Boek Laco

Zelf ben ik de laatste tijd geïnteresseerd in het Duitse merk Laco. Ik wil hier graag meer over lezen, maar op het internet vind ik niet zoveel. Heeft iemand boekentips? Nederlandstalig of Duitstalig heeft mijn voorkeur.

Ik denk niet dat Laco een dusdanig gevestigd merk is dat er boeken over geschreven zijn. Ondanks het feit dat zij zichzelf al sinds 1925 als legendarisch beschouwen.

1 like

Het Laco van ooit heeft niet zoveel meer te maken met het Laco van nu. Natuurlijk willen ze uit een commercieel oogpunt en omdat het een mooi verhaal is je graag anders doen geloven.

Dat weet ik. Het mag daarom ook best een wat ouder boek zijn.
Hoe zit dat met Stowa en Aristo enz.?

Weet ik niet maar vermoedelijk zelfde laken een pak. Glycine heeft een mooi boek over de Airman dat kan ik je aanraden.
Heb het zelf gehad maar weer verkocht, enkel nu nog in PDF vorm in mijn bezit.

1 like

Laco mag dan geen 'legendarisch merk zijn, het is naar mijn mening wel één van de merken die zeker een rol hebben gespeeld in de geschiedenis van de horlogerie.
Het merk heeft met name bekendheid verworven door de ‘Flieger’ horloges die men maakte voor de Deutsche Luftwaffe ten tijde van WW II. Reissues van deze horloges zijn nog steeds voor leuke prijsjes te koop bij o.a. Amazon en Bol en voor niet zulke lieve prijsjes o.a.bij Fliegeruhr & Marineuhr von Laco | Deutsche Uhrenmanufaktur. Maar dan praat je qua ‘Fliegeruhren’ wèl over het èchte werk…

(screenshot van de openingspagina van de Laco site: Fliegeruhr & Marineuhr von Laco | Deutsche Uhrenmanufaktur)

Misschien bestaat er geen specifiek boek over Laco, hoewel me het niet zou verbazen als dat wel zo was. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden. Ik ben wèl in het bezit van het boek
‘Automatic Armbanduhren aus Deutschland, England, Frankreich, Japan, Rusland, USA’ door Heinz Hampel. Uitgave Callwey Verlag, München, 1996. ISBN 9 7837667 12288.
Daarin wordt een heel hoofdstuk gewijd aan 'Durowe (Deutche Uhren-Rohrwerke) / Laco.
Misschien is het boek antiquarisch nog wel te krijgen.
Verder hier nog een paar linkjes:
Laco Timex (uhrenpaul.eu)
The History of Laco Watches - First Class Watches Blog
laco_history.pdf (longislandwatch.com)
Laco Watch Company - A Brand Highlight with a Family Perspective - Worn & Wound (wornandwound.com)
A Closer Look at Laco - Content by Watch Gang
Misschien had je (een deel van) deze info zelf al gevonden, maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt.

3 likes

Dank!

1 like

Stowa heeft een dikke PDF op hun site staan.