Breitling reparatie

Dat heet een tube.

2 likes

Moet op zich gewoon kunnen maar nooit (nooit) terwijl je hem om de pols hebt. Daar druk je het schroefdraad langzaam mee uit zijn verband.

2 likes

Bedankt voor de tip :+1:
Juist eens opgezocht, de avenger 2 gmt heeft ‘maar’ 650 toeren nodig per dag. Als deze in een winder staat zal slijtage toch zo minimaal zijn? Is de kans niet groter dat je slijtage hebt van 2x per week deze manueel terug op tijd/datum zet?

Ik heb werkelijk geen idee. Er is hier (en ook elders) al heel veel over gesproken. “Wel of geen watchwinder, wat is beter.”
Ik weet het niet…

1 like

De reserve van mijn horloge was twee dagen hooguit. Het vaak losdraaien van de kroon is mijns inziens niet optimaal voor het horloge.
Ik ga zeker een watchwinder aanschaffen

Gangreserve van Breitling caliber 13 is 44 uur. Let op bij de aanschaf dat de watchwinder een interval stand en een instelbare draairichting heeft. Het Breitling uurwerk van uw horloge wind naar een kant op en de andere kant is een vrijloop. Zet hem in de linksom draaistand en het uurwerk is na 1440 omwentelingen van nul naar vol opgedraaid.

Per 24 uur zou het dan 1440: 44 [ gangreserve ] = 32,7 omwentelingen per uur x 24 = circa 785 omwentelingen per dag.

1 like

Dat de er een bedrag boven op rekenen begrijp ik en vind ik niet meer dan normaal. Maar dat moet wel binnen een redelijke marge blijven.

De juweliers hebben al een nette marge op zo’n reparatie. Is een vast percentage [ dat ik niet zal vermelden ] en zeker bij duurdere reparaties is dit meer dan genoeg. Bij een reparatie van € 100,- of minder dan kan ik me daarin wel vinden

CitaatWellicht zijn er hier kenners die hier iets meer over kunnen zeggen…

Ik dachr PeterLC

Zo reken ik ook altijd met de kosten aan mijn racefiets: per km valt het heel erg mee… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Als je daar PvZ mee bedoelt dan verbaasd mij dat niets. Hebben verschillende keren mijn horloge geserviced met een niet goed werkend uurwerk als resultaat. Daarna heeft Breitling NL het 2x geprobeerd en 1x over moeten doen. Dus dat zij (uiteraard) wél officieel service dealer zegt ook weer niet alles…

@Egon het is idd een hoop geld, ik was dat ook ongeveer kwijt in 14 jaar tijd. (Lees mijn TOPIC daarover van 2,5 jaar terug er maar eens op na). Schijnt erbij te horen, maar kan en wil er toch maar niet aan wennen!

B50 = mooie klok! Ik zou zeggen: DOEN!:+1:t2:

Gr. Traveler.

1 like

Hier hetzelfde met een superocean steelfish… schroefdraad is een met de kast en de kast moet dus Vervangen worden.

Yep. En bij Breitling is die gelast in de kast. Niet los te vervangen.

Bij een vintage met een versleten tube ruim ik die er uit, en tik er met een nylon hamertje een passende nieuwe tube in. Is dan ook waterdicht, maar de 50 bar ga je er niet mee halen… En dat moet dus nou juist wel kunnen bij een Breitling-duiker.

2 likes

Blijft een zwak punt. Laat ze een voorbeeld aan Omega nemen, zij hebben dit probleem ook met de Seamaster en de oplossing is een speciale tool waarmee ze de gesoldeerde tube eruit boren en ze tappen dan een schroefdraad in de bestaande kast. Komt dan een originele nieuwe geschroefde tube in en de kosten zijn nog geen 2/10e van die Breitling middenkast.

Een kroon van een iets zachtere legering dan de tube. Is dat een idee? Dan draai je tenminste alleen de kroon dol, die is eenvoudig te vervangen.

Het is ook zo gruwelijk omslachtig om een lampje te vervangen aan een moderne auto, gewoon omdat je getreiterd wordt door zinloos ontwerp. Het is bijna alsof de fabrikant je bewust naar de monteur wil jagen. Doen horlogemerken hetzelfde? Is eigenlijk het kopen van een horloge in een hogere prijsklasse een abonnement? En maken ze dan expres de reparaties lekker omslachtig om te kunnen cashen?

Welkom trouwens @Egon, op ons – over het algemeen – vriendelijke en gezellige forum. Excuses dat ik mijn brompotmodus heb aangezet voor mijn bericht.

1 like

Heb je een foto van de tube en ben je zeker dat die draad erop weg is, of is het de resten van de kroon die in de draad zitten van de tube

Allereerst:

image

Zoals iemand al eerder vermelde, duur horloge, hoge onderhoudskosten en dure onderdelen. (het zijn net auto’s) Maar je bent aan je Breitling gehecht, dus zit er niets anders op.
Over de reparatie en de onderdelen is al veel gezegd. Vele malen meer zelfs dan ik erover kan vertellen.
De duur van de reparatie lijkt lang maar is niet buitensporig. Ik het een aantal vintage chronografen ter reparatie aangeboden. 1 Duurde ruim 13 weken en een ander is nu al 14 weken weg. Nu zijn dat vintage horloges waarvan de onderdelen niet meer te krijgen zijn.
Maar enige tijd geleden was de pip uit mijn duiker gevallen. Een horloge van nog geen 6 jaar oud. Een nieuwe bezel-insert duurde ruim 3 maanden. En dit ging om een gewone, aluminium bezel-insert.
Soms duren reparaties gewoon lang en zal je gewoon geduldig moeten zijn.

Succes met wachten en ik hoop dat je over 10 weken als een kind zo blij bent met je nagenoeg nieuwe Beitling!

Welkom.
Succes met je reparatie(kosten), maar daarna : Z.G.A.N.!
attachment-Dirkzwager-boks-high-five-272x164

Welkom!

Succes met je Breitling!

Dank voor de antwoorden.
Uiteraard is het probleem met mijn Breitling technisch eenvoudiger op te lossen.Tube uitboren,schroefdraad tappen en een op maat gemaakte tube installeren.Of je dat zou willen is een tweede…Zoals iemand al schreef zal de middenkast rond de €550 kosten. De rest van de reparatiekosten zijn arbeidsloon voor oa het uurwerk zelf en schoonmaken/polijsten.
Of je effectief iets zal besparen door het op een alternatieve wijze te fixen is de vraag,en bovendien is het resultaat een horloge dat niet ‘orgineel’ is.
Een voordeel van 10 weken moeten wachten is dat ik iedere week €150 in een potje kan stoppen…dan is de klap niet zo groot.
En natuurlijk de vrouw niet op de hoogte stellen,die begrijpt hier toch niets van :nerd_face:

4 likes