Brons schoonmaken

Het is fascinerend wat je zoal voor tips leest over het schoonmaken van je bronzen horloge. Natuurlijk zijn er die vinden dat je dat helemaal niet moet doen. Zelfs niet als het groen uitgeslagen is van het kopersulfaat. Lijkt mij niet zo gezond dat groene spul op je huid. Ik meen dat kopersulfaat al tientallen jaren geleden verboden is als bestrijdingsmiddel.

DirtyVsClean

De meest originele manier vind ik het horloge een tijdje in een badje van ketchup te leggen. Stond niet bij of het echte Heinz moest zijn. Tandpasta lees je ook wel vaker. Misschien werkt het. Ik heb het nooit geprobeerd.

Mijn methode is een verdund azijn bad als het groen is uitgeslagen - en ook alleen als het groen is uitgeslagen. Na een paar minuten is de aanslag weg maar het brons is erg dof.

Brasso

Sommigen gaan dan met het bekende Brasso aan de slag. Vind ik niet handig. Je moet dat erop smeren, laten drogen en uitwrijven. Helaas komt het ook tussen de bezel, glas pakking en kroon. Krijg dat maar weer eens weg.

BronzeClean

Van een muzikant (hoempapa band) heb ik een tijd geleden de tip gekregen om Heyday’s te gebruiken. Muzikanten gebruiken dit voor koper en brons (delen) van muziekinstrumenten. Wordt verkocht bij muziekinstrumenten winkels. Het zo dun en doorzichtig als water en laat geen vieze resten achter. Even poetsen en het ziet er weer als nieuw uit!

12 likes

Ik gebruik citroensap en dan stevig poetsen met een wattenstaafje, dan glimt ie weer.

1 like

Ik poets niks. Gewoon in de azijn flikkeren en klaar. Moet je wel een schroefkroon hebben.

1 like

Ketchup heb ik weleens gehoord maar lijkt me vooral geschikt voor een waterdicht horloge dat je weer af kunt spoelen

Erotische sauna bezoeken met t brons om en je gaat met een glimmende bronzen knoeperd huiswaarts.

Oa Tandpasta is een schuur/polijst middel, lijkt me nooit een goed plan

2 likes

Op de site van Vertex staat een super eenvoudige uitleg, volg de instructies, werkt perfect. ( Film nr 5)

2 likes

Ik ben deze methode vergeten te noemen, die zie en hoor je ook veel.
Mooi dat het voor jou werkt. Mijn ervaring is anders.

Ik heb een test gedaan op een IWC en de zijkanten van de kast in vieren opgedeeld (met capton tape) - twee vakjes per kant.

1. Vak 1: azijn; werk snel en goed, oppervlakte wordt dof, nabehandelen met een brons stick nodig - snel weer oxidatie/vervuiling
  2. Vak 2: citroenzuur & zuiveringszout; werkt redelijk goed maar is een enorm gedoe en geklieder en laat zuiveringszout achter onder de kroon en bij de rand van het deksel - snel weer oxidatie/vervuiling. Tot nu toe kan niemand mij uitleggen hoe dit werkt. Citroenzuur is zuur maar zuiveringszout neutraliseert zuur (met mooie belletjes). Is dit niet tegenstrijdig? Als jij snapt hoe het werkt laat het me vooral weten.
  3. Vak 3: brasso; werkt goed maar overal in de hoekjes en naadjes blijft opgedroogd brasso zitten, oppervlakte krijgt glans en door de beschermlaag blijft kast met deze behandeling het langste mooi.
  4. Vak 4: heyday; werkt snel en geeft mooie glans, biedt minder bescherming dan brasso maar langer dan methoden die geen beschermlaag achterlaten.

Dit zijn mijn ervaringen. Wat heb jij getest voor methodes?

Ik weet dat er verschillende soorten brons zijn, niet alleen de koper/tin verhouding varieert maar ook de extra (kleine) toevoegingen zijn per fabrikant anders. Ik zal de test nog eens herhalen op een ander horloge, heb inmiddels een paar bronzen horloges. Toen ik de test deed, paar jaar geleden, had ik alleen de IWC.

1 like

Ik ga uitkijken naar een vent met een bronzen horloge als ik weer in de sauna ben :slight_smile:

3 likes

Ik denk dat het ook komt door het zure van een tomaat. Dat het daardoor schoon wordt, komt allemaal zo’n beetje op hetzelfde neer.

1 like

Alle zuur lijkt me. Cola zal ook werken

1 like

Valt op zich mee hoor, zelfs kopersulfaat is op zich slechts een milde irritant voor de huid conform de meeste bronnen. Mensen met een gevoeligere huid kunnen wel reageren, is zeker niet uitgesloten. Daarnaast hebben de meeste bronzen horloges ook wel een stalen achterkant om huidcontact ietwat te beperken. Let er ook op dat er verschillende bronzen legeringen zijn (en dan ook nog eens messing dat soms als brons verkocht wordt) die allemaal net ietsje anders kunnen reageren op methodes om patina te vormen of te verwijderen.

Ik heb heel goede resultaten gezien met Steradent (kunstgebittenreiniger). Zelfs zonder schrobben

3 likes

Ik had die al eens voorbij zien komen maar durfde het niet aan met die tabletten. Maar jij hebt het geprobeerd zie ik dus ik ga het de volgende keer met schoonmaken ook proberen. Ben beniewd!

Dank voor de tip!

1 like

Iemand al eens geprobeerd de kast te conserveren met Renaissance wax? Zou in de UK ook populair zijn om bronzen beeld te conserveren in de buitenlucht .
Heb het spul zelf ook, maar poets mn Meistersinger nooit :joy:

2 likes

Nooit geprobeerd. Misschien heb ik het mis maar mijn idee is dat wax niet ‘houdt’, i.e. komt in m’n kleren of op m’n huid.

Maar als je ervaring anders is laat het dan vooral weten. Ik zit te denken om de kast te laten rodineren, dan ben je voorgoed klaar denk ik. Heb een hekel aan poetsen enz. Merk dat ik eigenlijk nooit bronzen horloges draag want 's ochtends kijk ik in de kist en dan is het “o jee die is mooi maar moet eerst gepoetst worden” en dan is het moment voorbij.

Iemand hier, ik noem geen namen, had de gouden tip voor me: "ik doe wel een bod dan ben je van dat poetsen af" :slight_smile:

1 like

Hoe meer zielen hoe.meer vreugd.

Ik heb mijn Zelos met Citroën sap een enkele keer weer tot nieuw gepoetst. Maar het is onbegonnen werk.

1 like