Ik heb het idee opgevat om een schaalmodel van een tourbillon te bouwen. Hiervoor zoek ik eigenlijk tekeningen van een tourbillon of een balanswiel met anker en anker rad. Als ik deze heb kan ik het verschalen. Alleen weet ik niet wat er gebeurd als je het geheel gaat vergroten. Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe bepaal je de slingertijd van een balans?
Ik neem aan dat je bedoelt op grotere schaal en niet op kleinere schaal
Als je een balanswiel vergroot en de veer gelijk laat gaat de slingertijd omlaag; het is in feite een massa-veer systeem, zie Wikipedia: Wiki
Alleen is het nog iets lastiger omdat het een rotatie is en geen lineaire beweging.
Uh nee hoor, gewoon naar Youtube gaan waar het filmpje staat en de url regel kopiëren en hier in het Reageren of je opmaakveld van een bericht veld plakken das al
Oke bedankt , ik heb het probleem gevonden bij mij stond er https: in de adresbalk ipv normaal http: vandaar dat die het niet pakt.
Nu weer ontopic: Ik ben benieuwd wat je gaat maken Niels hou ons op de hoogte.
even in de gaten houden… dit Tourbillon model is een Spring-Detent Escapement… de meeste info vindt je echter over het “Swiss Lver Escapement”, zoals dat in de meeste horloges zit…
als je weet hoe een gewoon anker-escapement werkt, dan moet het niet te moeilijk zijn om em te ontwerpen met een eenvoudig Cad programmaatje… AutoCad, of iets van die strekking…
Ik speel zelf ook wel met de gedachte om eens een model te maken… maar dan meteen functioneel… dus in een wandklok ofzo… dat ik er ook nog wat aan heb…
een Tourbillon, hoewel het er gecompliceerd uitziet… is eigenlijk briljant in al zijn eenvoud… je hebt een "kooi"met daarin Ankerrad, Anker en Balans… de Veerton drijft het ankerrad aan…normaalgesproken rechtstreeks… bij een Tourbillon zit de “kooi” op een as die door de veerton aangedreven wordt… daaromheen zit een tandwiel dat “Vast” zit… op dat tandwiel grijpt het tandwiel onder het ankerrad aan… zodat wanneer de kooi draait… het ankerrad ook gaat draaien… meer is het eigenlijk niet…
leuk… zo’n differentiaaloverbrenging bij die carrousel… in plaats van een vast gemonteerd 4de rad, wordt dit rad bij een carrousel aangedreven, maar de komplete kooi ook… het verschil in draaisnelheid tussen 4de rad en kooi is wat het ankerrad aandrijft… Leuk!.. maar wel complex… en heel wat extra rekenwerk…
Dank voor alle reacties. De filmpjes zijn inderdaad interessant. Ik zag ook dat deze tourbillon geen anker gang had. Ik wil zeker wel de normale ankergang bouwen. Maar zonder tekeningen wordt het heel wat experimenteren en het wiel uitvinden. Ik denk dat ik het eschappement laat fotograferen op grote schaal en dan de tekening in Vector (cad-cam programma) zet. Over het project een doel geven gesproken: Ik wil er zeker een ‘nuttig voorwerp’ van maken, maar dat hou ik voor mijzelf.
Mocht iemand iets van verschaalde foto’s hebben hou ik mij aanbevolen.
heb je al op Grabcad gekeken? diverse ankergang modellen, en tenminste één solidworks tourbillon model…
Als je het zelf wilt doen, kan je simpelweg een plaatje van een ankergang werktekening van het internet plukken, deze plak je in je cad-programma en dan teken je de onderdelen in een bovenliggende layer over…
Hier een boek van Pahlow over de Touhrbillon : (Duits of Engels geschreven, en heel duur ! ) maar schijnt het beste te zijn om een touhrbillon te bouwen http://www.s1p.de/b/b/be.html
Mijn persoonlijk advies: bespaar jezelf een hele hoop geld en teleurstelling en koop dit boek niet, je hebt 100 keer meer aan het boek Watchmaking van Daniels…
Helaas heb ik dit Tourbillon boek een aantal jaren geleden gekocht, vanwege de enthousiaste reakties, geen idee hoe de recensenten erbij komen dat dit boek iets toevoegt aan praktische kennis als iemand een tourbillon wil bouwen; je geld is beter besteed aan gereedschapjes en materialen…