheid.
Ik heb twee keer iets gekocht daar, op basis van de foto’s, de beschrijving klopte toch totaal niet. Twee keer een goede koop, maar de beschrijving moet je gewoon niet lezen en je bod op basis van de foto’s doen.
Van Catawiki snap ik helemaal niets. Heb wel eens de moeite genomen een aantal kavels te volgen en zie tot mijn verbazing dat de uiteindelijk prijs inclusief commissie vet boven de nieuwprijs gaat. Wat is is er dan met je loos? Is de spanning van een klok die wegtikt zoveel groter dan domweg voor minder geld gewoon via een webshop hetzelfde horloge bestellen. Ik begrijp er niets van en kom er om die reden ook niet meer.
Ik kijk vanuit mijn andere hobby, modeltreinen, regelmatig op catawiki, ik kom steeds vreemde aanbiedingen tegen die of al eerder zijn aangeboden of geruisloos van het toneel verdwijnen en bij een volgende veiling gewoon weer in beeld komen
Yeps, en in hoeverre mag je met zulke volumes aan veilingen en alle haken en ogen die aan horloges kleven verwachten dat er deskundigheid op wordt losgelaten?
De enige experts die ik geloof zijn mijn beide ogen… Ik heb gezien wat die experts soms voor een taxatie geven. Om Rob van de Smaakpolitie even te quoten: Man man man…
Die veilingmeesters weten helemaal niks. Desalniettemin vind ik het toch een prima platform omdat er soms horloges opduiken die je voor een prima prijs kunt kopen (en verkopen, wat want de gek er voor geeft nietwaar). Je moet er gewoon vanuit gaan dat er 0 controle of wat dan ook is op de echtheid, originaliteit of kwaliteit. Catawiki zit er enkel tussen voor de monies.