Na een aantal jaar knutselen met horloges ben ik ondertussen toch aardig handig geworden in het oplossen van problemen en aanpassen van allerlei aspecten voor wat betreft metalen bracelets.
Ook het feit dat ik van beroep fijn mechanica monteur ben , helpt ook
Kleine toleranties , schroefjes , pennetjes en allerhande verbindingen , het is dagelijkse kost.
Ook lijm verbindingen heb ik veel ervaring mee.
Eerder had ik een Grand Seiko met speling op de endlinks , uitgescheurde lugs op een composite horloge kast , vast geklemde en gebroken friction pins in een bracelet , pennen vervangen en op maat geruimde gaatjes , schroefdraad opnieuw tappen+schroefjes op maat , opnieuw brushen van bracelets etc etc , allemaal opgelost en gedaan😎
Dusss , speel ik nu met het idee om te investeren in goede tooling en gereedschap en materialen om vervolgens mijn diensten hier vrijblijvend bekend te maken.
Zou hier genoeg animo voor zijn?
De betere horloges makers hier zitten volgeboekt voor service aan uurwerken , rand zaken zoals bracelet repair kan bij mij razend vlug gedaan worden!
Dat is een brug te ver.
Toch zie ik vaak vragen over problemen voorbij komen waar mensen mee bij een plaatselijke juwelier eindigen… met vaak wisselende resultaten…
Dit zou ik makkelijk kunnen oppakken.
Ook upgrades naar betere pennen met schroefdraad etc is een optie…
Michael Young ga ik nooit worden , maar ik zie toch mogelijkheden tot het verlenen van service en upgrades.
Aan welke prijs moet ik denken?
En hoe snel heeft een jubilee eigenlijk ‘onderhoud’ nodig, die van mij is nu nog goed zonder veel speling. Maar draag hem nu bijna als enige horloge nog…
Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen en wie weet zal ik nog eens gebruik maken van je diensten. Ik verwacht het niet ondanks dat ik voor mijn dagelijks werk niet echt in de fijnmechanica zit krijg ik het zelf voor elkaar.
Een van de dagelijkse gereedschappen
Hier +1… Heb bijvoorbeeld een mooie band voor mijn Speedmaster waar ik de schroefjes met geen mogelijkheid los krijg. Heb A+F schroevendraaiers (geen Bergeon, maar toch ook niet heel slecht volgens mij), maar krijg ze echt niet los.
Geen idee. Ik heb in iedergeval een hekel aan bandenreparaties. Kilo’s bandpennen en bussen vervangen kan ik niet echt enthousiast van worden.
Wat let je?
Opsturen in een bubbeltjes envelop mag ook
Ondertussen een hoop bakken vol met allerhande busjes pennen schroefjes e.d gevonden (swiss) , dus ook mensen die 1 onderdeeltje kwijt zijn kunnen straks roepen!
Ik denk dat je zeker een interessante niche te pakken hebt, als je maar heel duidelijk maakt wat je wel en niet kunt en wilt doen. Ik denk dat veel mensen inderdaad hun Rolex bracelets willen laten maken, dus misschien moet je je daar toch eens in verdiepen.
Met alles in horloges, als je iets goed kunt dan zit je binnen no-time met een werkvoorraad van een paar maanden.