Ik ben nieuw hier, 28 lentes jong, woonachtig in brabant en trots bezitter van een mooie Breitling Chronospace A56012.1. Althans, dat was ik tot vanmiddag…
Nu zie ik dat mijn uurwijzer slecht gekalibreerd is met de minutenwijzer. Sterker nog, slechter kan bijna niet (zie foto). Ik weet eigenlijk zeker dat dit voorheen nog niet het geval was. De horloge is zover ik weet niet gestoten of gevallen. Wijzers lijken niet los te zitten (ik krijg er geen beweging in zonder de kroon te gebruiken). Veel zitten zoeken op fora, youtube etc… Enkel schijnen er vooral mensen te zijn waarbij de wijzers niet kloppen met het digitale display van de horloge.
Heeft er iemand tips, trucs, of een goede expert in Brabant? Hopelijk mag ik hier van jullie expertise gebruik maken… Vriendelijk bedankt alvast!
Is het ‘uitlijnen’ van de urenwijzer iets wat je zelf kunt (zonder open te maken, daar wil ik me niet aan branden) of ken je een bedrijf/iemand die dit voor me wil doen?
Jazeker… er is bij een (Aerospace iig) een bepaalde handeling mogelijk om de wijzers onafhankelijk van elkaar uit te lijnen.
Ik zou even een balletje opgooien bij Google.
Tja, ik heb me suf gezocht, ook de handleiding proberen te zoeken via officiele Breitling website / user-manuals en via Google “A56012.1 manual”… Tientallen threads over wijzer t.o.v. digitaal, maar dat is bij mij in orde…
Volgens factuur opgaaf is de horloge overigens uit 2002.
Soit, @custodibus is een soort van wonend, of ook wel woonachtig genaamd, maar als hij wel in Brabant blijkt te zitten, is dat niet dicht bij Zeeland? Ligt er toch naast?
Een ETA 988332 is, als ik Google moet geloven, het uurwerk wat daar in ligt.
Hier staat een handleiding van het uurwerk, maar misschien kun je iets gerichter googlen door naar de ETA 988.332 te zoeken:
Ik wil nog even een update plaatsen. Een juwelier heeft er naar gekeken maar wist er zonder richten zo snel geen raad mee (horloge is niet open geweest). Wijzers zitten niet los volgens juwelier.
Horloge leek in eerste instantie een stuk accurater te staan op onderstaande foto… toch lijkt dit gezichtsbedrog…
Heeft dit model wel een opgelegd logo? Lijkt wel een print.
Het zou ook een uurrad met slappe schotelveer kunnen zijn. Bij een shock met het glas naar beneden zou dan het uurrad ( uur wijzer ) zich kunnen verstellen tov de minuutwijzer.
Dit is niet instelbaar zonder demontage. Pas op met de wijzerafnemer, het display loopt door onder de gehele wijzerplaat
Kan je de digitale cijfers eens laten zien? Ik heb er zo een gehad, die was opgeknapt, maar met een nieuw uurwerk. Die had een kleiner lettertype. Ik had destijds hetzelfde probleem, maar heb hem toen verkocht. Wellicht heb je mijn ex te pakken😉
Als dat zo is, heb je de kans dat hij dus uit elkaar is geweest en dat er iemand aan geknutseld heeft die er niet zo heel erg bedreven in was…
Hmm het lettertype lijkt er wel op… Ik heb de horloge december 2020 aangeschaft via WristCandy / Jeroen (met metalen Breitling band). De band op de foto heb ik in ieder geval niet.
Op zich is de ingreep niet erg ingewikkeld. De wijzers moeten er af en dan opnieuw plaatsen bovenop elkaar op twaalf uur. Daarna kun je via de reguliere synchronisatie procedure de wijzers gelijk trekken met het display.
Het originele digitale uurwerk heeft een groter lettertype. Die cijfers zijn van onder tot boven in het schermpje. Als jij ook kleinere cijfers hebt, is het in ieder geval niet het originele digitale deel. Dan is er in ieder geval aan gesleuteld, en dat is dan blijkbaar niet helemaal goed gedaan.
Ik had er geen stalen band bij, heb echt geen idee of dit dezelfde is😉
Bij nader inzien… Ik denk dat je gelijk hebt. Helemaal rechts onder tussen de 120 en 150 op de bezel lijk je een heel klein deukje/imperfectie te hebben… Die heb ik ook daar in ieder geval wel zitten…