Canis. Kent iemand dit merk?

Goedemorgen!
Ben volledig nieuw hier en ook (nog) niet erg ervaren in horlogeland. Ben sinds kort geïnteresseerd in mechanische (handopwinders en automaten) horloges uit de periode voor 1960. Heb inmiddels een aantal Tissot 's, een Longines, een Pontiac, een Poljot, een Cumint en nog wat andere exoten.

Om een van die exoten gaat het. Hij is van het merk Canis. Dit lijkt niet te bestaan. Google kent het niet, Watch-wiki kent het niet en hier op het forum is het voor zover ik kan zien nooit voorbij gekomen. Het is een handopwinder, jaren 50 denk ik, met kroon 35 mm, incabloc, antimagnetisch, Swiss made, secondewijzer separaat boven de zes en ziet er zo uit:

Heeft iemand meer info? Ik houd mij dan zeer aanbevolen!

1 like

Canis betekent : Wolf, of roedel van wolven. Je ziet ook duidelijk de huilende wolf op het plaatje op de Dial. Er is een merk dat nu Canisberg heet en nog steeds dit wolvenlogo voert. Dit zou een voorloper kunnen zijn? www.canisberg.com
Succes met verder speuren en wellicht heb je nu een aanknopingspunt. Persoonlijk amuseer ik me vaak met dit soort naspeurwerk.
Misschien kun je Canisberg een fotootje mailen en zo verder komen?
Succes!

1 like

Dank je wel voor je reactie!
Ik had Canisberg ook gevonden, maar dit is een start-up die onder andere goedkope plakmerkhorloges aanbiedt. De wolf huilt ook de verkeerde kant op…:grin:
Maar we geven de moed niet op en blijven speuren. Ik zal 'm openmaken en kijken welk loopwerk er in zit. Wellicht dat dat iets oplevert.
Nogmaals dank!:+1:

1 like

Welkom op HF.

Deze huilt ook naar links hoor:

Je kunt hem eens open maken, en een goede foto maken van het kaliber. Draaideksels met een bolletje duct tape of een rubberen bal, klikdeksels met een aardappelmesje. Je moet een beetje voorzichtig zijn :slight_smile:

1 like

Canis Lupus is de latijnse benaming voor de Wolf. Die zie ik volgens mij ook op de wijzerplaat.

Soms lieten juweliers private label horloges maken om in hun winkel te verkopen.

Als ik juwelier Wolf was en zou die behoefte ook hebben, zou ik wel weten wat ik zou doen :wink:

1 like

En Canis=hond. In de taxonomie vallen daar alle hondachtigen onder dus ook bv de jakhals, maar in oude latijnse teksten is het gewoon hond.

Het zou zeker een plakmerk kunnen zijn. Misschien zit er wel wat moois in.

1 like

Dank je wel, deze had ik nog niet gevonden. Knap speurwerk!

Ik had eigenlijk gehoopt dat de in de advertentie genoemde F1686-93 op het loopwerk sloeg. Maar helaas, niks te vinden. Ik zal 'm binnenkort openmaken.

Hee nog een:

Het stikt van die Canes. Not :slight_smile:

De wereld wacht op de foto van het kaliber :nerd_face:

1 like

Ik heb ooit een horloge gehad dat hier erg op lijkt. Van het Duitse merk Gunnic. Ik zal eens kijken of ik er ergens nog een foto van heb.

6 likes

Dank je wel voor de moeite!

1 like

:joy:

1 like

Ah, ik snap 'm nu pas. Honderd procent ingetrapt, ik heb zelfs op de naam gezocht, maar verrassenderwijs niets gevonden… :cold_sweat: Hulde!

2 likes

Hij is leuk! :laughing: En je hebt nu meteen kennis gemaakt met onze Ide @anon50762135EV :joy::wink:

Van harte welkom trouwens op het enige echte Horlogeforum van de hele wereld! :sunglasses:

Veel plezier gewenst hier! :slightly_smiling_face:

2 likes

Dank je wel!

Ik heb zomaar het gevoel dat dat wel zal gaan lukken!

1 like