Bronzen horloges: Een charme of een no-go?

Heb een bronze Halios Seaforth gehad. Prachtig horloge maar brons is niet voor mij. Patina is niet mijn ding, al vind ik het op foto’s (bij anderen) wel vaak tof.

2 likes

3 likes

Deze is nu 4 maanden oud, dus dat gaat erg hard. Ik begin zelfs al groene plekjes te zien.

Ik vind het wel wat hebben, maar begrijp als dit mensen tegenhoud om brons te dragen.

7 likes

Had ook geloofd als je 40.jaar oud zei :joy:

3 likes

Het idee dat een horloge op meer manieren dan alleen krassen en beschadigingen het verhaal van z’n eigenaar vertelt boeit mij wel. In die zin is brons ideaal voor mij :slight_smile:

Met een simpel horloge uit China is het ook nog eens snel te testen of het wel wat is, voordat je overgaat tot het kopen van een Zwitserse variant.

6 likes

Ik vind brons echt heel lelijk

Oh nee toch niet!

afbeelding

Lekker man die patina, in het begin vond ik hem teveel glimmen.
En inderdaad, even schoonmaken en hij is weer als nieuw.

8 likes

Brons is een relatief goedkoop materiaal. Iedereen die een goedkope, klassieke Vostok in de verzameling heeft weet dat de kast en bezel van (verchroomd) brons zijn gemaakt. Hoe dan ook, brons heeft wel wat, qua ‘looks’. Sommige Vostok verzamelaars gebruiken zoutzuur om het laagje chroom te verwijderen. Ik moet zeggen: het ziet er goed uit.

De nadelen zijn uiteraard bekend. Het koper in het brons kan / zal op een gegeven moment overgaan in koperoxide, wat groen van kleur is. Af en toe zal je eens moeten poetsen.

Is er een schakel uit de band? Die overgang is best abrupt.

Zeker dat je bij de vostok brons niet met messing verward?

En laten we wel wezen: in de handel is rg7 brons aan 10€/kg te koop terwijl inox316L aan 6.5€/kg te koop is. Maar zoizo is de kostprijs van het materiaal te verwaarlozen bij een kwalitatief horloge.

Weet overigens niet welke kwaliteit brons de kasten fabrikanten over het algemeen gebruiken…

2 likes

ik vind brons wel mooi. Vooral omdat het juist verouderd. Met een leren band vind ik dit gaaf omdat het leer ook verouderd.

3 likes

Je hebt gelijk, dom typfoutje. Voor de rest klopt het verhaal gelukkig wel. :wink:

1 like

Dit is wel echt het schoolvoorbeeld. Op z’n duiker vind ik het best heel gaaf eruit zien. Lijkt net op een schipswrak die al jaren op de zeebodem ligt.

Het is alleen een gevalletje gaaf bij andere, alleen zelf doe ik het niet…

1 like

Nee, niet op de plek die jij bedoeld, deze banden lopen echt flink terug. Zijn super dun en echt comfortabel.

Ik vind het ook super gaaf, alleen nog nooit de trekker durven over te halen om er zelf één aan te schaffen.

Vraag mij dan af hoe dit horloge er over 10 jaar uitziet :open_mouth:

Idd in het geval van bronze een uur in Citroën zuur en even oppoetsen en is weer als nieuw.

1 like

Ik zou nog wel een keer een bronzen horloge willen hebben, maar dan ligt de prijs ongeveer op 500,- wat ik daar Max voor kwijt zou willen

Ik weet niet of het voor mij wel geschikt is, ik vind het wel mooi maar de patina moet niet te erg zijn.

Al vind ik als je patina hebt en je ziet wat sleetse plekken van je manchet o.i.d. ook wel weer wat hebben.

Maar goed, dat vind ik bij gereedschap ook mooi. patina en dan wat glans op plekken waar je het beetpakt.

Kasten lijken me eerder messing = koper zink legering .
In brons zit altijd koper en tin , maar er kan nog wat extra’s bij zitten .
RG brons = koper met tin , zink en lood .
Het getal achter de RG code geeft het percentage van deze andere metalen per materiaal aan .

2 likes

Super gaaf… materiaal krijgt snel een patina look, dat is de charme van brons. Wil je dit niet, effe een ketchup eroverheen en weg patina. En dat kun je eindeloos herhalen zonder schade aan het brons.

zie dit…

Ik heb zelf een San Martin in brons, echt super gaaf.