Bracelet reparatie : service/onderdelen/upgrades

Na een aantal jaar knutselen met horloges ben ik ondertussen toch aardig handig geworden in het oplossen van problemen en aanpassen van allerlei aspecten voor wat betreft metalen bracelets.

Ook het feit dat ik van beroep fijn mechanica monteur ben , helpt ook :grin:
Kleine toleranties , schroefjes , pennetjes en allerhande verbindingen , het is dagelijkse kost.
Ook lijm verbindingen heb ik veel ervaring mee.

Eerder had ik een Grand Seiko met speling op de endlinks , uitgescheurde lugs op een composite horloge kast , vast geklemde en gebroken friction pins in een bracelet , pennen vervangen en op maat geruimde gaatjes , schroefdraad opnieuw tappen+schroefjes op maat , opnieuw brushen van bracelets etc etc , allemaal opgelost en gedaan😎

Dusss , speel ik nu met het idee om te investeren in goede tooling en gereedschap en materialen om vervolgens mijn diensten hier vrijblijvend bekend te maken.
Zou hier genoeg animo voor zijn?

De betere horloges makers hier zitten volgeboekt voor service aan uurwerken , rand zaken zoals bracelet repair kan bij mij razend vlug gedaan worden!

Ik ben benieuwd naar jullie feedback!

16 likes

Indien je Rolex banden kan repareren zoals Michael Young en dit voor forumklanten voor een gelijkende prijs doet, heb je zeker wel een doelgroep hier.

Ik stuur je zo een jubilee band op :wink:

1 like

:joy:

Dat is een brug te ver.
Toch zie ik vaak vragen over problemen voorbij komen waar mensen mee bij een plaatselijke juwelier eindigen… met vaak wisselende resultaten…

Dit zou ik makkelijk kunnen oppakken.
Ook upgrades naar betere pennen met schroefdraad etc is een optie…

Michael Young ga ik nooit worden , maar ik zie toch mogelijkheden tot het verlenen van service en upgrades.

2 likes

Ik denk wel dat er animo kan/zal zijn. :face_with_raised_eyebrow:

Aan welke prijs moet ik denken?
En hoe snel heeft een jubilee eigenlijk ‘onderhoud’ nodig, die van mij is nu nog goed zonder veel speling. Maar draag hem nu bijna als enige horloge nog…

1 like

als je ook endlinks zou kunnen maken… :smile:

3 likes

Altijd tof als leden hun vaardigheden op het forum aanbieden. :+1::+1::+1:

1 like

Solid jubilee gewoon 20 jaar dragen en dan een nieuwe band kopen :blush:

Michael Young is een ander niveau dan waar ik aan denk , kost een bak geld bij hem maar dan heb je ook wat.

Kleine issues en vragen? , schroef dol , pen krom , band beschadigd… etc roept u maar!

Het is hobby voor mij… dus kosten hou ik zo laag mogelijk! Eigenlijk alleen materiaal kosten dus en een paar losse euro’s voor de moeite!

Ik ben ondertussen al een mandje aan het vullen bij cousins :sunglasses:

2 likes

Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen en wie weet zal ik nog eens gebruik maken van je diensten. Ik verwacht het niet ondanks dat ik voor mijn dagelijks werk niet echt in de fijnmechanica zit krijg ik het zelf voor elkaar.
Een van de dagelijkse gereedschappen

Wel handig als het kroontje vast zit :slight_smile:

2 likes

Hier +1… Heb bijvoorbeeld een mooie band voor mijn Speedmaster waar ik de schroefjes met geen mogelijkheid los krijg. Heb A+F schroevendraaiers (geen Bergeon, maar toch ook niet heel slecht volgens mij), maar krijg ze echt niet los.

Waar woon je ergens?

1 like

Eindhoven hier.

Stuur even PB met een foto en wat toelichting , gaan we fixen!

Ik ken de schroefjes van Omega… klein en met flink wat loctite geborgd.

Ik zag de titel en mijn hart maakte een sprongetje, maar helaas. Reparatie van horlogebanden. Toch een mooi initiatief. Hulde

tumblr_mcjvhjpiPf1rqdelt

6 likes

dit moet je Zeker zelf kunnen…

1 like

Er is vast veel animo voor, maar denk jij het te kunnen bolwerken? Je wordt makkelijk overspoeld wanneer je iets unieks goed kunt :wink:

1 like

Zeker animo voor. Ik ga het onthouden voor mezelf. En Eindhoven is dichtbij voor me :wink:

1 like

Gelukkig is het alleen de onderkant :joy:

2 likes

Geen idee. Ik heb in iedergeval een hekel aan bandenreparaties. Kilo’s bandpennen en bussen vervangen kan ik niet echt enthousiast van worden.
Wat let je?

Gr men

Langskomen in Eindhoven kan zeker , tot een bepaalde hoogte natuurlijk.

Opsturen in een bubbeltjes envelop mag ook :wink:
Ondertussen een hoop bakken vol met allerhande busjes pennen schroefjes e.d gevonden (swiss) , dus ook mensen die 1 onderdeeltje kwijt zijn kunnen straks roepen!

Mijn eerste gedachte was Kwikfit :grin::grin:

Oef , dit is wel mooi…
B38740_Pic1_cmyk1

1 like

Ik denk dat je zeker een interessante niche te pakken hebt, als je maar heel duidelijk maakt wat je wel en niet kunt en wilt doen. Ik denk dat veel mensen inderdaad hun Rolex bracelets willen laten maken, dus misschien moet je je daar toch eens in verdiepen.

Met alles in horloges, als je iets goed kunt dan zit je binnen no-time met een werkvoorraad van een paar maanden.

1 like