Ik heb nog maar een beperkte collectie van 3 horloges en bij het kopen van het 3e horloge eerder dit jaar realiseerde ik mij dat mijn andere 2 horloges ook een lugbreedte hadden van 20 mm net als mijn nieuwste horloge.
Dat maakt het kopen en wisselen van bandjes wel zo makkelijk als ik er een keer wat anders op wil gooien.
Ik heb nog zoveel andere leuke horloges in gedachten als ik mocht uitbreiden … de meesten zullen dan redelijk budget zijn met een prijs van max. 500 Euro.
Ik realiseer mij wel dat als je bijv. een Rolx, Omega, Breitling enz. koopt dat je dan toch altijd de originele band erop wilt en dat het hier minder speelt.
Met de 20 mm in het achterhoofd is dat wel iets waar ik dan ook meteen naar kijk en en in mijn prijsklasse is er altijd wel een net zo leuke optie met ook 20 mm beschikbaar waar ik dan een ander horloge met een andere bandmaat welke misschien net zo leuk lijkt daarvoor al min-punten geef.
Herkennen jullie dat ook of ben ik de enige met OCD op dit vlak ?
20mm is de sweet spot 18mm is vaak vintage en 22mm kan een horloge al snel lomp maken.
Tussenmaten zoals 19 en 21mm zouden per wet verboden moeten zijn.
anders dan de specifieke lugbreedte kijk ik vooral naar de verhouding van diameter en lugbreedte, een te kleine breedte tov van de diameter vindt ik geen porem. Nu heb ik vooral horloges rond de 38 mm, met breedtes van 18, 19 en 20 mm, de kast moet dan rond 2 keer de lugbreedte zijn.
.
Ik kijk naar het horloge in z´n geheel. Niet hoe breed de lugs zijn. Heb gelukkig een aantal bandjes in 20mm en in 22mm. Ik vind belangrijk hoe het geheel oogt! En of het dan 20mm of 22mm zijn maakt niet uit!
Ik zit nu ook 3x op 40mm maar dat is wel toeval … een chrono zou dan max. 42 mogen zijn maar voor een 3-wijzer zou ik nooit groter willen dan 40 mm.
36 - 40 mm zou voor mij ook nog prima zijn maar dan liefst wel 20 mm lugbreedte als de verhoudingen in balans zijn.
Dunne of dikke lugs maken dan ook wel verschil in de beleving.
Dit herken ik niet. Ik vindt het bij alle horloges uit alle prijssegmenten leuk om af te wisselen met banden. Ook met bijvoorbeeld Rolex, Omega (speedmaster!) en Cartier.
Wat betreft de maat, op de meeste horloges die ik heb past een band van 20mm. In het verleden ook vaak 18, en 19mm tegengekomen. Het is bij mij niet bepalend bij de aanschaf van een horloge. Vaak kijk ik op een later moment ook pas wat de lug-breedte is.
Ik had een tijd terug ooit eens een Excel lijstje gemaakt van leuke betaalbare horloges, verschillende stijlen, kleuren en alles door elkaar.
Ik heb die even opgezocht en deze had nog geen kolom met de lugbreedtes … valt me tegen van mezelf
Ik heb deze erbij gezocht en van de 14 horloger is het bij 4 nergens te vinden en 2 hebben een geintegreerde band dus die tellen niet mee.
Van de 8 horloges is het 1x 18mm, 6x 20 mm en 1x 22mm maar dat is een 42mm Strela chrono.
Ook zonder veel moeite blijkt het kopen van een horloge met een 20mm lug breedte bijna standaard
Ik koop dit soort horloge’s alleen met de originele stalen band maar doe er wel een leren band op die ik zelf mooi vind. Ik vind een leren band prettiger dragen en vaak ook beter staan dan de originele stalen band, vooral bij Omega.
Voor mij klopt het complete plaatje ongeacht het merk . Uiteraard kan je achteraf nog experimenteren met andere bandjes maar daar denk ik niet aan bij de aankoop
Ik heb horloges met bandbreedtes van 18 mm tot 24 mm.
Het enige wat ik belangrijk vind is of de verhoudingen kloppen.
De rest zal me worst wezen.
Als ik ergens graag een ander bandje op zet en ik heb er geen in de juiste breedte is dat een mooie gelegenheid om weer eens wat nieuws aan te schaffen.
Meestal is dat toch ook maar tientjeswerk.
Toen ik terug naar 2horloges ging vond ik het belangrijk dat ze beiden dezelfde maat hadden. Dat was dan 18mm. Ondertussen zit ik terug op 12, waarvan de meeste 18 en 19mm. In deze maten heb ik een vrij brede verzameling bandjes opgebouwd.
Ondertussen heb ik ook 1 17mm en 1 22mm bandaanzet horloge. Daarvoor heb ik dan weer een paar bandjes specifiek voor deze horloge’s gekocht. Waarmee ik wil zeggen dat de bandaanzet geen belangrijk punt is bij het overwegen van een horloge. Als @SwissToni me straks zijn doxa verkoopt zal ik wel enkele 20mm bandjes bestellen. Geen probleem. Wat voor mij van belang is is de mogelijkheid om makkelijk bandjes te wisselen. Lees: geen integrated bracelet gedoe voor mij.
Als bandjes uitwisselbaar zijn is dit meegenomen. Maar ik zou me er bij een NA niet door laten leiden. En het is natuurlijk een prima excuus om af en toe een nieuwe band te kopen. Persoonlijke smaak kan wat dit betreft in korte tijd alle kanten op