Als je bedenkt dat de laatste keer zo’n horloge voor 80K GBP (ongeveer 95K euro) van eigenaar wisselde, zie je dus dat deze meneer zo’n kleine miljoen euro aan oude Rolexen uitstalt…
Je zal maar een schuur vol hebben liggen met die ouwe rolexen… Prijzen van Rolex gaan een beetje over de top volgens mij. Ik zag op ebay ook een brug van een Daytona voor 2000!! gewoon een onderdeeltje van een uurwerk notabene…
In de jaren 80 liep je voor l.u.l met zo’n milsub…Ze waren praktisch onverkoopbaar naar het schijnt. Ik heb verhalen gehoord dat ze omgebouwd werden; nieuwe wijzerplaat en wijzers erin, lugs doorboren en een fatsoenlijke deksel erop…
Een beetje vergelijkbare situatie als de military IWC’s en Omega’s. Een handelaar waar ik veel mee omga kon die in de jaren 80 kopen; dienbladen vol voor 75,- Duitse mark per stuk… Destijds had hij er nog geen 25 D mark voor over
@Dalecooper; wat mij betreft heeft er juist een forse markt correctie plaatsgevonden. Kwaliteit verkoopt nog altijd voor een stevige prijs maar met middenklasse en wrakken blijf je zitten.
@Menno; 95K is een / de topprijs voor een milsub in superstaat (= alle gravures zichtbaar en matching) met documenten erbij. Als ik het goed begrepen heb zit dit bij dit horloge niet. Ik denk dat deze op de baai niet boven de 50K gaat uitkomen. Dan zou het nog heel veel geld zijn uiteraard! Maar we zullen zien.
Ehhh, ik sla even over deze keer. Nee, de prijzen van Rolex schieten echt door het plafond heen. Tegenwoordig kun je beter je oude Rolex uit elkaar halen en de onderdelen los verkopen, dan scoor je nog beter.
Ik vraag me het volgende al een poosje af, heb het TZ commentaar gelezen en ik volg de postjes van Roel ook meestal en daarin komt meestal naar voren dat dit type horloges het meest waardevol is in zijn originele staat.
Een servicebeurt (overhaul) bij Rolex zou dus niet aan te raden zijn want dan blijft er niets over van de staat waarin hij nu verkeerd.
Restauratie bij een meester horlogemaker kan niet omdat hij/zij geen onderdelen heeft.
Hoe zou je zoiets (restauratie) dan kunnen laten doen met behoud van de originele onderdelen?
Zelf dacht ik aan het gestript aanleveren bij Rolex en bij terugkomst alle originele onderdelen weer terug monteren.
Ik zit met verbazing naar de veiling te kijken. Echt bizar die prijzen voor zo’n ‘simpele’ klok. Rest mij alleen de vraag, waarom 80k neerleggen voor zo’n horloge?
Helemaal buiten proporties voor mij. Om even iemand van tz-uk te quoten: ‘As I understand, it’s a standard 5513, having different dial/case markings, issued to the military in smallish numbers.’
Ik heb het geld niet, en als ik het had zou ik er iets echt moois voor kopen. Een PP of JLC.
Ik zit met verbazing naar de veiling te kijken.
Echt bizar die prijzen voor zo’n ‘simpele’ klok.
Rest mij alleen de vraag, waarom 80k neerleggen
voor zo’n horloge?
Geef mij dan maar een Patek.
Omdat er minder dan 500 echte goede exemplaren wereldwijd zijn. Verder is het een magische klok, alleen te beoordelen als je een exemplaar gevoeld hebt, mijns inziens dan.
Frans53 Schreef:
Ik vraag me het volgende al een poosje af, heb het
TZ commentaar gelezen en ik volg de postjes van
Roel ook meestal en daarin komt meestal naar voren
dat dit type horloges het meest waardevol is in
zijn originele staat.
Een servicebeurt (overhaul) bij Rolex zou dus niet
aan te raden zijn want dan blijft er niets over
van de staat waarin hij nu verkeerd.
Restauratie bij een meester horlogemaker kan niet
omdat hij/zij geen onderdelen heeft.
Hoe zou je zoiets (restauratie) dan kunnen laten
doen met behoud van de originele onderdelen?
Zelf dacht ik aan het gestript aanleveren bij
Rolex en bij terugkomst alle originele onderdelen
weer terug monteren.
Hoe denken jullie hierover?
mvg, Frans
ps. Ik ben overigens niet aan het meebieden hoor
Deze milsubs moeten naar Rolex Bexley (Londen), die hebben altijd het onderhoud gedaan aan deze subs en zijn nog steeds in staat dit te doen. Alhoewel de specifieke inlay niet meer leverbaar schijnt te zijn.
Ik heb ooit werk van ze gezien (milsub vol krassen en butsen er naar toe en top terug) en dat is fantastisch. Ik zoek er nog een keer plaatjes bij als ik meer tijd heb.
Blijft wel staan dat de vintagelook zoals patina, etc. verdwenen is wanneer hij terug komt of kun je bij die Rolex afdeling wel aangeven wat je aan het horloge behouden wilt?
mvg, Frans
Krabong Schreef:
Deze milsubs moeten naar Rolex Bexley (Londen),
die hebben altijd het onderhoud gedaan aan deze
subs en zijn nog steeds in staat dit te doen.
Alhoewel de specifieke inlay niet meer leverbaar
schijnt te zijn.
Ik heb ooit werk van ze gezien (milsub vol krassen
en butsen er naar toe en top terug) en dat is
fantastisch. Ik zoek er nog een keer plaatjes bij
als ik meer tijd heb.
Na Bexley service ziet zo’n horloge er prachtig authentiek uit, uiteraard blijven de specifieke onderdelen bewaard. Vervolgens krijg je er ook een brief bij van mr. Hudson die in verzamelaarskringen erg hoog staat aangeschreven. Hier kun je er meer over lezen:
Na Bexley service ziet zo’n horloge er prachtig
authentiek uit, uiteraard blijven de specifieke
onderdelen bewaard. Vervolgens krijg je er ook een
brief bij van mr. Hudson die in
verzamelaarskringen erg hoog staat aangeschreven.
Hier kun je er meer over lezen:
Precies! Of een mooie Lange 1815 Chrono. Die prijzen zijn nog te verklaren en staan nog enigszins in verhouding tot wat je uiteindelijk om je pols hebt hangen.
Dit blijft in essentie een simpel duikertje met dito uurwerk. Niet spannend, enkel zeldzaam, want milsub.
Ik word er niet warm van en het zal wel aan mij liggen dat ik die hele hype niet begrijp…
Overigens heeft de verkoper wel enorm veel mazzel dat er nog aardige en integere personen bestaan. Hij gaat dankzij de aandacht op de diverse fora ff flink cashen…
Overigens heeft de verkoper wel enorm veel mazzel
dat er nog aardige en integere personen bestaan.
Hij gaat dankzij de aandacht op de diverse fora ff
flink cashen…
Ik denk dat did integere ook te maken heeft met de houding die de meeste Engelsen (en inwoners van andere landen) t.o.v. hun veteranen hebben. Een ex-‘serviceman’ b*lazer je niet… Vaak zijn deze horloges gedragen op de Falklands en dat geeft extra ‘cachet’ aan de zaak.
Ik ben het eens met de mening dat de verhoudingen zoek zijn als het gaat om de prijs van het aangebodene. Aan de andere kant vind ik het wel reuze interessant om te zien hoe zoiets gaat. Moet je de commentaren lezen en ook de bijdrage van Roel aan onze kant van de Noordzee is geweldig! Ik (we?) leer (leren) mooi iets bij.
Helemaal buiten proporties voor mij. Om even
iemand van tz-uk te quoten: ‘As I understand, it’s
a standard 5513, having different dial/case
markings, issued to the military in smallish
numbers.’
Ik heb het geld niet, en als ik het had zou ik er
iets echt moois voor kopen. Een PP of JLC.
Zo’n (domme) opmerking (ik bedoel de quote, niet jouw post!) zou ik verwachten op een verjaardag als iemand oppikt dat ik een horlogehobby heb. Ik verwacht zoiets echter niet bij mensen die serieus met horloges bezig zijn. Was dit zijn eerste post? :)
Je hebt volgens mij maar 2 type Rolex / Tudor verzamelaars (wellicht ook een gecombineerd type… ) --> Die van de pats en die, die zijn gevallen voor het bizarre detailniveau van Rolex / Tudor. Een milsub vergelijken met een standaard 5513 is voor mij een teken van je niet willen verdiepen in de materie. Je zou dan mijns inziens wijselijk je mond moeten houden.
SergeduTemps Schreef:
Precies! Of een mooie Lange 1815 Chrono. Die
prijzen zijn nog te verklaren en staan nog
enigszins in verhouding tot wat je uiteindelijk om
je pols hebt hangen.
Dit blijft in essentie een simpel duikertje met
dito uurwerk. Niet spannend, enkel zeldzaam, want
milsub.
Ik word er niet warm van en het zal wel aan mij
liggen dat ik die hele hype niet begrijp…
Overigens heeft de verkoper wel enorm veel mazzel
dat er nog aardige en integere personen bestaan.
Hij gaat dankzij de aandacht op de diverse fora ff
flink cashen…
Bedoel je te zeggen dat je meer waarde hecht aan een gecompliceerd uurwerk? Of zie jij de Submariner echt als een “simpel duikertje”?
Maar dat maakt het nou net zo leuk! Eigenlijk zien we het aan geen enkel horloge af. (Richard Mille, bijvoorbeeld). Maar omdat deze Rolex relatief gezien dichtbij ons staat - de meesten van ons hebben wel eens een Submariner van dichtbij gezien/in hun handen gehad/in eigendom is het zo intrigerend hoe mensen denken en reageren op dit specifieke model!
@ Menno; thnx, je brengt onder woorden wat ik de mensen in dit lijntje ook mee wil geven, uiteraard met respect voor ieders mening.
Het gaat over enorm veel geld en het is wellicht buiten proportioneel maar je doet de geschiedenis van deze milsubs en hun verzamelaars te kort door het slechts “simpel” te noemen.
@ Frans53:
Onderstaande foto’s zijn van Bullibeer van VRF. Deze sub kwam rechtstreeks van de pols van de eerste eigenaar, die het klokje vergeten was in te leveren toen hij z’n dienst uitrusting ging inleveren…
Ik zou zeggen… zoek de verschillen en denk daarbij aan het feit dat er nauwelijks nog onderdelen te vinden zijn. Deels zijn er horloges vernietigd tijdens / na missies en daarna in de periode dat de milsub “uit” was waardoor ze werden omgebouwd.
Bedenk verder dat het zeer bijzonder is / was dat Rolex een andere referentie (er zijn drie referenties bekend voor de milsub) gaf aan deze horloges, namelijk 5513, 5513 -5517, 5517. Dit in combinatie met graveringen waarvan documentatie ook bij Rolex bekend was.
Vervolgens de aanpassing van de kast; fixed bars en een door Rolex geleverde nato strap… Google is je beste vriend.