Bronzen horloges: Een charme of een no-go?

Zilver is geen belachelijk materiaal voor horloges; toen er nog geen rvs bestond werden er heel veel zilveren horloges gemaakt. In tegenstelling tot brons dat inderdaad een raar materiaal is voor een horloge; is in het verleden ook nooit op grote schaal gebruikt.

4 likes

Brons is heel leuk om mee te spelen. Zelf patina creeeren en hem daarna weer als nieuw maken. Ik heb er een paar gehad van San Martin. Ik zou echter nooit een bronzen horloge van meer dan 300 euro kopen. Maar dat is persoonlijk.

1 like

Ik ben om, geen bronzen horloges voor mij… de kroon is gewoon compleet glad!

4 likes

En ook niet rond meer. En dat linkse stuk van de kast is aan de onderkant ook een halve mm weggevreten :grimacing:

Daarom leuk voor een paar honderd euro en verder niet…

1 like

Ik vind die bronzen BB58 wel een leuk ding. In een boekje. Die groene polsen zou ik helemaal leip van worden.

Twee keer geprobeerd en twee keer geflipperd…

Ik raakte gefascineerd door het patina effect, erg leuk om dat langzaam te zien gebeuren! Maar toen dat er eenmaal op zat wilde ik toch weer zien hoe het er zonder uit zou zien, dus weer schoon gepoetst, wat mooi als dat zo glimt! Vervolgens zelf een geslaagd experiment gedaan met snel patineren - beetje ammoniak in een bakje, snufje zout erbij, horloge op een blokje boven de ammoniak plaatsen (mag niet zwemmen) deksel erop en wachten… een paar minuten en je hebt weer patina!

Na alle spielerei kwam ik erachter dat - ondanks mijn edel Germaanse afkomst - de mij onbekende Afrikaanse roots kennelijk ruimschoots de overhand hebben; mijn horloges moeten glimmen! :stuck_out_tongue: :rofl:

Derhalve geen brons of messing meer voor mij!

3 likes

Ik heb echt veel plezier gehad van mijn bronzen Aevig Valkyr, maar voor horloges uit de hogere prijsklassen hoeft het van mij niet zo. Zeker niet na het zien van een aantal foto’s hierboven.

Voor mij is het een no go. Ik heb een hekel aan sieraden die afgeven op mijn huid. Ik vind het wel mooi zo’n bronzen kast, maar nee, moet er niet aan denken om elke dag mijn pols te moeten schrobben.

En de vraag is of die aanslag op de huid wel zo gezond is. Nikkel en koper is niet gezond.
Kopergroen is zelfs giftig. Hoe zit dit dan met brons?

1 like

En je witte overhemd? :wink:

nieuwe 42mm bronzo van onze Italiaanse vrienden, met een SS achterkantje, zoals het hoort

6 likes

Ik heb mijn mouwen altijd opgerold bij overhemden, dus geen last van, maar ik denk niet dat je manchet het heel fijn vindt die groene aanslag inderdaad.

Titanium zelfs! Mooi ding.

• Zacht materiaal
  • Imho Lelijke patina
  • Groene aanslag op mijn pols, kleding en mogelijk in mijn horloge kist
  • Amper weer te verkopen

Hard pass. Nee Dankje…

3 likes

De wijzerplaten van die Oris cotton candy modellen vind ik prachtig, maar zou nooit een bronzen kast willen.
Patina, schmatina, het ziet er uit alsof het uit een oud scheepswrak is opgedoken. :nauseated_face:

Ja die cottoncandy Oris modellen zijn best gaaf, en betaalbaar. Brons vind ik er (nieuw) dan ook echt gaaf mee matchen. Maar dat laatste, over het scheepswrak, vind ik dus ook

De meeste horloges in dit topic zijn messing ipv brons. Qua kleur vind ik messing persoonlijk ook mooier.

I can see why people like it. It’s different. But it’s not my cup of tea. I think I’d rather have a rose gold watch instead.

Een nachtje bronzen band om je pols: