Breitling loopt voor 5min per maand

Hij is niet gemagnetiseerd. +9,6 secondes per dag is buiten COSC maar niks om je echt druk om te maken. Doe een onderhoudsbeurt

2 likes

Succes met bewijzen. :stuck_out_tongue:

3 likes

Ik zou wel wat rustiger te werk gaan als je de betreffende juwelier binnenstapt. :joy:

14 likes

Ah joh. Gewoon die Breitling tegen de harsens van de winkelier gooien.

11 likes

Als je de gemiddelde diameter en gewicht van een Breitling in overweging neemt is dat poging tot doodslag :joy:

6 likes

Wie zegt dat ik niet rustig ben…

En er zijn vast genoeg juweliers die mij wel willen helpen, mocht deze niet willen…

Maar het gaat om het principe… van +1 naar +9, en dat door een bezoekje bij de juwelier… is voor iedereen ok???

Interessant…

Bewijzen gaat heel lastig worden. + dit verhaal komt vanuit TS. Wie weet is er iets anders mee gebeurd, maar verder niet schokking. Het is maar de vraag of dit bij de juwelier is gebeurd. Niet slecht bedoeld Ts.

Hoe kun je aantonen dat het bij de juwelier gebeurd is dan?

1 like

Ze hebben hem waarschijnlijk geprobeerd te reguleren hebben wss aan de fijn afregeling van de balans gezeten

Dit verhelp je zo als de amplitude ook kut is dan beurt anders alleen afregelen voor een beetje een horlogemaker is dat een werkje van niks

Maar als je harder schreeuwt heb je toch eerder je gelijk te pakken?

Je brengt over het algemeen een mechanisch horloge niet naar de horlogemaker om hem beter op tijd te laten lopen, maar om er voor te zorgen dat het horloge er weer een aantal jaren zonder slijtage tegen aan kan. Zolang het horloge binnen specs blijft lopen, is er dan inderdaad geen reden tot klagen als het horloge na service wat minder precies is afgesteld dan er voor.

Een goede horlogemaker zal uiteraard wel proberen om het horloge zo precies mogelijk af te stellen. Maar als dat belangrijk voor je is, moet je dus een goede horlogemaker uitzoeken en niet naar een juwelier gaan. Goed afstellen kost tijd, dus het is niet raar dat het niet overal gebeurt.

2 likes

IK weet het niet!! Misschien helpt het wel! Je moet ze wel op hun TENEN houden!!1!

2 likes

Da’s 10 seconden per dag. Het kan zijn dat ie onderweg iets van magnetisme heeft opgelopen, maar ik vind de afwijking toch te klein om magnetiseren als oorzaak aan te wijzen. Dan verwacht je 30 seconden per dag.

10 s/dag is 4 seconden sneller dan COSC. Was deze Chronomat COSC gecertificeerd? Je zou 'm door een degausser kunnen halen, maar ik vind het geen rare afwijking per dag.

Dat gezegd hebbende, my other watch is een high accuracy quartz, dus ik ben niet de juiste persoon voor deze discussie.

Gewoon even langs een goede horlogemaker die m voor 2 of 3 tientjes afstelt. No biggie…

Ik vind 5 minuten per maand voorlopen niet echt schokkend en … je komt dan nooit ergens te laat :grin:

Mechanische horloges winnen of verliezen tijd. Alles wat meer dan 5 seconden per jaar af kan wijken is in mijn ogen, nogmaals, gewoon niet accuraat te noemen. Ik snap niet dat je in 2021 nog een mechanisch horloge koopt om te timen “hoe goed hij loopt”. :slight_smile: Wat mij betreft is 10sec + per dag dikke prima. :+1:

Zie ook wat @Ruud zei:

Maar goed, als je die discusslie even laat zitten:

Magnetisme, en dat zei ik al eerder, lijkt me stug, want hij loopt geen 40 sec/dag voor. 10sec/dag is, eh, een beetje magnetisme? Hmmm. Het lijkt mij eerder dat tijdens transport of onderzoek het reguleringsmechanisme een tikkie heeft gehad.

Maar dan nog:

:point_down:

Succes met bewijzen. Inderdaad.

Kortom, @breitling0 moet gewoon een keuze maken wat ie wil:

1. Horloge voor een beurt doen, da’s ergens tussen de 4 en 10 jaar heel normaal.
  2. Toch nog even door laten lopen, maar een horlogemaker opzoeken die 'm eventjes zou kunnen reguleren voor een paar tientjes.

Je kunt de juwelier nog een keer netjes vragen hoe dat tijdsverschil komt en of ze 'm weer kunnen reguleren, maar als ze daar afwijzend op reageren heb je de bovenstaande opties.

1 like

En dat hoeft echt geen

Te kosten.

Het hoort er uiteraard gewoon bij en ja het doet ook echt wel pijn. Man ik heb aan mijn auto nog nooit zoveel uitgegeven aan een beurt! Dus begrijp de schrik van de prijs .
Wil je voor minder toch kwaliteit zijn er genoeg no brand horlogemakers die het mechaniek echt perfect een service kunnen geven.

Absoluut het overwegen waard: ze leveren gewoonweg kwaliteit tegen een heel andere prijs .

De keuze moet jezelf maken.
Ik heb horloges die ik bij elke horlogemaker af durf te gooien voor service
Heb er ook bij die absoluut en alleen door het merk zelf een service mogen krijgen.

Waarom? Om t gevoel.

1 like

Helaas heb ik er ook vier. Maar ja, drie daarvan zijn HAQ en dus goeddeels onderhoudsvrij, los van pakkingen, het is alleen de Nomos die bij Nomos moet zijn voor een beurt omdat ik niet iedereen in een DUW-3001 zie schroeven.

Maar TS zou hier inderdaad op het forum kunnen kijken of er een horlogemaker is die een Chronomat aan kan pakken, ze gebruiken toch gemodificeerde ETA’s, als ik me niet vergis?

Juist. Een 7750. Dat zouden legio horlogemakers moeten kunnen, een schoonmaak en regulering.

1 like

Daarom… kan elke horlogemaker aan.
Ik durf mijn chronomat wel buiten Breitling om te servicen.

De Navitimer…ja kan … maar nee die gaat gewoon braaf naar Breitling.

1 like

ik kan niet begrijpen dat men een horloge van 8000 euro kopen en dan elke maand 5 minuten terug moet zetten maar zoals ik lees is dit niet ongewoon, sorry voor mij is dit niet gewoon.

Misschien overstappen naar quartz of springdrive.
Hier op hf zitten veel goede horlogemakers heb ik begrepen. Niet meer naar een juwelier.