Precies, ooit het grootste fotochemieconcern en camerafabrikant van Europa, de grote concurrent van het Amerikaanse Kodak. Het bedrijf is, net als Kodak overigens, met de komst van de digitale fotografie vrijwel ter ziele gegaan.
Zie het logo op jouw horloge:
en het ‘officiele’ logo op een vintage Agfa camera.
Het (horloge) merk Agfa is overigens wel geregistreerd in de database van Mikrolisk.
Het is dus misschien een beetje een dingetje van de kip of het ei… wie was er het eerst?
Deze ebauche werd geproduceerd onder het merk Cupillard van ruwweg 1940 tot in de jaren 1960. Deze heeft de oude vorm van de brug, maar wel al incabloc. Naar mijn mening jaren '50, dus.
De latere versies hebben een strakker vormgegeven brug; na de fusie werd het nog geproduceerd onder de naam FE 233-60.
Het bedrijf is, net als Kodak overigens, met de komst van de digitale fotografie vrijwel ter ziele gegaan.
Het foto-merk Agfa mag dan uit het straatbeeld verdwenen zijn, maar Agfa-Gevaert heeft 3000 personeelsleden, een omzet van 415 milj euro (2022), productie sites in 5 landen en vertegenwoordigd in 40 landen. Het gouden tijdperk van de jaren 50 tot 70 is wel voorbij.
@Lexaf
Dank voor de hint. Heb deze info ook moeten opzoeken.
Als we nou toch off topic gaan met oude Agfa cameraatjes, dan ook nog maar even deze. Mijn allereerste camera, gekregen van mijn vader toen ik een jaar of 12 was. Het Agfa boxje was toen al een oudje, maar hij deed het nog prima. Je kon er op een rolfilmpje 12 foto’s met een negatief formaat van 6 x 9 cm mee maken. Ik heb hem altijd bewaard, samen met (bijna) alle andere camera’s die ik in de loop van de jaren in mijn bezit en gebruik heb gehad. Uitgezonderd een klein aantal wat meer kostbare exemplaren, die zijn in de loop der tijden soms verkocht om fondsen te verwerven voor (weer) een nieuwe camera.
Maar dit was de eerste.
Dat is duidelijk boven de achtergrond van 0,1 uSv/h dus zit er radiumverf in het horloge. Wees dus heel voorzichtig met open maken en ga absoluut niet aan de wijzers en wijzerplaat poetsen of sleutelen of wat dan ook!