Problemen Breitling Wings automatic

Hallo,

Ik ben nieuw hier en wil graag een probleem voorleggen aangaande mijn Breitling Wings Automatic.
Het betreft een model uit 1999 met bi-color kast en metalen pilot band, toen nieuw aangeschaft voor fl. 4.200.
Ik draag de Breitling nu al 16 jaar onafgebroken, alleen overdag, 's nachts op het nachtkastje.

Vanaf 2003 is dit horloge problemen gaan vertonen in de zin van;

• 5 seconden per dag sneller of langzamer lopen
  • plotseling en geheel willekeurig compleet stilstaan binnen 8 uur na afdoen
  • een gangreserve die nooit langer is geweest dan 26 uur
  • een wijzerplaat die compleet verkleurd was.

Omdat het 2e punt zich vannacht weer heeft voorgedaan ben ik nu lid van het forum geworden en dit te melden.
Ik heb me al aardig ingelezen en lees verschillende verhalen over dit soort zaken. Variërend van dat “dit nou eenmaal bij mechanische horloges hoort” tot opmerkingen dat Breitling geen kwaliteit is maar slecht een imago wat verkocht wordt.

Inmiddels heeft het horloge in de afgelopen 16 jaar al 3 x een officiële onderhoudsbeurt gehad en is daarvoor 6(!) x bij de Breitlingdealer geweest. 1 x een beurt van € 150, 1 x van € 350 en vorig jaar een full service beurt van € 700 waarbij ook de wijzerplaat is vervangen omdat de olie (het “smoke” effect) was vervaagd en verkleurd.

En nu dus weer stilstand vanochtend nadat ik het gisteravond rond 23.00 uur had afgedaan. En dat na een full service beurt van € 700 een jaar geleden.

Eerlijk gezegd ben ik het een beetje zat dat dit gebeurt en het horloge eigenlijk gewoon niet betrouwbaar is.
Voor deze Breitling heb 15 jaar een horloge van Caml Trophy gedragen, ook een automaat (Japans uurwerk) en die liep accurater en stond nooit stil!

Ik ben nu dus op het punt “wat te doen”?
Het liefst zou ik de Breitling wegdoen, de enige reden dat niet te doen is dat er voor mij persoonlijk een hele grote emotionele waarde aan zit. Dat is ook de reden geweest dat ik er al zo (belachelijk veel) onderhoudsgeld in heb gestoken. Maar het houdt een keer op.

Natuurlijk kan ik weer teruggaan naar de dealer en die zal het ongetwijfeld gratis oplossen en afdoen als normaalste zaak van de wereld “want mechanische horloges hebben onderhoud nodig”, maar ik ben het zat eerlijk gezegd.

Reden van mijn posting hier is dan ook om wellicht te zien of er nog andere mogelijkheden zijn, zoals bijvoorbeeld een andere horlogemaker? Of is er ieman die dit herkend en dat wél definitief heeft opgelost?

Het liefst heb ik het nu voor eens en altijd opgelost, maar als dat niet kan dan wellicht inruilen of bewaren en wat nieuws kopen, maar geen Breitling meer. Of is dit bij alle mechanische horloges normaal?

Graag jullie hulp/kennis&kunde/reacties.

3 likes

Allereerst welkom hier.

Iedere vijf jaar een beurt is voor een mechanisch horloge niet abnormaal. Hoewel liefhebbers lang kunnen discussiëren over of dat wel zo is.

Dat gezegd hebbende vind ik het voor Breitling 10/ETA 2892 wel tegenvallen. Zeker de gangreserve van 26 uur en het stilstaan binnen een jaar na een fullservice. Dit kan echter ook komen door jouw activiteit gedurende de dag, die het uurwerk nou eenmaal nodig heeft om zich op te winden. Wind 'm eens helemaal op en leg hem weg. Kijk dan na hoeveel uur hij stil staat. Dit zou minstens 40 uur moeten zijn.

Je kan inderdaad eens kijken naar een andere horlogemaker. Kijk eens in het speciale subforum hiervoor:

Overigens hoort het verkleuren van de wijzerplaat niet te gebeuren.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ik denk inderdaad dat het met veerspanning te maken heeft. Als je het horloge niet van te voren een paar opwindslagen hebt gegeven blijft het egenlijk de hele dag op zijn laatste reserve lopen, gedurende de nacht loopt dat beetje energie uit of als je geluk hebt zit er net genoeg in om hem weer in leven te houden. Als je het horloge eerst een stuk zou opwinden dan zul je zien dat het horloge een stuk stabieler blijft lopen. Een andere suffe maar effectieve oplossing is een watchwinder van 30 euro:
https://www.conrad.nl/nl/renkforce-ka004-horlogebeweger-1-horloge-1052379.html

Valt me van ze tegen - heb een jaar bij de Breitling Service NL gewerkt, en er zitten wel goede mensen momenteel. Maar, ik weet ook dat er horloges zijn die met de allerbeste wil van de wereld niet in het gareel te krijgen zijn. Als ik bij BSN zou werken, zou ik na deze hele geschiedenis het complete uurwerk vervangen; en de kloof met het serienummer overzetten. Huppetee. Gebeurt wel vaker trouwens…

Een 2892-2 windt eenzijdig op, en dat betekent inderdaad wel dat er de nodige activiteit te beleven moet zijn voor het uurwerk. Een 2824-2 windt tweezijdig op, en is al een stuk efficienter. Probeer in elk geval de gesuggereerde methode van volledig opwinden, tijd noteren, en laten liggen. 40 uur gangreserve is wel het minimum.

2 likes

Allen dank voor de antwoorden.

Ik ga zeer zeker als eerste (weer) terug naar de dealer. En die zal dat ongetwijfeld gratis op gaan lossen, maar daar gaat het eigenlijk al niet meer om eerlijk gezegd. Ik heb gewoon het gevoel dat dit een maandagochtend productie is die dan weer even goed loopt en dan ineens weer slecht.

Het horloge komt bij Paul van Zeeland weg in Velp en is daar ook altijd in onderhoud geweest. Ik ben daar ook atljd keurig en correct geholpen overigens. Per uitgevoerde servicebeurt is het horloge 2 a 3 keer retourgeweest voor dingen die (nog) niet (weer) goed waren, zonder kosten. Maar toch; dat is ergens toch van de zotte voor een kwaliteitshorloge?
Dus ik denk niet dat ie bij Breitling Nederland is geweest (zoals PeterLC) aangeeft, aangezien PvZ zelf gecertificeerd is om onderhoud en reparaties uit te voeren.
Zou dit dan een uurwerk zijn, wat gewoon niet goed te krijgen is zoals PeterLC aangeeft?

V.w.b. het stilstaan vanochtend. Ik heb het horloge gisteren gewoon omgehad, zoals iedere dag, en heb niet de hele dag op de bank gelegen waardoor die niet opgewonden zou zijn… :wink:
En natuurlijk kan ik handmatig op gaan winden, maar daarom heb ik toch geen automaat? Die ook nog eens een gangreserve van 40 uur moet hebben! Het horloge is nooit meer dan 10 uur niet om de pols per dag!

Hoe kan ik zien of ik een één- of tweezijdig opwindend horloge heb? Er staat B10050 achterop de kast.

1 like

Klopt, handmatig opwinden en laten rusten is maar een eenmalige test. Ondanks dat je actief bent, kan het toch onvoldoende zijn. Sommige mensen bewegen van nature efficiënt :wink:

Je horloge bevat een Breitling B10 uurwerk. Basis is een ETA 2892. Deze windt tweezijdig op.

Onbegrijpelijk: je hebt al € 3.200 geinvesteerd in een klok, die eigenlijk nooit naar tevredenheid heeft gewerkt. Dat zou een topmerk / juwelier toch niet over zijn kant moeten laten gaan. Als jij er al geen hoge emotionele waarde bij zou hebben, zou je het er inmiddels al van gekregen hebben. Dit is niet normaal.

Ergo: terug naar de dealer, en nu een bevredigende oplossing eisen. Daar heb je toch wel recht op lijkt me.

Ik ben zelf niet per sé een Breitling liefhebber, maar bovenstaande is in elk geval onzin (het gedeelte over slechte kwaliteit althans: elk duur horloge is een imago dat verkocht wordt). Gewoon laten servicen door een bekwame onafhankelijke horlogemaker als je geen vertrouwen hebt in de dealer of Breitling service (wat ik me na jouw service ervaringen wel zou kunnen voorstellen).

Oh, en nooit een emotioneel belangrijk horloge wegdoen uit frustratie. In het allerergste geval blijft ie in de la liggen, en dat is nog altijd beter dan jarenlang spijt.

1 like

Vergeet niet dat je die gangreserve dus wel moet opbouwen, ik heb zelf een Breitling Shadow Flyback en die moet ik echt eerst een eindje opwinden en daarna kan ik hem gewoon dragen zolang als ik wil.

Exact doen hetgeen Vahalis aangeeft om al eens vast te kunnen stellen of er iets met de gangreserve aan de hand is. Volledig opwinden en dan kijken wat de gang reserve is. Als deze corect is zou het wel degelijk aan je activiteiten kunnen liggen. Dit neemt echter het probleem van plotseling stoppen niet weg tenzij de veer dan volledig is ontspannen. Op het moment dat je dit duidelijk hebt zou ik bij Breitling terug gaan om een goede oplossing af te dwingen. Na een full service moet zo’n klokje probleemloos jaren lopen. Een 2892 is een perfect uurwerkje.

Succes,
Men

Hoi Men,

Kan het altijd proberen voor ik hem in een opwelling wegdoe of voor eeuwig opberg in een kluis…

Is het wel een degelijk uurwerk ja? Is toch wel gemaakt door Breitling neem ik aan?

Hoe weet ik wanneer het horloge volledig opgewonden is?

Traveler.

Ja

Breitling heeft in dit geval een uurwerk ingekocht bij ETA (een grote bouwer van uurwerken, onderdeel van de Swatch-groep). Hoeveel ze vervolgens nog aan het uurwerk gedaan hebben is waarschijnlijk niet openbaar. In het gunstigste geval hebben ze diverse onderdelen vervangen, perlage en logo’s aangebracht etc. In het ongunstigste geval heeft ETA dit voor ze gedaan en is het door Breitling alleen in de kast gemonteerd.

Twee leerzame posts op WUS:

http://forums.watchuseek.com/f2/smoke-mirrors-part-1-eta-grades-explained-458060.html

http://forums.watchuseek.com/f2/smoke-mirrors-part-2-eta-modifications-upgrades-459866.html

Ik wind m’n automatische horloges altijd op als ze stil hebben gestaan. Een slag of 20-30 meestal.

Als je hem volledig hebt opgewonden, voel je dat aan de kroon.

GOLDFINGER was een minuut eerder met posten.

Als je, net als bij een handopwinder, 30 tot 40 keer heen en weer draait aan de kroon, moet het voldoende zijn. Een automaat kun je in principe net zoveel opwinden als je wilt, zodra de veer geheel is opgewonden, gaat het slippen bij verder opwinden.

Met vriendelijke grote,
inca

Persoonlijk zou ik terug gaan naar v Zeeland omdat daar de full service is uitgevoerd.Er zitten daar minimaal 2 horlogemakers die gecertificeerd zijn.Leg het probleem voor en men zal vast wel contact opnemen bij evt problemen met de importeur.Het zou bv zelfs mogelijk kunnen zijn dat je het horloge onbewust gestoten hebt waardoor wijzerplaat iets verschoven zou kunnen zijn en daardoor de wijzers aanlopen!Ik noem maar iets.
Gewoon terug gaan en er even naar laten kijken.

Je hebt een prachtige klok gekocht met een emotionele waarde. Zonde om zo’n klok weg te doen vanwege problemen (hoe vervelend ook).

Ik zou terug gaan naar waar je hem gekocht hebt, het hele verhaal uitleggen en verzoeken het ditmaal goed op te lossen. Ik ben er van overtuigd dat elk zichzelf respecterende juwelier jou graag helpt met het oplossen van je problemen en je weer van je horloge zal laten genieten!

Ik ben benieuwd!

Super degelijk uurwerk. Blijven opwinden, je kunt hem niet kapot draaien. Als je over het maximum heen gaat kun je een heel licht klik voelen/horen maar zoals Inca al aangaf 30 tot 40 keer moet genoeg zijn. Iets in een opwelling wegdoen gaat altijd spijt opleveren…

Ik heb nog nooit een automatisch uurwerk gehad dat moeite had om gangreserve op te bouwen, en inmiddels zijn er toch wel een aantal klokjes in mijn bezit geweest. Ook heb ik geen ADHD,… Een uurwerkje wat eerst wat handmatige windingen nodig heeft om op gang te komen is wat mij betreft stuk… Of vintage :joy::joy::joy:

Allen dank voor jullie reacties!

Ik heb vanochtend contact opgenomen met fa. Koster, PvZ en wederom fa. Koster. Om persoonlijke redenen heb ik besloten de Breitling nu naar een Breitlingdealer in mijn woonplaats te brengen. Deze dealer zal hem opsturen naar fa. Koster. Ik ben daar goed geholpen, kon mijn verhaal goed kwijt en zij gaven ook aan dat de gang van zaken (eigenlijk dus geen gang :wink: ) aangaande de Breitling niet normaal is. Ook dat het alle 6 keer de gangreserve en/of te snel/langzaam lopen betrof vonden zij zeer vreemd en zeker niet Breitling waardig. Ook gaven ze aan dat dit echt een probleem danwel defect/storing is dat nu voor eens en altijd opgelost dient te worden en dat fa. Koster altijd coulant problemen oplost. Wellicht dat er dan een nieuw uurwerk in gaat komen. Het is dus niet een éénmalig iets maar iets wat dus al 6 keer aan de orde is geweest in 13 jaar tijd!

Ik hoop nu echt op een oplossing die blijvend goed is. Wegdoen of inruilen is voor mij i.i.g. geen optie.
Loop nu even met een “vintage” Swatch horloge uit de jaren 90 (wat nog altijd super nauwkeurig loopt met minder dan 1 seconde afwijking per maand!).

Ook nog even mezelf staan verlekkeren aan de collectie en Breitling blijft toch wel mooi spul hoor!!

Persoonlijk zou ik er graag nog een keer een Aerospace (en dan liefst de oude versie met de schuine getallen) of een B1 erbij hebben.

Ik laat weten hoe het afloopt!

Fijne jaarwisseling alvast!

Traveler.