Breitling B1 vraagje

Beste allen,

Met aandacht volg ik al enige tijd dit forum maar heb nu zelf even een vraag waarvan ik hoop dat iemand hem weet.
Ik heb recentelijk een Breitling B1 aangeschaft en zou graag willen weten of men daar zelf de batterij van kan vervangen, zo ja welke batterij heeft men nodig en moet men nog ergens specifiek op letten bij het plaatsen.

b.v.d

Nathan

Hier in iedergeval een humoristische instruktiefilm over hoe de kast te openen (:smiley: (en het batterijtje wisselen ook uiteraard )

edit : ik zie dat de B1 een soort spiraalvormig deksel heeft ? dus dan deze youtube insttuctie maar niet toepassen anders ben je volgende week nog bezig.

Geloof niet dat het dezelfde B1 is die ik heb…

inansn Schreef:

Geloof niet dat het dezelfde B1 is die ik heb…

Maar stel dat je het juiste gereedschap hebt om
de batterij zelf te vervangen,
( kastopener, minischroevendraaier ) kun je er dan nog
wel op vertrouwen dat je B1 daarna waterdicht is ?

Daar heb je een punt, ik woon zelf in Leiden en neem aan dat elke gerenommeerde juwelier in Leiden of omgeving de batterij eventueel kan verwisselen incl. waterdicht maken zonder daar een klein vermogen voor te moeten neerleggen?

inansn Schreef:

Daar heb je een punt, ik woon zelf in Leiden en
neem aan dat elke gerenommeerde juwelier in Leiden
of omgeving de batterij eventueel kan verwisselen
incl. waterdicht maken zonder daar een klein
vermogen voor te moeten neerleggen?

als je de goeie treft waarschijnlijk wel,
maar ik heb de ervaring dat ze toch krassen maken
of de waterdichtseal gedeeltelijk tussen het deksel laten uitsteken.
en wat het gaat kosten kun je eerst vragen, maar is ook niet altijd een garantie dat ze geen broddelwerk leveren.

nog suggesties mbt juweliers/horlogemakers in Leiden en omgeving dir dit kunnen doen ?

Omgeving Leiden … nee sorry
maar loop er gewoon eens een binnen en maak eerst
goede afspraken,
zodat je in geval van problemen ook gedekt bent.
Een goede lekvrije horlogebatterij alleen al
kost je los zeker 8 euro en dan de rest nog.
misschien krijg je een nieuw seal of gebruiken ze de oude opnieuw e.d.

B1 is geloof ik 50m waterdicht ?, niet echt een duik/zwem horloge en net voldoende om veilig handen te wassen en misschien te douchen

gezien deze 50 meter zou ik ook niet zo bang zijn om zelf de batterij te vervangen . je bent denk ik nog goedkoper uit om zelf de speciale opener op ebay te bestellen ($25 - $50) en de batt te vervangen dan het horloge weg te brengen voor een batterij

speciale opener heb je echt nodig ander bekrast de deksel absoluut , ook als een horloge maker het doet zonder deze opener !

Rene

p.s. Breitling in het filmpje is een fake en het nieuwe batterijtje eigenlijk niet waard

@ inansh

Mocht je toch zelf de deksel willen openen
en het B1 dekseltje is niet geribbeld of spiraalvormig o.i.d. dan kun je ook een rubber balletje gebruiken
om het schroefdeksel los te draaien,
dan krijg je geen krassen,
maar dat werkt het beste op een plat deksel.

inderdaad ik zag de bal al voorbij komen. misschien eens proberen als mijn juwelier in Leiden hem niet open krijgt.
Batterij is een RENATA CR 2320 voor de Breitling B1 ?
Kan je de batterij zo verwijderen uit de B1 of moet je nog specifiek ergens op letten dat iemand weet?

Horloge in het filmpje is een dikke nepperd.
Kast van een B1 openen is niet eenvoudig zonder de juiste tools.
En dan nog, nadien moet het horloge op de juiste manier gereset worden of er loopt vanalles mis. Dit is een van de weinige Quartz horloges waarvan ik de batterij niet zelf vervang.
Net omwille van de rest.
Waterdichtheid is zoals gezegd van minder belang, het is absoluut geen duikhorloge - alhoewel er mensen zijn die er gewoon mee zwemmen. Maar dat is het noodlot uitdagen :wink:
Ga naar een goede horlogemaker, maar vraag eerst of hij de module van de B1 kent.
Anders kan je het net zo goed zelf doen.

Marc-B1 Schreef:

Horloge in het filmpje is een dikke nepperd.
Kast van een B1 openen is niet eenvoudig zonder de
juiste tools.
En dan nog, nadien moet het horloge op de juiste
manier gereset worden of er loopt vanalles mis.
Dit is een van de weinige Quartz horloges waarvan
ik de batterij niet zelf vervang.
Net omwille van de rest.
Waterdichtheid is zoals gezegd van minder belang,
het is absoluut geen duikhorloge - alhoewel er
mensen zijn die er gewoon mee zwemmen. Maar dat is
het noodlot uitdagen :wink:
Ga naar een goede horlogemaker, maar vraag eerst
of hij de module van de B1 kent.
Anders kan je het net zo goed zelf doen.

Weet je toevallig waarom dat resetten bij het ene klokje wel nodig is en het andere niet m.a.w. waarom kan het niet simpeler, en is er verschil tussen digitaal en analoog m.b.t. resetten ?

info bij horloge reparatie Den Haag gevraagd en komt met waterdichtheidstest op 65 euro. Beter dit dan zelf prutsen lijkt me.

Ik heb wat hulp gepost :wink:

EDIT: “waterdichtheid” vind ik voor een B1 absoluut geen must, tenzij het al en heel oud horloge is, dan zou ik het doen om eventueel vocht te vermijden.

Met een B1 ga je niet zwemmen of duiken.

Bij een Chrono Avenger M1 ligt dit natuurlijk anders.

lukt denk ik niet met balletje ?

heb je zoiets nodig (heb ik in 38mm , mag je wel gebruiken als je in de buurt woont en als 38mm past)

Kan je die op het net verkrijgen, Rene ? (linkjeuh !!! ??? )

Met de methode van de glasopener ( zie mijn post Breitling B1 battery replacement ) gaat het ook perfect, maar dat moet echt met vaste hand en vooral veel verstand gebeuren :wink:

Balletje zal op een B1 achterdeksel weinig vat hebben denk ik - door de openingen van de “rotor”.

Enne…losschroeven is één zaak.
Maar daarna moet het zaakje weer stevig vast. :wink:

ja… als je alleen af en toe door de regen loopt
hou je zonder WR test nog wat pegels over
mocht je over een paar jaar alsnog een WR test willen doen kan dat altijd nog.

EDit, ik heb hier geen schuifmaat voor handen, maar ik denk dat 38 mm ( van platte kant naar overstaande punt ) wel correct is en dus zal passen ! (tu)

Marc-B1 Schreef:

Kan je die op het net verkrijgen, Rene ? (linkjeuh
!!! ??? )

hier heb ik die van mij besteld, $20 en gratis verzenden