Omdat het jou bijna onmogelijk lijkt kan het niet?
Bijzondere redenering…
Je hoeft me niet te geloven, het is mijn ervaring met accuratesse van een Rolex vs. een Breitling.
Ik heb ook Breitling’s gehad die zuiver liepen hoor
Nee, of ik zou niet weten hoe. De horloges in mijn bescheiden collectie zijn relatief nieuw en hebben de komende 5 jaar geen service nodig verwacht ik. Op dit moment lopen ze allen binnen de +1-4 seconden, iets dat je volgens mij ook wilt want onder andere hoeken lopen ze negatief.
1 seconde per maand lijkt me dus ook niet te doen omdat je niet kunt voorspellen hoe het horloge gedragen wordt. Je kunt een keer mazzel hebben dat je hem net zoveel op de kop draagt als met de wijzerplaat naar boven en dat de plussen en minnen op 0 uitkomen, maar o.b.v. één meetpunt concluderen dat merk A beter is dan merk B lijkt me onverstandig.
Heb de timegrapher vooral gekocht om te kijken of mijn aanwinsten en verkopen goed lopen en er een indicatie is dat er iets mis is of dat ze aan een servicebeurt toe zijn. Vind data ook interessant, al kan ik er naar verwachting verder weinig mee.
Hier een voorbeeldje van mijn Longines in dezelfde test:
Zou het kunnen dat een horloge bij een meeting na een maand een maximale afwijking heeft van 1 sec maar dat er gedurende die maand wel afwijkingen zijn geweest naar + en - en dat deze elkaar min of meer “opheffen”?
Dat zou het geval van Traveler kunnen verklaren ?
Maar goed, dat zou dan niet structureel maand na maand zo kunnen zijn ?
Nogmaals, ik ben geen horlogemaker…
En ik bijvoorbeeld Rolexen die een stuk minder zuiver liepen…
Kan zeker.
Heeft echter wel te maken met hoe je hem weglegt in de nacht. Hij kan dan een beetje inlopen waardoor je netto 0 verlies hebt.
Beetje valsspelen dus.
Ik vind het allemaal maar maniakaal gedrag rondom precisie van een uurwerk. Kan mij werkelijk niks schelen, al loopt ie 20 sec per dacht achter/voor. Dan heb ik tenminste weer aanleiding om lekker te prutsen aan het hotloge om de tijd goed te zetten. Dit is de charme van mechanische uurwerken
Ok
Zojuist is na lang zoeken de bestelde Breitling B05 Unitime bezorgd. Jammer dat Breitling tegenwoordig een Spartaanse verpakking gebruikt, is het ook normaal dat er tegenwoordig bijna geen boekjes en papieren meer bij zitten? Er zit een quick start guide bij met referentie, serienummer en qr code and thats it. Of heb ik nu een niet complete set?
Ik heb ook niet meer dan dit
Ik heb een Christopher Ward die ik soms 2-3 weken onafgebroken draag(vakantiehorloge) en die ook strak op 0 loopt,hoe vreemd het ook klinkt.
Dit komt idd door wat hij overdag verliest wint hij in de nacht weer terug.
Als ik ‘m 3 weken op de rug zou kunnen laten liggen wijkt hij zeker af.
Was bij mijn Colt ook zo,als je ‘m registreert op de Breitlingsite dan kun je dit downloaden,oa het COSC rapport
Maniakaal lijkt me niet de juiste benaming. Het is een apparaatje van €150 waarmee in 2 minuten testen weet of een horloge binnen de specificaties loopt. Ik verwacht hem 2 of 3x per jaar uit de kast te trekken, met name bij aan/verkoop.
Zou je €8.000 voor een nieuw of tweedehands horloge betalen als je vooraf wist dat deze min 20 seconden liep? Los van het praktische -want inderdaad, mijn horloges vallen ook stil voordat het een probleem wordt- zou ik daar mijn geld niet aan uitgeven. Een deel van de charme is al die techniek en dat het dan nog precies uitkomt ook, al is een seconde of 5-10 close enough.
@everlast1 Lijkt me een complete set. Alles gaat tegenwoordig via de Breitling site en die QR code
Klopt volgens mij wel. Heel verschil met alle boekjes, certificaten en bakelieten doos van mijn eerste Breitling. Toen ik vorig jaar voor mijn laatste Chronomat ging kijken in Antwerpen bij een handelaar vertrouwde ik het niet dat er zo weinig bij zat en heb het horloge laten lopen en voor €1000 meer bij een dealer in Duitsland besteld. Werd dus met dezelfde minimale inhoud geleverd
Meer is dat niet meer…
Ik heb de tijd meegemaakt met petje en pin en rotatieschijfje dik stevig…en stcker…alles wordt minimaal en verduurzaamd…milieubewust…