Breitling is aan het beknibbelen

Breitling is volgens mij bezig met een revival en dat niet alleen op het forum (zie topic van gisteren over de cijfers). En ik ben fan, echt waar. Maar daarom begrijp ik niet waarom het merk op steeds meer vlakken aan het beknibbelen is.

Caseback gravering
Eerst zijn ze al overgaan op een eenvoudigere caseback afwerking zonder de diepere gravering die altijd zo iconisch was. (Foto’s van @RLC).

Box and papers
Een paar maanden geleden las ik een artikel dat Breitling stopt met de tradionele ‘box en papers’ omwille van hun ecologische voetafdruk. Heel jammer! Omdat dat volledige pakket best wel z’n charme had bij Breitling. Ze willen het nu beperken tot een gerecyclede watch-pouch en digitale papieren die je online kan inzien.

“I want to sell watches, not packaging,”
Georges Kern - CEO Breitling

Limited Editions
En vandaag las ik dat ze niet meer de moeite nemen om hun Limited Editions individueel te nummeren maar het beperken tot ‘One of 1500’ :see_no_evil: zoals hier, op de overigens schitterende :star_struck: TOP TIME DEUS. Zelfs Seiko (koning van de Limited Edition) weet hun LE’s individueel te nummeren. :joy:

Laten we Breitling helpen. Waarop kunnen ze nog meer besparen?

Tot slot, wristshot. Die dial. :heart_eyes:

41 likes

Daar zouden wat mij betreft alle merken wel mee mogen stoppen.

31 likes

Geen idee.

Maar die TOP TIME DEUS is gaaf

5 likes

Iemand die ooit de handleiding of het garantie boekje leest?

5 likes

Ja ik lees dat allemaal, beetje cheap die cashback inderdaad ook.

Ik moet bekennen dat doos en papieren mij “gelukkig” maken. Niet alleen met uurwerken maar zowat met alles wat ik koop vind ik de verpakking, en het unboxen, toch wel leuk. Maar het zal eerder psychologisch zijn want lezen doe ik het niet …

6 likes

Heb ik ook hoor. Het voelt gewoon speciaal bij een luxe horloge. De tags en papiertjes etc. En dat blijkt ook wel als je ziet voor wat voor bedragen de Rolex tags en ankertjes worden verhandeld.

1 like

De enige keuzes waar ik echt blij mee ben van de nieuwe strategie, is het meer voor laten komen van glasbodems. En het centraal bijhouden via blockchain van eigenaren. Hopelijk verlaagt dat de diefstal (hoewel de onderdelen natuurlijk nog verkocht kunnen worden.)

De duurzame verpakking vindt ik een beetje goedkoop. Vooral omdat duurzaam niet perse hoeft te betekenen dat het minder luxe moet zijn. Daarnaast zijn ze niet open over wat de echte producten voor impact hebben op het klimaat en centraliseren ze het onderhoud (lees verhogen ze mogelijk onnodig transport.)

Ik kan mij voorstellen dat de nieuwe gravure bij de aziatische markt misschien juist als luxer wordt gezien.

Het nummeren is wel een dingetje aan de anderekant zijn ze dan allemaal in een serie wel echt van gelijke waarde.

2 likes

Ik krijg liever een enigszins bruikbare watchpouch dan zo’n flets groen plastic onding als bij Rolex.

7 likes

De wings zijn tegenwoordig ook niet meer van witgoud, alleen nog op de navitimer. De andere modellen is het geen edelmetaal meer

2 likes

Geloof er geen zak van. Ze gebruiken dit, maar er zit gewoon een verdienmodel achter.

Ik wil een unboxing ervaring hebben als ik een horloge koop. Daar mag best een mooie chique box bij zitten.

7 likes

Een box en papieren hoort gewoon bij een “full set”! Met al deze wijzigingen verliest Breitling wel het premium karakter voor mij …

1 like

Nee daarom joh. We kennen Kern nog van zijn tijd bij IWC en de uitspraken die hij toen al deed.

Wat knap dat jullie dat soort dingen gewoon weten. :+1:

5 likes

Laatst was ik bij een aankoop van een IWC 7 days. Die box is ook echt om te huilen. Kennelijk volgen zij hetzelfde pad.

Het is een gave.

1 like

Welke wings?
:slightly_smiling_face:

6 likes

Bam! Alsof ik mijn post die ik wilde doen al gedaan heb :sweat_smile:

1 like

Holy fuck die is gaaf zeg!

2 likes

Agreed, heel gaaf. Wel geld, 4850.

1 like