Camel Trophy Horloges verzamelen

Het verhaal achter de camels.

De vraag kwam waar mijn fascinatie van de camel horloges vandaan is gekomen.
Op Horlogefreaks heb ik dit al eens geplaatst vorig jaar. Ik heb het een beetje aangepast omdat we inmiddels een jaar verder zijn.

Vind je t niks of te lang, scrol dan lekker door, even goede vrienden.

Een jaar of dertien was ik, thuis was er niet echt veel geld. Luxe was er niet maar wel heel veel liefde en wat kon dat gebeurde. Opgevoed worden met duidelijke regels en als je iets wilt hebben zul je er voor moeten werken.
Al jong was ik gefascineerd door horloges, ik had er denk ik op een gegeven moment een stuk of 20. Allemaal zelf verdiend met krantenwijk en tuintjes bij houden. Van pacmanhorloge tot rekenmachinehorloge. De meest vreemde maar betaalbare digitale klokjes waren er.
Bij ons in het dorp, Ede, zat juwelier Ploeger en deze juwelier was dealer van de Camel Trophy horloges. Wekelijks stond ik voor de etalage naar deze prachtige klokkies te kijken en te hopen dat ik er ooit 1 kon kopen. Maar ja, de goedkoopste was toen geloof ik ongeveer fl 250,00. Heel veel geld voor een klein dik kereltje. Mā€™n pa zei altijd, als je echt wilt dan lukt het een keer. Maar een pubertje met 50 gulden op zak wil dat uitgeven, dus kwam er iedere keer weer een horloge bij van een tientje of 5 a 6.
Toen ik een jaar of 15 was hield de juwelier een evenementje en er stond een landrover bij de juwelier en de etalage was helemaal in Camel Trophy stijl. Geweldig maar nog steeds geen geld genoeg voor een echte CT.
En ja dan wordt je 16, je wilt een brommer, of eigenlijk moest ik wel een brommer. Ik ging werken in de dierentuin in Rhenen en met het openbaar vervoer kon je er niet op tijd zijn. Dus daar ging het gespaarde geld.
En dan kom je midden in een leeftijd waarin je absoluut niet met geld kan omgaan. Stappen met vrienden, een vriendinnetje met als gevolg een chronisch geld te kort.
Je komt de ware tegen, althans toen was het de ware, en je gaat trouwen er komen 2 kinderen en geld voor horloges was er niet.
Mā€™n vrouw vond horloges maar zonde geld dus echt gestimuleerd werd ik niet om de oude horlogegekte op te pakken.
Na 14 jaar in de dierentuin gewerkt te hebben kon ik beheerder worden van een kinderboerderij in Ede. Ik was ambtenaar en het salaris was een stuk beter dan bij de dierentuin. Vanaf die tijd kocht ik bijna ieder jaar rond mijn verjaardag een horloge van ongeveer 150 gulden. Later werd dit bijgesteld na ā‚¬150,00. Maar een Camel Trophy zat er niet in. Ze werden niet meer verkocht bij de juwelier en ik was ook niet echt thuis in de verkoopsites op internet.

In 2005 ben ik mā€™n eigen bedrijf begonnen. Door de investeringen en natuurlijk niet gelijk een grote klantenkring moest er financiĆ«le een behoorlijke stap teruggedaan worden. Na een jaar of 6 bleek dat het bedrijf een goede zet was geweest. Het liep goed en langzaam kwamen we weer op het financiĆ«le niveau van voor het bedrijf.
Op het moment dat je denkt alles gaat goed blijkt toch niet alles goed te gaan.
Kort gezegd huwelijk naar de klote.

Ruim 2 jaar geleden leerde ik mijn huidige vriendin kennen. Inmiddels heeft ook mijn ongeveer 70 horloges. Zij deelde mijn passie voor horloges dus wel en was ook wat meer thuis op het gebied van EBay e.d.
En nog echt niet zo heel lang geleden was dan daar eindelijk, na 30 jaar mijn eerste Camel Trophy horloge. God wat was ik daar blij mee. En ik denk dat ik toen een beetje doorgeslagen ben. Maar he, je vind t leuk, kan t betalen dus waarom niet.
Inmiddels zijn er ongeveer 100 CT horloges in mā€™n bezit. En wordt ik eerlijk gezegd steeds kritischer. Kocht ik in het begin bijna blind, tegenwoordig wil ik alleen Zwitserse Camels en in goede conditie. En dan wordt het wel wat moeilijker.
Savonds zitten Dorien en ik vaak in de keuken. Ik achter de laptop en Dorien achter de iPad. En af en toe zegt ze, he heb je deze al? Heerlijk zon vriendin.

De camels draag ik niet veel, heb nog een paar andere horloges die ik dagelijks draag maar iedere keer als ik langs de kast loop waar mā€™n Camels staan denk ik nog wel aan wat mā€™n pa zei. Als je iets echt wilt dan lukt het.

186 likes

Mooi verhaalšŸ™‚

1 like

Mooi verhaal en leuke horloges. Ik heb er zelf ook eentje die mijn vader voor mij had. Ik draag hem niet veel meer, maar als ik hem dan draag brengt dat altijd wat herinneringen en trots met zich mee. :sunglasses:

8 likes

Ook ik kan mij de Camels in de eighties bij een Alkmaarse juwelier nog goed herinneren. Daar is de hobby wel flink meer aangewakkerd. Je hebt er best wel veel trouwens :smile:

3 likes

hele mooie prof, zuinig op zijn. Ik heb de black face.

7 likes

Dankzij jouw verhaal ben ik eens heel goed in mijn eigen geheugen gaan graven en erachter gekomen dat mijn allereerste grail een Camel is geweest (overigens nooit in bezit gehad) :+1:

3 likes

We hadden toen alleen geld voor goedkope sigaretten Jeroen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

pakje drum met vloei voor fl 2,30

3 likes

Leuk verhaal en wat een collectie :slight_smile:

2 likes

Mijn beste,

Zo zo, dat is me nogal een verzameling!!
Waar het hart vol van is!!
Leuk hoe je er zo toe gekomen bent. Grandioos hoor!!

En wat je openhartige verhaal betreft,
als oud-ondernemer in het MKB ā€œzijn er een aantal punten zeer herkenbaar voor mijā€.
Dank voor het delen.

Maar voor straks: ā€œBuona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

7 likes

Pakje Texas voor fl. 2,50!!

1 like

Papatje met Hfl. 1,-

1 like

Geweldig verhaal. En dat doorslaan gewoon laten gebeuren zolang het kan.

3 likes

Wat een boeiend verhaal, leuk. Ik wist trouwens helemaal niet dat er zoveel verschillende Camel Trophy horloges zijn geweest.

2 likes

Mooi verhaal en nog mooiere collectie. Ik heb er zelf nog twee, ver weg gestopt. Geniet ervan en bedankt voor het delen!

1 like

Willen we weten waar? Ja.

Leuk om te lezen ,nooit geweten dat er zoveel CT horloges waren ,komen er nu dan ook nog steeds nieuwe uit of bestaat de CT niet meer .
Helemaal leuk dat je vriendin dan ook meehelpt met de verzameling
En eigenlijk moet je dan dit nog voor de deur hebben staan als boodschappen auto :rofl:


en heb je deze al :grin:https://link.marktplaats.nl/m1303901409

4 likes

Als je daar woont heb je zaterdag nog wel wat te doen in de tuin.

Erg leuk verhaal! Zelf in de good old eighties van een Casio naar een Swatch ā€˜geupgradeā€™. Camel Trophy was idd vrij onbereikbaar. Maar mijn echte grail was een Tag Heuer en die kwam er uiteindelijk halverwege jaren '90. Wel heel coole verzameling CTā€™s!:+1:

3 likes

Same here! Leuk. Het werd een S/EL chrono. Met 38mm helemaal niet meer van deze tijd (mijn mening hoor)ā€¦ maar nog altijd cool spul.

1 like