Bronzen horloges: Een charme of een no-go?

Ik vind dat patina gebeuren helemaal niks.

Nu schijnt t wel zo te zijn dat, ja ja gaan we weer, Hentschel een bronzen horloge heeft die niet verkleurt

Lijkt wel schimmel. Zou dat ook met een beetje citroen weg te krijgen zijn?

1 like

Denk je echt dat de orissen en tudors van deze wereld van messing zijn? Ik heb er nog geen in handen gehad dus kan het moeilijk inschatten, maar ze worden toch echt omschreven als bronze, en niet als brass. Zou me straf lijken, en erg consument mislijdend. Ik zie hier wel verschillende tinten kastkleur. En sommige doen me ook wel wat meer aan messing denken.

gadverdamme, ik zie je daarmee al aankomen bij een horlogemaker, die gooit hem meteen een dag in de chloor voordat hij hem wil aanraken

als je met uniek smerig bedoelt, heb je gelijk

4 likes

Nee ik bedoel de verchroomde kasten van vroeger !

1 like

Ah. Das duidelijk. Die zijn idd messing. Heb er zelf nog in handen gehad.

1 like

Ik vraag me af wat dat me de passingen doet van schroeven schakels , besel e.d.
Ik heb bronzen sculpturen ( beelden ) gerestaureerd die na 50 jaar buiten staan van binnenuit door louter condens en oxidatie daardoor van 6-8 mm wanddikte waren uitgedund tot een magere 3 mm :grimacing:!
En dus op instorten stonden !
Door dat citroenzuur ets je ook de schroeven en gaten in schakels waardoor de zaak uiteindelijk los gaat zitten .

1 like

Brons is prima materiaal voor lagers en om kerkklokken van te gieten. Voor horloges zou ik een ander materiaal nemen.

1 like

6 likes

een paar barnacles erop en hij is helemaal af

Als dat zou kunnen :smiley::smiley::smiley:

1 like

Geweldig horloge dit. Mijn grail watch

Ik heb een aantal vergulde horloges waar ook aanslag op komt; gaat veel minder snel dan bij brons maar ik erger me er evenwel groen en geel aan. No way dus dat ik aan een bronzen horloge ga beginnen :grimacing: :sweat_smile:

1 like

Dat is goed gezegd :sweat_smile:

Ik wilde eigenlijk zeggen dat ik brons wel mooi vond maar nu ik de foto’s heb gezien van de “patina” en de vlekken die het afgeeft ben ik wel genezen

2 likes

Op reddit een topic van iemand die claimt hem 2 jaar lang elke dag gedragen te hebben. Dan zie je behoorlijk dat het zachter materiaal is.

images

Ah nice, wel de look van brons zonder het gezeur :ok_hand:

hoe elke Rolex bezitter boos te krijgen. edit: al gelukt zie ik :joy:

Leuke details in de plaat :+1:

1 like

Prachtig horloge! :ok_hand:t4:

Ik ben er wel fan van… Maar helaas enkel van minimale patina/als nieuw of net gepoetst met citroenen.

![afbeelding|666x500]
(upload://2hZutLCnAGq0kLIuS3tNH07gpD4.jpeg)

Helaas toch verkocht. Want ik kreeg er vlekken op (ik denk via zweet of iets) die ik er niet meer afgepoetst kreeg. Daarna is de kast helemaal opnieuw opgemaakt geweest door de Oris Boutique. Daarna vond ik het zonde om te dragen…

6 likes