Beste dames en heren,
Mijn naam is Rémy en ik zou via dit forum graag advies willen inwinnen.
In 2016 heb ik eindelijk mijn horlogedroom waargemaakt; een Breitling Chronomat 44 GMT Limited Edition Patrouille Suisse 50th, aangeschaft bij een in Nederland vrij bekende juwelier.
Helaas ging het na de aankoop al vrij snel mis. In 7 dagen tijd liep het horloge immers ruim 10 minuten achter, waardoor ik er nooit met volle zekerheid de juiste tijd op af kon lezen. Uiteraard heb ik dit bij de juwelier gemeld. Zij hebben het horloge ingenomen voor onderzoek, waarna ik hem al vrij snel weer op kon halen. Tevergeefs merkte ik binnen enkele maanden dat het horloge weer de zelfde kuren ging vertonen. Uiteraard ben ik dan ook teruggegaan naar de juwelier, die toezei er beter naar te zullen kijken. Uiteindelijk heb ik het horloge weer teruggekregen en werkte hij weer naar behoren. Ik begon jammer genoeg wel te twijfelen aan het merk, maar met de gedachte dat ik vaker pech heb met dit soort dingen, heb ik het naast mij neergelegd en kon ik weer gaan genieten van het horloge. Helaas was ook deze periode wederom van korte duur, want eind 2017 zag ik dat alle wijzers waren versprongen en dat de datum tussen 2 getallen vaststond. Ook voelde ik een enorme weerstand bij het draaien aan de kroon. Ik heb het maar gelaten voor wat het was en heb het horloge weer weggebracht naar de juwelier. Ik was vanzelfsprekend zeer teleurgesteld; dit zou absoluut niet mogen gebeuren bij een horloge van dit exclusieve A-merk, met een prijskaartje van €10.000,-.
Het horloge heb ik na enkele weken weer mogen ophalen. Mij is toen verteld dat het horloge compleet uit elkaar gehaald is en dat alles weer opnieuw is geplaatst en afgesteld. Ook kreeg ik hier een certificaat van als ‘bewijs’ van uitgevoerde service.
Mijn vertrouwen in de kwaliteit van Breitling was na deze voorvallen behoorlijk beschadigd en ik ben het horloge dan ook veel minder gaan dragen. Het heeft lang geduurd voordat ik mijn Breitling weer kon gaan waarderen. I.v.m. de Coronapandemie waren er bovendien vrij weinig gelegenheden voor het dragen van het horloge, dus heeft het meer op de plank gelegen dan dat het om mijn pols hing. De afgelopen weken ben ik het horloge echter weer wat meer gaan dragen en jullie raden het waarschijnlijk al… Tijdens het op tijd zetten van mijn horloge versprongen de wijzers weer en bleven de getallen de datum tussen de 22 en 23 hangen. Ook voelde ik weer veel weerstand op de kroon, zoals in 2017; het horloge was wederom volledig onbruikbaar.
Ik heb mijn ongenoegen behoorlijk geuit bij mijn juwelier en zij begrepen mijn frustratie dan ook volledig. Dit zou ook worden aangeven bij Breitling.
Na een week ontving ik een e-mail de inclusief reparatie-offerte van ruim €1000,- euro.
Ik ben het hier totaal niet mee eens, omdat men zou mogen verwachten dat een horloge van dit kaliber eigenlijk nooit, laat staan 2 keer, dit probleem zou mogen vertonen
Een nep Breitling horloge, die men bij de eerste de beste straatverkoper koopt, doet het bij wijze van spreken nog beter dan mijn eigen originele Breitling.
Als terugkoppeling van de juwelier kreeg ik als motivatie dat dit soort voorvallen gebruikelijk zijn wanneer een horloge service nodig heeft (5 jaar). Mijn garantie is echter op 10-06-21 verlopen, waardoor dit voorval niet meer onder de garantie valt.
Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat deze problemen gebruikelijk zijn, aangezien een aantal mensen in mijn vrienden- en familiekring Breitling en Rolex horloges hebben, waarvan meer dan de helft nog nooit service heeft gehad, laat staan kuren heeft vertoond. Zelfs een Breitling horloge van ruim 20 jaar oud van een familielid heeft nog nooit problemen gehad en loopt dan ook loepzuiver.
Ikzelf vind het beschamend voor een merk als Breitling dat zij niet uit zichzelf dit probleem kosteloos verhelpt. Ik was in de veronderstelling een horloge te hebben aangeschaft bij één van de beste horlogemakers ter wereld. Ik begin hier echter steeds meer aan te twijfelen.
Nu is mijn vraag aan jullie: klopt de bewering van de juwelier/Breitling dat deze gebreken gebruikelijk zijn (en dat ik dus gewoon op de blaren moet gaan zitten) of mag ik in dit geval coulance verwachten, dat inhoudt dat zij het horloge kosteloos zullen moeten repareren?
Ik hoor graag jullie mening, tips en adviezen.
Groeten,
Rémy