[BR] Minerva Avus

Zoals de meeste wel weten heb ik een zwak voor het merk Minerva en wellicht toch zelfs mijn favoriete merk. Met name heb ik een zwak voor de Frey-periode. Heb jullie er al genoeg vermoeid over de geschiedenis en wellicht dat ik er ooit nog eens een boekje zal proberen te schrijven over het merk. Alhoewel MontBlanc al aardig wat op papier heeft gezet in hun eigen boek.
Moet ook zeggen dat ik destijds samen met velen anderen sceptisch was over de overname, maar ze hebben het echt fantastisch gedaan en het merk eer aan gedaan. Mocht je de mogelijkheid hebben/krijgen dan is het zeker een bezoek waard. Een stuk beter dan de Italiaan,…

Enfin, ik dwaal weer af van de aanwinst. Dit is er ook weer zo eentje waar ik meer dan 10jr op zoek naar ben geweest. Waarschijnlijk helpt het ook niet dat er maar 40 van gemaakt zijn, maar hij is er. Ergens toch ook altijd wel jammer, want mijn lijstje met ‘te zoeken horloges’ begint aardig kort te worden. Had ook niet verwacht dat ik deze zo snel zou tegen komen na de Avus II:

Dit horloge is ook voorzien van een Sterling Zilveren kast en moet zeggen dat het toch wel erg mooi is. Heb nu 3 compleet zilveren horloges en geven toch een soort van warmer gevoel. Met zijn 40mm een erg mooi draagbaar horloge dat voorzien is van wederom een Venus en dit keer een 152. Eigenlijk een kleine 178, kortom toepasselijk gekozen door A. Frey. Horloge is van 1995 en dus met een jaren 50 werkje, eigenlijk wat ze dus ook bij enkele van de andere gelimiteerde horloges hebben gedaan.

Weer even genoeg geneuzel dus over naar de verse foto’s:

Een redelijk bonte verzameling van kleuren, maar toch is het allemaal mooi in balans. De originele band zat er ook bij en zgan, eigenlijk net zoals het horloge zelf.

Het leuke Venus 152 kaliber:

De ‘diepte’ van dergelijke uurwerkjes blijft toch altijd leuk om naar te kijken:

Ook de originele zilveren gesp is nog aanwezig en dat zijn voor mij toch wel de fijne details die het verhaal compleet maken.

Hieronder nog twee foto’s van buiten in het wild, laat toch weer net een ander beeld zien van het horloge:

Wederom bedankt voor het kijken en wellicht dat er zo langzaam wat meer liefhebbers komen voor dit merk. Er is zoveel moois te ontdekken in horloge-land.

103 likes

Tsjonge wat een pareltje weer Bidle. :ok_hand: 10 jaar op zoektocht en slechts 40 gemaakt…wat een pracht vondst. :+1:

1 like

Mooi horloge, en tof dat je deze snel gevonden hebt. Nu op jacht naar de rest van je lijstje.

1 like

Btw…klopt dit vroeg ik mij nog af…?

2 likes

Deze Minerva doet me denken aan het horloge van mijn opa, wat overigens nog ergens in het ouderlijk huis moet liggen. Daar ga ik eens even naar op zoek.

Dank je wel voor de prachtige review en de - as usual - bijzonder mooie foto’s! :ok_hand:

2 likes

Ze hebben dat vaker gedaan op deze manier. Oudere uurwerkjes gebruiken mede door het verleden van A. Frey bij Venus voordat hij ging werken bij Minerva en later dus eigenaar werd.

Zie hier twee andere voorbeelden:

Een Minerva 140 met zakhorloge uurwerk duidelijk ook te zien door het ontbreken van een incabloc. Hier kwamen ze er een paar te kort en hebben ze alsnog kunnen leveren met een andere afwerking van het uurwerk.

Minerva 175 herritage met Venus 175 gelimiteerd op 300,… hier een soortgelijk probleem met de uurwerken en zijn er uiteindelijk ~90 gemaakt.

13 likes

Interessante historie…dank voor het delen. Prachtige uurwerken en plaatjes ook weer. :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst! Gefeliciteerd! :smiley:

1 like

Dank, ja er is echt geen pijl op te trekken wanneer ze een keer voorbij komen. Hoop dat de rest nog lang op zich laat wachten, want kan maar zo het einde zijn van de hobby. :wink:

Dank je voor je compliment, nu ook benieuwd wat er nog verscholen ligt in het ouderlijk huis!! Alleen al dat die van je opa is, maakt het een bijzonder horloge.

Dank je!

2 likes

Weer een pracht!

1 like

Een schoonheid :ok_hand::ok_hand::+1:

1 like

Zeer fraai. Voor- en achterkant!

1 like

Schitterend en zo mooi in balans.

1 like

Zeer mooi!

1 like

Wat een prachtig exemplaar. Dank voor het delen van het verhaal en de mooie foto’s. :+1:
(Dat was wel weer een middagje zwoegen, maar je hebt je er doorheen geslagen. :wink:)

1 like

Mijn beste,

Fantastisch!!
Je inzet is beloond!!
Een schitterende Minerva Avus!!
Mijn complimenten!!
Ik wens je er een nostalgische tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Schitterend horloge/uurwerk.

1 like

Gaaf hoor. Je hebt vast veel mazzel kennelijk als er zo weinig zijn gemaakt en je hebt er toch een weten te bemachtigen, maar ik vind het ook getuigen van doorzettingsvermogen. Leuk om te horen en mooi horloge om te zien. Ik kijk uit naar dat boek van je, want je schrijft leuk :slight_smile:

2 likes

Wat gaaf! Ik kende het merk alleen van vintage stopwatches. Dit is erg mooi en nog vrij recent ook…

1 like

Ik ben sprakeloos… deze is nog mooier dan de Avus II!

Wijzerplaat, zilveren kast, uurwerk/achterkant, band…alles klopt, wat een fraai geheel!

Gefeliciteerd met wederom een prachtige aanwinst!

1 like