Bronzen kasten

Goedenavond forumleden,

Ik ben zeer geïnteresseerd in een IWC Aquatimer Chrono (blauwe uitvoering), waar ik was hadden ze ook de bronzen Charles Darwin uitvoering. Wat een plaatje!!! Naast de “gewone” uitvoering springt deze er echt uit, stuk rustiger en robuuster denk ik. Nu snap ik dat het de bedoeling is dat het brons oxideert en dat de kleur wat groenig wordt, maar gaat dit er op den duur niet heel lelijk uitzien? Zijn er leden die hier wat over kunnen melden?

gr.

1 like

het wordt donker, zwartig, als het groenig wordt dan moet je minder augurken eten, azijn drinken of andere zure activiteiten

3 likes

Ja, en ik dacht zelfs dat je dit oxy laagje ook heel makkelijk met wat azijn kunt verwijderen en glimt het horloge weer als nieuw. Zelf ben ik altijd weg gebleven bij brons. Het wordt wel vaak toegepast in de (zee) scheepvaart, onder andere voor de schroef, mede doordat het brons-oxide aangroei van organisch materiaal en div. zee en schelpdieren voorkomt. Deze aangroei schaadt de efficiency van de schroef door extra drag en turbulentie en dit scheelt veel in het brandstofverbruik.

2 likes

Wow! Prachtige klok! Net als die bronzen Panerai vind ik dat echt iets ( extra’s! ) hebben! Toch mooi dat het oxideert, maakt ‘m uniek! Ik zeg doen!

Mijn iwc patineert als volgt na een kleine reset van 2 maanden geleden.




Ik neem aan dat ze hetzelde brons gebruiken…

5 likes

Dit is wel heel duidelijk!

1 like

De patinering (is dat een woord?) is ook afhankelijk van de nabewerking. Sommigen hebben een coating.

Ik heb eens een Tudor gepast (niet gekocht) maar hij was wel erg mooi. De verkoper in de pop-up store vertelde dat deze niet snel zou oxideren

1 like

Ik zie mensen dit vaker doen… Maar sloop je daarmee ook niet de waterdichtheid van een horloge door het aantasten van de pakkingen van rubber?

1 like

Mjah, dat vroeg ik me ook af, echter gezien het feit dat het een post is van de fabrikant, denkik dat het wel veilig zal zijn. CW zit niet te wachten op claims van water ingress, naar aanleiding van hun advies…

Ik vind het oxideren juist erg mooi. Ik heb zelf een aantal jaren geleden (lees en zie: Brons en jullie ervaringen - 9 van Henrik) een horloge in één uur tijd laten verkleuren door het in ammonia damp met zout te leggen, het leek alsof het horloge jaren op de zeebodem had gelegen.

1 like

Niet iedereen is even tevreden met de oxidatie. Soms geeft het ook groen af op de pols en misschien ook op kleding. Schoonmaken gaat het best met kunstgebittenreiniger. Hoe lang het daarna mooi blijft weet ik niet.

1 like

Hier moet je blijkbaar ook wel mee oppassen. Heb ergens gelezen dat je hier het brons mee kan beschadigen.

“Bronze disease is a form of corrosion that affects bronze artifacts. It manifests itself as either a powdery green substance on the surface of the metal or as a warty or waxy film over the surface of an artifact. To the untrained eye, it may simply resemble a natural patina. However, while a patina is not destructive, bronze disease most certainly is.”

1 like

Dat zal dus niet zo snel oxideren, vanwege het gebrek aan oxides (zuurstof) :wink:
Hout gaat ook pas rotten als het in aanraking komt met water en zuurstof