Breitling Chronomat meerdere keren defect, volgens breitling gebruikelijk

Beste dames en heren,

Mijn naam is Rémy en ik zou via dit forum graag advies willen inwinnen.

In 2016 heb ik eindelijk mijn horlogedroom waargemaakt; een Breitling Chronomat 44 GMT Limited Edition Patrouille Suisse 50th, aangeschaft bij een in Nederland vrij bekende juwelier.

Helaas ging het na de aankoop al vrij snel mis. In 7 dagen tijd liep het horloge immers ruim 10 minuten achter, waardoor ik er nooit met volle zekerheid de juiste tijd op af kon lezen. Uiteraard heb ik dit bij de juwelier gemeld. Zij hebben het horloge ingenomen voor onderzoek, waarna ik hem al vrij snel weer op kon halen. Tevergeefs merkte ik binnen enkele maanden dat het horloge weer de zelfde kuren ging vertonen. Uiteraard ben ik dan ook teruggegaan naar de juwelier, die toezei er beter naar te zullen kijken. Uiteindelijk heb ik het horloge weer teruggekregen en werkte hij weer naar behoren. Ik begon jammer genoeg wel te twijfelen aan het merk, maar met de gedachte dat ik vaker pech heb met dit soort dingen, heb ik het naast mij neergelegd en kon ik weer gaan genieten van het horloge. Helaas was ook deze periode wederom van korte duur, want eind 2017 zag ik dat alle wijzers waren versprongen en dat de datum tussen 2 getallen vaststond. Ook voelde ik een enorme weerstand bij het draaien aan de kroon. Ik heb het maar gelaten voor wat het was en heb het horloge weer weggebracht naar de juwelier. Ik was vanzelfsprekend zeer teleurgesteld; dit zou absoluut niet mogen gebeuren bij een horloge van dit exclusieve A-merk, met een prijskaartje van €10.000,-.

Het horloge heb ik na enkele weken weer mogen ophalen. Mij is toen verteld dat het horloge compleet uit elkaar gehaald is en dat alles weer opnieuw is geplaatst en afgesteld. Ook kreeg ik hier een certificaat van als ‘bewijs’ van uitgevoerde service.

Mijn vertrouwen in de kwaliteit van Breitling was na deze voorvallen behoorlijk beschadigd en ik ben het horloge dan ook veel minder gaan dragen. Het heeft lang geduurd voordat ik mijn Breitling weer kon gaan waarderen. I.v.m. de Coronapandemie waren er bovendien vrij weinig gelegenheden voor het dragen van het horloge, dus heeft het meer op de plank gelegen dan dat het om mijn pols hing. De afgelopen weken ben ik het horloge echter weer wat meer gaan dragen en jullie raden het waarschijnlijk al… Tijdens het op tijd zetten van mijn horloge versprongen de wijzers weer en bleven de getallen de datum tussen de 22 en 23 hangen. Ook voelde ik weer veel weerstand op de kroon, zoals in 2017; het horloge was wederom volledig onbruikbaar.
Ik heb mijn ongenoegen behoorlijk geuit bij mijn juwelier en zij begrepen mijn frustratie dan ook volledig. Dit zou ook worden aangeven bij Breitling.

Na een week ontving ik een e-mail de inclusief reparatie-offerte van ruim €1000,- euro.

Ik ben het hier totaal niet mee eens, omdat men zou mogen verwachten dat een horloge van dit kaliber eigenlijk nooit, laat staan 2 keer, dit probleem zou mogen vertonen
Een nep Breitling horloge, die men bij de eerste de beste straatverkoper koopt, doet het bij wijze van spreken nog beter dan mijn eigen originele Breitling.

Als terugkoppeling van de juwelier kreeg ik als motivatie dat dit soort voorvallen gebruikelijk zijn wanneer een horloge service nodig heeft (5 jaar). Mijn garantie is echter op 10-06-21 verlopen, waardoor dit voorval niet meer onder de garantie valt.

Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat deze problemen gebruikelijk zijn, aangezien een aantal mensen in mijn vrienden- en familiekring Breitling en Rolex horloges hebben, waarvan meer dan de helft nog nooit service heeft gehad, laat staan kuren heeft vertoond. Zelfs een Breitling horloge van ruim 20 jaar oud van een familielid heeft nog nooit problemen gehad en loopt dan ook loepzuiver.

Ikzelf vind het beschamend voor een merk als Breitling dat zij niet uit zichzelf dit probleem kosteloos verhelpt. Ik was in de veronderstelling een horloge te hebben aangeschaft bij één van de beste horlogemakers ter wereld. Ik begin hier echter steeds meer aan te twijfelen.

Nu is mijn vraag aan jullie: klopt de bewering van de juwelier/Breitling dat deze gebreken gebruikelijk zijn (en dat ik dus gewoon op de blaren moet gaan zitten) of mag ik in dit geval coulance verwachten, dat inhoudt dat zij het horloge kosteloos zullen moeten repareren?

Ik hoor graag jullie mening, tips en adviezen.

Groeten,
Rémy

6 likes

Echt balen is dit zeg.
Buiten dat dit buiten de garantie valt, vind ik dat enige coulance vanuit de juwelier of Breitling op zijn plaats zou zijn.
Zeker met de aantoonbare historie die je met dit horloge hebt.

5 likes

Heeft u niet ook garantie ivm het certificaat van service wat u eind 2017 heeft gekregen?

Als u alle rekeningen nog heeft denk ik u een goede zaak heeft en samen met de juwelier zich hard kunt maken op basis van het NL en Europese consumenten recht.

Ben alleen bang dat een nieuwe uurwerk eventueel soelaas kan bieden.

2 likes

Zit het probleem bij Breitling zelf of is het horloge alleen maar bij de juwelier geweest?

Ik zou rechtstreeks contact met Breitling opnemen om eea uit te leggen, en om te vragen of zij kunnen zien dat er werk aan is verricht, hetzij door Breitling zelf, hetzij door een geaccrediteerde service locatie.

Ik vertrouw veel juweliers voor geen meter met een horloge. Er is een fundamenteel verschil tussen een juwelier en een horlogemaker.

14 likes

Dit!!
Want, nee zoveel gezeur is nooit normaal.

Verder.

Heb je niet per ongeluk de datum versteld ergens tussen 20pm en 04AM. ???

Want ja, dan kan je hem slopen en krijg je ook wat jij omschrijft .

4 likes

Ik vermoed dat deze nooit naar Breitling is gestuurd, dergelijke omzwervingen naar Zwitserland duren eerder 2 maanden dan 2 weken. En worden ook goed gedocumenteerd afgeleverd. Zelf contact opnemen met hen.

4 likes

Nou Rémy, dat is een beetje een horror verhaal. En lijkt me niet Breitling waardig. Ik zou erop staan dat dit kosteloos door Breitling wordt opgelost. Gezien de reparatie historie is dat wel het minste dat ze voor jou als klant kunnen doen.

1 like

Zelfs een glas vervangen van een Seiko door Seiko Nederland duurt vijf weken, dus dan weet je het wel.

Ik vermoed, en jij en @anon53002072EV met mij, dat hier beunhazerij in het spel is. Zeker weten doen we het niet, maar ik vind het een vreemd verhaal.

Is dat van Breitling of een geaccrediteerd service center of is het van de juwelier zelf? Da’s de hamvraag.

3 likes

Hier moest ik ook aan denken. Ik vermoed dat dit is gebeurd. Het Datum radertje kan dit bij veel horloges niet aan, om zo te zeggen. Dan loopt de boel vast of er breekt wat af.

1 like

Welk model is het? Bij een B01 mag dit niet gebeuren. Bij een ouder uurwerk is dit een punt.

Heb helaas zelf meerdere kuren met de B01 maar dan enkel met de chronograafmodule wat er nu voor zorgt dat ik het horloge constant laat lopen en test om er zeker van te zijn dat alle mankementen er voor de garantie afloopt uit zijn. Het uurwerk van Breitling is denk ik te delikaat voor de kwaliteit die ze zouden moeten leveren. Als alle foutjes eruit zijn zal het vast goed blijven maar met zoveel onderdelen en zo een kleine tollerantie is de kans denk ik groot dat foutjes bijelkaar optellen tot een probleem die pas na enkele keren echt opgelost is.

Een ETA uurwerk is volgensmij echter minder complex en veel verder ontwikkeld en zou alleen inderdaad als de datum op het verkeerde moment wordt verzet echt vast “mogen” lopen.

1 like

Ik hoop dat dat de goede man is uitgelegd toen hij het horloge ging halen, maar neemt niet weg dat er een reparatie moet komen.

FWIW, het kan, want het gaat om dit horloge met een datum op half vijf:

Ik moest even googlen, want ik weet ook niet hoe zo’n ding er uit ziet. Ik vind het een ferme jongen, maar goed, da’s off topic.

1 like

Hoe zeker ben je van je zaak,?

Zeker van je zaak,?

Volgens mij zit er een B04 uurwerk in waarbij 't geen enkel probleem zou moeten zijn namelijk, kan er naast zitten maar zie wel eens z’n uurwerk passeren.

Veel uurwerken zijn gewoon beveiligd met verend datum verzet rad en bij alle 7750 varianten zit gewoon een slip koppeling.

Hieronder een B01 uurwerk met datumverzet rad.

6 likes

Mijn variant op een 7750 heeft geen datum, you insensitive clod! :slight_smile: Alle gekheid op een stokje, bedankt voor deze toelichting, dat vond ik zeer interessant.

Uit nieuwsgierigheid, strekt zich die slipkoppeling ook uit tot ETA 2824 / Sellita SW200 en moderne Soprod / STP uurwerkjes, of was dat puur een Valjoux ding?

Bij deze uurwerken zit er een verend deel in het datumverzet rad, dat wil zeggen, er zit een verend deel in die het bij het verzetten van het wijzer werk bij genoeg spanning de datum verzet “klik” en bij handmatig verzetten van de datum krijgt het veertje van het datumverzetrad de datum schijf tand van achteren in z’n “rug geduwd” en veert dan naar innen bij handmatig verzetten, al zal daarna z’n oude positie terug innemen.

Hierbij 't veertje, dat bijgenoeg spanning de datum laat verspringen, en dat handmatig verzetten en dus word aangevallen in z’n rug naar binnen klapt.

8 likes

Nee…
Bij mijn B01 uurwerk wel het advies meegekregen qua datum stellen.
Kan ook een algemeen advies geweest zijn.

Op de laatste officiële reparatie zit toch ook opnieuw een garantie?

Die beurt was in 2017. Algemene garantie liep tot 6-2021

1 like

Dit moeten ze naar mijn mening gewoon onder de garantie oppakken aangezien je vooral bij dit soort dure horloges er vanuit mag gaan dat ze minimaal 10 jaar zonder problemen moeten draaien. Recht op een deugdelijk product etc….

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantie-buiten-garantietermijn

2 likes

Helaas, De fabrieksgarantie geeft bij vervangen onderdelen geen verlenging van fabrieksgarantie.

1 like

Je hebt het niet getroffen met dit specifieke horloge. Volgens mij zit er maar 1ding op, bij de juwelier eisen dat deze een geheel nieuw uurwerk gaat claimen bij de fabriekant i.v.m. de ondeugdelijkheid hetgeen al bleek bij de nieuwe aanschaf van het horloge.

2 likes