Breitling

Ik ben zelf een Breitling-liefhebber kijk voor een aanschaf van een klokje eigenlijk alleen maar naar Breitling modellen.

Heb vele merken gehad en weer verkocht en daarvoor in de plaats een Breitling gekocht,omdat dit merk mij de meeste genoegdoening geeft.

Nu weet ik dat op het forum er mensen zijn die helemaal niks met Breitling hebben.
Sterker nog ze walgen er van.
Maar wat valt jullie dan tegen van dit merk?

Brand maar los…

Hier nog een liefhebber van Breitling. Althans van de wat rustiger modellen als de Colt en Superocean, beide non-chrono. Mits deze op leder of rubberband worden gedragen.

De grove modellen met glanzende kast en glanzende stalen band vind ik vaak te grof, te groot en te opvallend (te bling zeg maar).

Niks mis mee. Zeker qua prijs/kwaliteit meestal top.
Voor ieder wat wils, van vrouw tot echte mannenklokken zoals de Super Avenger bv.
Goede service en redelijk snel. Kunnen anderen nog een punt aan zuigen.

De Super Avenger:

1 like

Er van walgen is een groot woord, maar ik vind Breitling meestal niet mooi. Te druk en te glimmend. Doe mij maar een mooie beatblasted toolwatch…

Ik vind ze meestal een te groot kijk naar mij gehalte hebben :wink:
De modellen vind ik vaak mooi, maar ik ben sowieso geen fan van een polished finish.

Ik vind ze ook heel mooi; er is imho niets ms met “bling”, zolang het niet kitcherig wordt.

De Breitling for Bentley reeks vind ik dus wél kitcherig; dat is er echt over.

Maar de modellen tot en met 2009, zeker die met de befaamde “rider tabs” vind ik gewoonweg schitterend.

Ik heb er nogal wat, maar omdat ik slechts één pols heb ben ik zinnens de verzameling wat e verkleinen. Dus als je iets speciaal zoekt, dan PM je maar.

Ik zie ze allemaal even graag, daarom kan ik niet in 1-2-3 zeggen wat er al weg mag. :wink:

Edit: Deze zou héél misschien weg mogen. Niet omdat ik hem niet mooi vind, integendeel, maar mijn ouwe ogen willen niet zo goed meer mee - dus ik opteer eerder voor grote cijfers enz… :wink:

ik heb er ook een heel aantal gehad en vind er genoeg leuke modellen tussen zitten…
mijn mooiste waren denk ik toch wel de titanium seawolf en blackbird …
navitimer world was wel mooi maar te groot.

Ik vind het ook een mooi merk, heb zelf een Colt quartz, ik zou best nog wel een chrono automaat willen, aan de andere kant vind ik dan ook weer leuk om zoiets van een ander merk te kopen. Daarnaast gebruik ik chrono toch nooit, maar vind de looks met de subdials altijd wel sportief staan. Helaas zijn vele Breitlings eigenlijk te groot voor mij, al houd ik van robuuste grote klokken, ben het eens met Marc-B1, bling is niet erg, vind dat gepolijste best mooi, moet niet te kitsch worden.

In het algemeen vind ik ze niet mooi. Te drukke wijzerplaat, te groffe bezel: niet mijn ding. Er zijn wel enkele modellen die ik OK vind, maar in algemene termen --niet mijn ding–

Over het algemeen vindt ik Breitling te druk en te bling. Echter belangrijker nog vindt ik, dat Breitling vrijwel niets toevoegd aan de horlogewereld. Mijns inziens, is Breitling niets anders dan een te dure kastenbouwer die voor de techniek vrijwel volledig leunt op Swatch/ETA (net als Tag heuer overigens). De enige uitzondering is de Transocean Chronograph. Een prachtig stijlvol horloge met wel een eigen ontwikkeld manufactuur uurwerk (Caliber Breitling 01). Maar deze is dan ook meteen op het prijsniveau van een Rolex Daytona. En ik weet niet of ik dat geld er voor over heb.

Deze voor mij:

Het nadeel van Breitling is dat ze zo goed als altijd erg dik zijn, maar bij de SuperOcean2 valt dat wel mee.

@ sharkbyte.
Dat Breitling alleen maar een dure kastenbouwer met een ETA uurwerk is lijkt mij een beetje uit de lucht gegrepen.

Om op termijn compleet onafhankelijk te zijn van toeleveranciers heeft Breitling proactief gereageerd met het in house produceren van een uurwerk namelijk de B01.

De doelstelling was/is : het creeren van een COSC automatisch chronograaf uurwerk
wat uiteindelijk de standaard moet worden voor alle automatische chronografen.
Het nieuwe caliber zit nu al in bv de Chronomat B01, de Cronomat 41,de Chronomat B04 met een complicatie nl de GMT wijzer en in de Navitimer B01

Ik kan niet anders zeggen dat Breitling de grootste uitdaging in horlogeland heeft getortseerd, nl het bouwen van een chronograafmechanisme waar geen plaats is voor fouten.

Rolex heeft al jaren dezelfde uurwerken en steeds duurdere wordende modellen waar af en toe een kleur of bezel inlay wordt veranderd. En wat is er mis aan Caliber B13 (7750)? het is de UZI onder de uurwerken
Gr, Gert Jan

@Gert
Ik heb het wat scherp neer gezet, maar ik blijf erbij dat Breitling (en vele andere ‘Swiss Made’ merken) in basis een kastenbouwer en reclame merk is. Uiteraard maken ze (over het algemeen) wel goede horloges met daarin de betere kwaliteit ETA calibers, maar echte innovatie is/was er nauwelijks… Tot ze voor het blok gezet werden toen Swatch aankondigde de levering van ebauches aan derden te willen staken/verminderen. In ieder geval was het met Breitling nog niet zo triest gesteld als met TAG Heuer. Breitling had nog de kennis in huis om de B01 te kunnen ontwikkelen, TAG moest voor hun ‘eigen’ caliber 1887 een basisontwerp inkopen bij Seiko…

Tja, Breitling.
In ieder geval herkenbaar. Iets wat niet veel fabrikanten kunnen zeggen.
De navitimer heb ik altijd een indrukwekkend instrument gevonden.
Voor mij echter veel te groot.
Over het algemeen naar mijn smaak groot dik en lomp.
Smaken kunnen echter veranderen.
Door omstandigheden gaat mijn huidige "droom"horloge in de verkoop om fondsen vrij te maken voor een andere hobby (gezinsuitbreiding).
Ik wil echter wel op niet te lange termijn een robuust horloge in plaats daarvan aanschaffen. In de top 3 staat eigenlijk tot mijn eigen verbazing onder andere een tweedehands Colt Superocean.
Voornamelijk vanwege de combinatie van relatieve betaalbaarheid en onverwoestbaarheid.

Breitling is voor mij een merk waar ik graag eens een mooie klok van wil hebben,maar als ik de financien heb(of in de richting van)dan ga ik steeds voor een andere klok.(Rolex,Ebel)
Ik vind de afwerking erg mooi bij Breitling,ondanks dat er veel (te)opvallende exemplaren bij zitten.
Qua uurwerken ben ik het met sommige bovenstaande postings wel eens,dat er weinig in eigen huis ontwikkeld is.
Verder neemt het niet weg dat de kwaliteit vast hoog is,de uurwerken zijn veelal wel door Breitling aangepast.
Op enkele topmerken na,is dat blijkbaar bij de meeste fabrikanten het geval,dat uurwerken gewoon ingekocht worden,daarna gemod.
Verder is een Breitlng in mijn ogen een mooi en hoogstaand sieraad die er vast nog eens komt hier in huis en om de pols.
Nogmaals,vele modellen maken mij hebberig…ja,komt nog wel eens goed…(tu):~

Ik vind ze te gepolijst en veel te druk met al die cijferreeksen etc. De Heritage Superocean (non-chrono) vind ik de enige echt fraaie Breitling. Vooral omdat die zo rustig oogt :wink:

Foto’s zeggen meer.

Voor mij geldt ook dat ze een te hoog “bling-bling” gehalte hebben, wel met een zeer duidelijk eigen gezicht. Voor mij zijn er twee modellen die wel op min lijstje staan, namelijk de Navitimer en de Heritage. Ach, heb er toch het geld niet voor en kies dan tussentijds weer voor iets geheel anders. Gelukkig is iedereen gerechtigd tot een eign smaak.

Eric

Hier ook een liefhebber, ik heb de laatste twee jaar zeker 10 verschillende Breitlings gehad, zoekende naar het ideale model. Het bolle dikke dubbel ontspiegelde saffierglas met AR coating is écht niet te evenaren, in daglicht/zon is dit geweldig om te zien of om naar te kijken.

Even een overzicht (niet alles is terug te vinden) met wat foto’s:

De eerste, de enige die altijd blijft maar wat jammer dat het een quartz is (boeide me destijds niet), hier begon de liefde.

De eerste Superocean, redelijk gaar exemplaar en te glimmend.

De Steelfish, dit was helemaal top! dit was de 42mm en ik had liever 44mm. Nog dagelijks spijt van de verkoop (nu redelijk moeilijk te vinden).

Superocean Chrono Deze was top, goed formaat en een prachtige wijzerplaat. Kon 'm erg goed verkopen dus daarvoor gezwicht. Nu ik terugkijk het mooiste horloge dat ik heb gehad.

Chronomat, prachtig horloge, bicolor (toch wel mooi), gouden rider tabs met blauwe plaat waren prachtig, met 40mm toch wat klein voor mij.

Een keer wat anders, de B1, mooi ding alleen stoorde ik me aan de 50m WR geeft me een gevoel van “onrobuustheid”.

Momenteel de meest gedragen Breitling, op de Steelfish na perfect. volledig geborstelde kast en band, eenvoudig, 1524m WR, dik en robuust, zéér nauwkeurig:

Ik geef de voorkeur aan geborstelde kasten/banden of titanium, volledig gepolijste kast en band krassen erg snel en vind ik te flashy/fancy.

Ik wacht nog op de Breitling Steelfish X-plus met blauwe wijzerplaat, matte professional 2 band… komt vanzelf. Ook op mij van toepassing; “het bezit van een zaak is het eind van het vermaak”…

Greetz

Ik draag deze B01 met veel plezier.

Gr, GJ

1 like