Bouwjaar gezocht voor Agfa horloge

Precies, ooit het grootste fotochemieconcern en camerafabrikant van Europa, de grote concurrent van het Amerikaanse Kodak. Het bedrijf is, net als Kodak overigens, met de komst van de digitale fotografie vrijwel ter ziele gegaan.

Zie het logo op jouw horloge:

image

en het ‘officiele’ logo op een vintage Agfa camera.

Het logo op het horloge ziet er een beetje ‘nagetekend’ uit. Misschien een individuele actie van een Agfa foto liefhebber?

Het (horloge) merk Agfa is overigens wel geregistreerd in de database van Mikrolisk.
Het is dus misschien een beetje een dingetje van de kip of het ei… wie was er het eerst?

1 like

Een deel van Zwitserland waar veel horloge fabrikanten zitten is ook franstalig.:wink:

1 like

Hoe kan ik dat testen ?

Hoezo dan? Omdat het oud is?

Ook, maar vooral omdat ik radiumverf denk te zien.

Met een eenvoudige GM teller bijvoorbeeld:

Alles boven de 0,2 uSv/h (achtergrond) duidt op radiumverf.

Voor meer achtergrondinformatie lees dit topic rustig door:

Het uurwerkje lijkt op een Cuppilard 233, ik heb de foto van ebay geleend.

Okay, volgens mij ziet dat er na al die jaren toch anders uit. Hopelijk gaat @Peter111 het testen en weten we het zeker.

1 like

Hoop ik ook omdat hij het horloge open maakt en dan is testen hard nodig. En vooral heel voorzichtig werken!

Volgens mij is het er een, hoor.

Deze ebauche werd geproduceerd onder het merk Cupillard van ruwweg 1940 tot in de jaren 1960. Deze heeft de oude vorm van de brug, maar wel al incabloc. Naar mijn mening jaren '50, dus.
De latere versies hebben een strakker vormgegeven brug; na de fusie werd het nog geproduceerd onder de naam FE 233-60.

4 likes

Dank allen voor de info.
Kzal van de week eens proberen of ik de wijzers kan testen.

2 likes

Geheel off topic. Maar moet gelijk denken aan mij eerste camera.

Ongeveer als onderstaande foto maar dan in het groen:

Agfa-Agfamatic-4008-Pocket-camera

5 likes

Die ken ik nog wel.
Rits rats klik.

5 likes

Het bedrijf is, net als Kodak overigens, met de komst van de digitale fotografie vrijwel ter ziele gegaan.

Het foto-merk Agfa mag dan uit het straatbeeld verdwenen zijn, maar Agfa-Gevaert heeft 3000 personeelsleden, een omzet van 415 milj euro (2022), productie sites in 5 landen en vertegenwoordigd in 40 landen. Het gouden tijdperk van de jaren 50 tot 70 is wel voorbij.

@Lexaf
Dank voor de hint. Heb deze info ook moeten opzoeken.

1 like

Als we nou toch off topic gaan met oude Agfa cameraatjes, dan ook nog maar even deze. Mijn allereerste camera, gekregen van mijn vader toen ik een jaar of 12 was. Het Agfa boxje was toen al een oudje, maar hij deed het nog prima. Je kon er op een rolfilmpje 12 foto’s met een negatief formaat van 6 x 9 cm mee maken. Ik heb hem altijd bewaard, samen met (bijna) alle andere camera’s die ik in de loop van de jaren in mijn bezit en gebruik heb gehad. Uitgezonderd een klein aantal wat meer kostbare exemplaren, die zijn in de loop der tijden soms verkocht om fondsen te verwerven voor (weer) een nieuwe camera.
Maar dit was de eerste.

(eigen foto, niet eentje van het internet)

10 likes

Dat is grappig, ik afgelopen zomer precies zo’n Agfa gekocht op een Franse rommelmarkt , tof ding :+1:

2 likes

Das toevallig.

Net gemeten.
Verschillende keren gemeten waardes zijn bijna allemaal het zelfde.
0,44 micro Siefert per uur.

3 likes

Dat is duidelijk boven de achtergrond van 0,1 uSv/h dus zit er radiumverf in het horloge. Wees dus heel voorzichtig met open maken en ga absoluut niet aan de wijzers en wijzerplaat poetsen of sleutelen of wat dan ook!

Leuke Russische dosistempo meter heb je trouwens.

Bedankt voor de tip.
De meter ooit eens gekocht uit Oekraine, voor het meten van mineralen die uv oplichten.
Hoe komt U aan die waarde ?