Bullheads en Unicorns....een NA

Vandaag een Seiko “Unicorn” mogen ontvangen. Unicorn is hierbij niet de term die gebruikt wordt in de horlogewereld zoals de term grail, maar eerder de bijnaam van bepaald soort horloge. De “Unicorn” is een model waarbij de kroon op 12 uur zit.

Seiko produceert al langer modellen met de kroon/pushers op 12 zoals de welbekende vintage Seiko bullheads:

Fratellowatches

Ze hebben echter tot nu meerdere bullhead/unicorn modellen geproduceerd. Hierbij neem ik even alleen de mechanisch en springdrive modellen mee.

In 2007 introduceerde Seiko de Izul serie, deze zou naast Grand Seiko, Credor en Galante de vierde premium serie worden van Seiko.
De lijn werd gelanceerd met 4 modellen: de SDAA001, SDAA003, SDAA005 en SDAA007. Daarvan hadden de 001 en 007 een kast die gedraaid kon worden.
De Izul lijn werd geen succes en de productie werd, mede door de komst van de Ananta lijn, in 2009 beëindigd. Deze modellen waren voor rond de 8000 USD te koop.

ablogtowatch


foversta@PuristSPro
Opvallend detail van de rechter (SDAA001) is dat de subregister cijfers omgekeerd zijn t.o.v. de woorden op de dial en de uurmakers. Je draagt 'm dus crown down en als je de chrono wilt gebruiken, dan draai je de kast 180 graden zodat de pushers aan de bovenkant zitten en het als een stopwatch gebruikt kan worden.

Ik heb één keer een Izul op auctions.yahoo.co.jp te koop zien staan. Voor welk bedrag deze verkocht is, weet ik helaas niet meer.

Meer info over de Izul lijn:


https://www.ablogtowatch.com/seiko-izul-the-coolest-watch-youve-never-heard-of-and-cant-get/
Izul video: https://youtu.be/vCAvtkUmRS4

In 2008 introduceerde Seiko het speciaal voor de ruimte ontwikkelde model Spacewalk in een oplage van 6 stuks.
De Spacewalk is in dat jaar, gedragen door een burger, de ruimte in geweest.

Fratellowatches

Meer uitleg over de Spacewalk in dit filmpje vanuit de ISS: https://vimeo.com/17236703

In 2010 werd een gelimiteerde en genummerde oplage van de Spacewalk uitgebracht van 100 stuks. De prijs was 28.000 USD.
Momenteel staat 011/100 te koop op Chrono24 voor een bedrag van 62.832 euro…excl. importkosten :smiley:

Meer over de Spacewalk:
https://vimeo.com/22969422
https://www.fratellowatches.com/seiko-spacewalk-spring-drive-sps005/

In 2012 bracht Seiko een goedkopere versie van de Spacewalk uit, een Landmaster springdrive model de SBDB005.

Voor zover ik weet is er één op hf, die van @poster.

Hiervan kwam in 2013 ook een 300 stuks LE uit, de Miura LE.

Dit SBDB005 is later vervangen door een verbeterde versie, de SBDB015. Deze ziet er hetzelfde uit, maar heeft naast enkele interne verbeteringen ook betere lume.

Vorig jaar bracht Seiko de volgende “Unicorn” automaten uit, de SBEJ001 en SBEJ003 (LE 500 stuks).

Na dit geweld kom ik dan bij mijn goedkope versie uit :slight_smile: , de SSA171

Dit is een Seiko 5 50th Anniversary model uit 2013.
Na verschillende Seiko 5’s gehad te hebben, had ik mezelf voorgenomen om geen 5’jes meer te kopen. Ik wou nog altijd eens een bullhead/unicorn model uitproberen, dus dan maar een uitzondering gemaakt :slight_smile:

Deze serie bestond uit verschillende versies waarvan de SSA167 mijn favoriet is, maar ik zag op facebook iemand 4 andere versies verkopen en het werd dus deze 171.

Als dit model met de kroon op 12 bevalt, dan zou er zomaar nog eens een SBDB005/015 kunnen komen.
Bedankt voor het lezen/kijken!

42 likes

Goed verhaal en wat een leuke aanwinst.
De kast vanaf de zijkant gezien vind ik helemaal geweldig.
Veel plezier gewenst van je eenhoorn!

1 like

Dank je! Inderdaad van de zijkant een apart geval

Mijn dochters zouden er zot van zijn😅

Wat geweldig leuk om te zien dat mijn Landmaster in jouw boeiende verhaal voor komt, dank!

3 likes

Gave nieuwe aanwinst…van harte. :+1:

Ik heb het verhaal met veel plezier gelezen. Mooi spul die Spacewalk en Landmaster modellen.

1 like

Heel fraai, mooi introductie ook. Van harte & veel draagplezier! :+1:

1 like

Heel leerzaam dit mijn dank hiervoor.
Het mooiste 5je als je het mij vraagt.

1 like

Dank! En @poster, het is ook wel een erg gaaf model die je hebt.

Die Izul chronografen zien er wat mij betreft een stuk beter uit dan de huidige Grand Seiko Spring Drive chronografen. Dat komt misschien voornamelijk door die extreme pushers die ze blijven gebruiken, maar die klassieke stopwatch-look (vooral in die SDAA001) vind ik wel mooi.

1 like

Erg cool :ok_hand:

1 like

Deze kende ik niet. Dank!

1 like

Is het zeker. Volgens mij is het ook de enige niet GS met een spring-drive uurwerk. Het is het best afleesbare horloge dat ik bezit en de lume is fantastisch. Maar omdat ik onlangs mijn grail, de PO 45.5, heb kunnen bemachtigen denk ik er serieus over na om de Landmaster dit voorjaar in het blauwe gedeelte te plaatsen. Wel met pijn in het hart overigens :disappointed_relieved:

2 likes

Niet helemaal hoor. De Credor lijn en Ananta lijn hebben ook spring drive modellen. Er zijn ook meerdere Marine Master spring drive modellen.
Jammer, laat me maar even weten als je de Landmaster weg gaat doen.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ik vind het een leuk ding. Die vintage bullhead is ook wel tof. Weet je daar toevallig een ref nr van? Zal ook vast wel een aardige duit kosten.

1 like

Interessant en leerzaam verhaal. Mooie foto’s heb je gemaakt. Veel draagplezier en thx voor het delen :+1:t2:

1 like

Gefeliciteerd met je aankoop en bedankt voor het interessante verhaal! Weer wat geleerd :slight_smile:

1 like

Mooi hoor! Geniet er van.

1 like

Gefeliciteerd met deze NA. Ook als het niet je favoriete model, hij is heel mooi en heel apart !
Bedankt voor deze zeer uitgebreide en leerzame introductie. Zo zie je ze niet vaak. Enne, wat is Seiko toch een prachtig merk met alle bijbehorende (sub-) merken.
Jammer btw dat je quartz en eventuele kinetic calibers niet meegenomen hebt in je overzicht, aan de andere kant, In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.
Nogmaals dank en nogmaals gefeliciteerd met deze goeie koop !

1 like

Goed verhaal, mooi klokje. Geniet er van :ok_hand:

1 like