Sorry voor de Engelse topicnaam maar “stalen horlogeband pincet” vond ik wat lastig.
Misschien vraag ik ook naar de bekende weg, maar het gaat om het volgende:
Ik ben niet zo’n bracelet liefhebber. Als ik een horloge koop met een stalen band haal ik deze altijd eraf voor rubber of leer.
Normaal gesproken lukt mij dit meestal wel met wat priegelwerk met de gewone Bergeon spring bar tool. Maar de Tudor die ik afgelopen weekend gekocht heb werkt een beetje tegen. Niet alleen bij mij blijkbaar, want er zaten al wat krassen op van het wisselen. Ach ja titanium en bandjes wisselen, altijd een dingetje. Niet zo heel erg die krasjes.
Ik wilde dus een horloge pincet kopen. En snel, want ik wilde m’n andere band erop zetten.
Dus wat doe je dan? Bol.com. Daar word er 1 verkocht voor €16,95. M’n gevoel zei nee, maar toch maar proberen.
Na 4 sets tips lukte het me eindelijk om beide kanten los te krijgen. 4 sets, want ik had er al bij 3 de waaibomenijzeren vorkjes gesloopt. Wat een enorme cødt kwaliteit is dat! Ik heb Bol.com gebeld en ik mocht m retour sturen omdat er blijkbaar meer mensen deze problemen hebben gehad.
Nu is de bracelet eraf maar ik wil toch een pincet op voorraad hebben voor de toekomst.
Nu weet ik dat Bergeon heel goed is, maar €200 voor een pincet gaat me te ver. Als ik m nodig zou hebben als juwelier ofzo zou dat geen probleem zijn. Maar nee.
Nu is mijn vraag:
Zijn er meer betaalbare alternatieven te krijgen, liefst in Europa om de verzendkosten in toom te houden?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt!
Dat ding is inderdaad niet veel soeps. Die koop je overigens bij de verstuurchinees voor minder dan een postzegel.
Gebruik zelf veel de Bergeon 6767, lugs afplakken met die goud kleurige tape en dan gaat het meestal wel zonder beschadigingen of al te veel vloeken. Rustig moment pakken en een tray met zachte ondergrond en opstaande randjes. Heb zelf misschien wel meer tijd gespendeerd aan het zoeken van weggerolde pinnen dan het monteren zelf.
Als je horloges van het prijs segment tudor, koopt wil je ook de goeie tools, oftewel koop gewoon die bergeon 7825. Geloof me die is gewoon het beste. Wat is €200 tegenover de prijs van een tudor als je hem jaren gebruikt. Het is een tool die je niet gauw weg doet. Thank me later.
Die is ook vrijwel identiek aan de tool die Rolex zelf gebruikt (R-3200). Origineel Bergeon is prijzig maar niet exorbitant. Krassen, je eigen tijd, 3x rommel kopen is ook allemaal niet goedkoop.
Waarom zou je daarmee de lugs af plakken? Dit is speciale tape om te polijsten en kan dus goed tegen hoge temperaturen. Om een band op je horloge te zetten zonder beschadigingen werkt een huis tuin en keuken tape ook prima. Dat samen met een Bergeon 6767 is een prima combinatie.
Voor Rolex is de Bergeon 7825 wel een must ivm geen speling tussen lugs Bracelet.
Die tape is niet zo speciaal hoor, het is hitte en chemie bestendige tape. Heeft veel doeleinde en kost geen drol. Gebruik het zelf ook veel bij soldeerwerk. En idd wordt het ook gebruikt voor het afplakken van delen bij polijstwerk.
In tegenstelling tot schilderstape of n stuk plakband, blijft deze beter op zijn plek zitten, laat geen resten achter en is het semi transparant. Bij uitstek geschikt voor het afplakken van lugs. Voor de prijs hoef je het niet te laten…
Heb je nog advies met de maat? Ik weet niet welke ik zou moeten kopen. Maar ja, dat is misschien ook lastig te bepalen want je weet niet welke horloges er nog in de toekomst komen.
Is die prijs bij Cousins eigenlijk per vorkje of per set van 2?
Ik denk per stuk, dus niet echt goedkoper dan de site die @Lexaf plaatste
Je moet even kijken naar de uitsparingen in je band. Die van 1.3 passen soms niet eens in die uitsparing. Dacht dat ik daarom de kleinste had genomen, maar het is even geleden dus dat zou ik even na moeten kijken.