Candide's Watch Review: Archimede Outdoor protect

Al sinds ik op het forum rondhang (november 2014) ben ik aan het loeren naar de Archimede Outdoor. In het sub 1000 euro segment zijn sportieve horloges op staal met een bescheiden afmeting dun gezaaid. Helaas kwam de Outdoor zeer zelden op fora langs, ik heb er ooit eentje op Marktplaats laten schieten (oude versie) en in mei kwam er een aanbod voor eentje met rode wijzerplaat. Maar met hulp van @Windhund kwam het er dan toch eindelijk van. Via Uhrforum en DHL kreeg ik donderdag een drie kwart jaar oud exemplaar in bijna nieuwstaat in handen.

Archimede
Het merk is ook hier op HF niet zo heel bekend denk ik, dit Duitse merk zit in Pforzheim en wordt gemaakt door ICKLER, een horloge- en kastenbouwer die in 1924 is opgericht. De andere merken die door of in samenwerking met ICKLER worden vervaardigt zijn Limes, Defakto en Autran & Viala. Het is een beetje een puzzel wie nou van wie is en hoe de samenwerkingen zijn dus ik kan er een ‘harkje’ naast zitten in de organisatiestructuur.

Outdoor protect
De Archimede Outdoor is er al een aantal jaren. Sinds een jaar of twee is er een ‘protect’ versie van dit horloge, waarbij de kast en (optioneel) de band krasbestendig is gemaakt (1200 Vickers). Het gaat hierbij naar verluidt om dezelfde soort technologie die Sinn gebruikt voor haar tegimented modellen. De Outdoor wordt door Worn & Wound omschreven als een ‘gentlemans sports watch’. Wat mij betreft de spijker op zijn kop. Het is een sportief horloge, maar heeft een bescheiden formaat en cleane uitstraling.

Wat bij het unboxen meteen opvalt is hoe compact en ‘smooth’ de Outdoor is. Met iets minder dan 39mm diameter, een dikte van 11,2mm, een gewicht van 125 gram op bracelet van en de vloeiende lijnen is het een horloge dat je erg comfortabel, bijna onmerkbaar draagt. De barrelshape case met hooded lugs is iets wat de Outdoor een bijzondere verschijning maakt. De kwaliteit en afwerking is top. Het is subtiel gedaan waardoor de esthetiek van het horloge als geheel echt klopt. Door de geringe lug to lug van 43,5mm ‘buigt’ de mooi afgewerkte bracelet ook op een smalle pols al vrij vlot in de kromming die je om je pols wilt zien bij een horloge op staal. De bandaanzet is wat bijzonder, de lugwijdte is 18mm, waarbij de band daarna 21mm breed is om terug te taperen naar 17mm bij de gesp. De gesp heeft microverstelling en een veiligheidssluiting. De barrel case in combinatie met de 18mm bandaanzet maakt van de Outdoor niet een bijzonder geschikte bandenswapper, gelukkig is voor redelijke prijzen er wel wat te kiezen bij Archimede (rubber, leer, fixoflex). Op een 18mm cordura, leer of NATO kan hij natuurlijk ook prima, maar ik vrees dat dan de esthetiek van de barrel shape case verdwijnt en hij wat lomp oogt.

De wijzerplaat is bijzonder strak en helder, en doet me denken aan de Damasko DA38 die ik had. De ontspiegeling en het contrast op de wijzerplaat haalt het niet bij die van de Damasko maar is erg strak gedaan. De lume is volgens andere reviews erg goed, ik vind het prima maar niet uitzonderlijk. Het kan zijn dat ik verpest ben door de Seiko lume na tweeënhalve week rondgelopen te hebben met een SKX009. Normaal gesproken hou ik niet van een witte datumschijf op een zwarte wijzerplaat maar bij de Archimede Outdoor klopt het op de een of andere manier wel, omdat de indices ook van die witte blokjes zijn is het geheel mooi in balans. De kroon is gesigneerd, heeft goede grip door een prettige textuur en voelt solide aan.

Onder de motorkap van deze Duitse buitensporter, ligt een Sellita SW200 uurwerk. Gelijkwaardig aan ETA? Minder? Beter? Ik weet het niet. Gevoelsmatig neig ik naar liever een ETA 2824 dan een SW200 maar onderbouwen met feiten en metingen kan ik het niet. Feit is wel dat de secondewijzer van de Archimede Outdoor erg mooi vloeiend loopt en de kroon zich trefzeker laat bedienen en het horloge zich soepel laat opwinden.

Specificaties van de website van Archimede:

Alternatieven
Het bespreken van de Archimede Outdoor, dringt de vergelijking onvermijdelijk op met twee andere horloges: de Damasko DA36/38 en de Sinn 556i. Helemaal eerlijk is deze vergelijking niet, omdat de (ijsgehard stalen) Damasko op bracelet € 1700 kost ( € 1100 op leer). De Sinn 556i kost nieuw iets meer ( € 995) dan de Archimede Outdoor ( € 840) maar heeft weer geen krasvaste laag / tegiment. Qua formaat is de vergelijking tussen de Archimede Outdoor en de Sinn ook een meer treffende dan met de Damasko. De diameters ontlopen elkaar niet veel maar de Damasko is een stuk dikker. Op papier zou de 12,3mm van de Damasko niet zo spectaculair moeten zijn, maar hij zat bij mij echt een stuk hoger op de pols dan de Archimede (11,2mm dik) en de Sinn (11mm dik). Al met al is de Archimede Outdoor met een beetje fantasie een kruising tussen de Sinn 556 en de Damasko DA36/38, het formaat en de prijs van de Sinn maar dan mét een krasvaste behuizing en wat meer tool uitstraling net als de Damasko.

Conclusie
De Archimede Outdoor protect heeft een mooi eigen design, is goed afgewerkt en een lekker compact, modern ogend, sportief en comfortabel klokje. Door de toevoeging van de krasbestendige coating van kast en band is hij extra geschikt voor wat ruiger werk. De wijzerplaat is strak en met scherp contrast, de lume prima en de bracelet mooi en comfortabel. Met een nieuwprijs van € 840 voor de geheel krasvaste versie en € 780 voor de versie met ‘gewone’ stalen band is het een bereikbaar horloge en absoluut value for money.

57 likes

Hele leuke review van een voor mij onbekend merk.
Vooral de vorm van de kast vind ik erg mooi!

Goed bezig @anon50762135EV : keep up the good work :thumbsup:

1 like

Goed geschreven stukje over een voor mij onbekend merk. :+1:

Mooi geschreven Ide :+1:t2:
Van het horloge zelf wordt ik niet heel erg warm, maar is wel aardig :slight_smile:

1 like

Eens!
Gek genoeg vind ik diezelfde vorm van die kast dan weer storend als hij op nato zit :sweat_smile:

4 likes

Mooie review! ABTW guest editor :clap::wink:

Kastvorm is niet mijn smaak maar wel leuk gedaan. Prijs is idd top

1 like

Leuke review👍 Toch wel een mooie klok hoor.

1 like

Braveau :clap:

Hij is inderdaad minder geschikt voor bandenswappen, vormt met stalen band een eenheid, en ziet er wat verloren uit op wat anders.
Vrij uniek ding inderdaad, qua “niche”, niet alleen door de afmetingen.

1 like

Mooi leesvoer over een mooi horloge, thnx :thumbsup:

1 like

Wow mooie review Candide! En een prachtige aanwinst :thumbsup:

1 like

Een wat? :joy:

1 like

Huh? :laughing:

http://www.betekenis-definitie.nl/aanwinst

1 like

Leuk om lezen deze review Candide, jammer dat je bij de Sinn556 de keuze niet hebt om voor tegimented of gewoon te gaan, zoals bij Archimede.

1 like

Een leuk review van een best wel mooi horloge

1 like

Leuke review @anon50762135EV! Niet mijn horloge, maar wel leuk om te lezen zo. Wat mij betreft mag je wel wat vaker reviews schrijven!

1 like

Leuk om te lezen.

Nu weet ik wel zeker dat ik mijn Damasko prefereer. :wink:

1 like

Mooie review en leuk horloge!:thumbsup:
Gefeliciteerd!

1 like

Leuke review! Ik kende Archimede van de betaalbare fliegers, maar deze had ik niet eerder gezien. Persoonlijk zie ik bij een horloge van dit type liever geen hooded lugs, en ook vond ik (daardoor) de bandaansluiting niet optimaal. Verder wel een heel aardig horloge.

1 like

Leuk stuk, en gefeliciteerd!

1 like

Leest echt lekker weg mooie review, mooie klok!

1 like