Wolven in Zweden of Finland? Misschien wel….

Zo langzamerhand weten veel HF-ers dat ik een zwak heb voor horloges uit de noordelijke landen.
Ik had ook Scandinavische landen kunnen schrijven, maar daar ben ik al een keer door @VmaxNL voor terecht gewezen, want daar hoort Finland dan officieel weer niet bij. Ik zit daar niet zo mee, maar ik heb het dan als het om horloges gaat over Zweden, Denemarken èn Finland. Horloges uit Noorwegen schijnen ook te bestaan, weet ik inmiddels van @Scudo, maar daarvan heb ik er nog nooit fysiek een in mijn handen gehad, laat staan in bezit. En een deel van mijn collectie ‘Scandinavische’ horloges die ik in de afgelopen jaren heb verzameld zijn Fins, er wonen inmiddels ook wat Zweden in de theedozen en sinds enige tijd mag ik mij ook verheugen in het bezit van een mooi oud Deens exemplaar. Maar daar ga ik het allemaal verder niet over hebben, dit postje betreft een horloge wat ik verworven heb via een handelaar uit Finland. Ik heb er nog vrijwel niets over kunnen terugvinden behalve een klein aantal verkoop aanbiedingen op zowel Zweedse als Finse veiling sites. Ik was zo dom om die webadressen niet op te slaan en dank zij de vluchtigheid van de weergegeven adressen in Google kan ik die dus niet meer terug vinden. Qua merk hebben we het hier dus over een ‘mystery watch’.

Het horloge waar ik het hier over heb is een Canis. Een wolf dus. Canis Lupus. En wel een vintage exemplaar van behoorlijke kwaliteit. Op Google vind je, (bijv. bij Zazzle.com) wel fancy quartz mode horloges met een plaatje van een wolf op de wijzerplaat, maar die bedoel ik dus niet.

De enige referentie naar het zelfde merk als mijn Canis vind ik uitgerekend hier op ons eigen HF,
waar in augustus 2018 HF lid @Slot (Teun) daar een vraag over stelt, en wel “kent iemand dit merk?"

Het horloge van Teun ziet er zo uit (zie de linkse foto hieronder). Eén reactie geeft een plaatje van een op de Zweedse Veilingsite Tradera aangeboden exemplaar wat er erg op lijkt. (zie de rechter foto).

Beide foto’s zijn ook weer via Google terug te vinden, maar daarmee heb ik dan ook alle beschikbare referenties gehad. Ebay geeft niet thuis, daar krijg ik aanbiedingen van Dierenvoer en auto-onderdelen…

Voordat ik verder ga met mijn poging om al analyserend en Googelend tot een conclusie te komen uit welk land mijn Canis exemplaar afkomstig zou kunnen zijn, ga ik hem eerst eens laten zien.
Foto hieronder.

Het gaat hier dus duidelijk om een horloge van het zelfde merk als de twee hierboven. Waarschijnlijk geen zelfstandig horlogemerk, maar een handelsmerk, oneerbiedig ook wel plakmerk geheten. Ik gebruik die term niet graag. Er waren (en zijn) in diverse niet zelf horloge producerende landen genoeg bedrijven die een mooi en stabiel aanbod aan horloges hadden (en hebben) en als zodanig toch als een serieus horlogemerk beschouwd kunnen worden. Twee rijtjes voorbeelden: voor Nederland en België: Prisma, Indus, Lincoln, Union-Ancre, Pontiac, Verdal etc. Voor Zweden: o.a. Milljonair, Nilax, Perfecta, Larkan, Tarnan en voor Finland Leijona, Leopard en Ennu Piili Su Pojat. (dIe laatste moet ik even vertalen, het is Fins voor Ennu Piili en de Jongens, een exotische Finse microbrand uit de jaren ’70) Er zijn nog veel meer Zweedse, Finse en Deense merken, maar ik noem voor het gemak hier alleen even een paar merken waarvan ik zelf ook minstens een exemplaar bezit.

Omdat jullie allemaal zo van plaatjes houden ook nog wat foto’s van sommige hierboven genoemde merken uit Zweden en Finland en mijn enige Deense Vintage, een Siduna. Plaatjes van de genoemde Nederlandse merken plaats ik hier even niet, daar zijn er al genoeg van op het Forum te vinden.


Dan ga ik nu verder met uit te leggen waarom ik denk dat mijn Canis horloge ofwel Zweeds, ofwel Fins is.

Drie redelijk vage Argumenten:

  • Het is afkomstig van een aanbieder uit Finland, bij wie ik meer Finse en Zweedse horloges heb gekocht.
  • De enige referenties op het Web, die ik heb kunnen vinden zin (veiling) sites uit Zweden en Finland.
  • Het design is redelijk typisch voor de Scandinavische horloges uit die periode heb.
  • Op de site van het Zweedse horlogeforum (Clocksnack.se) vind ik een vraag over een Canis horloge met het zelfde logo op de wijzerplaat en de zelfde design stijl van iemand die zo’n ding heeft van zijn grootvader.

Het is allemaal niet erg overtuigend, geef ik toe maar ik neig er naar dat het een Zweeds horloge is.
Overigens, net als de horloges die ik hierboven vermeld en laat zien, allemaal vervaardigd in Zwitserland, met Zwitserse uurwerken. Ook een ‘import’ handels merk dus.

Ik hoop dat ik met dit verhaal iemand op het forum aanspreek die me mogelijk wat meer kan vertellen. In de in mijn inleiding van dit verhaaltje genoemde post van HF lid Slot aka Teun kwam er geen duidelijke reactie met een antwoord, maar we zijn inmiddels bijna vijf jaar verder, dus misschien is er nu wèl iemand die iets weet.

Omdat het, naar mijn mening in zijn soort ook een mooi horloge is, laat ik hier nog wat meer plaatjes van het ding zien.

Een zwart struisvogelpoot leren bandje uit eigen keuken. Paste er wel bij vond ik.

Voor een automaat best behoorlijk plat (10mm).

Er zit een kwalitatief mooi uurwerk in: een ETA 2452 automaat. Maar ook dat roept nog wel weer een vraag op:
Op de rotor staat een merk: WEGA. Hiervan één vermelding op het Zweedse horlogeforum. Een horloge van het merk Wega. Dus toch Zweeds? Ook op Etsy worden een Wega Swiss made horloge aangeboden door iemand uit Bulgarije… èn eentje door een verkoper uit Letland. Dat wijst mogelijk ook op Scandinavië? Nee! Het is Zwitserland!

Want good old Mikrolisk geeft eindelijk respons. Kijk hier.

Conclusie: Ik denk dat mijn Wolf een horloge is dat in Zwitserland door de producent WEGA is gemaakt. Wega gebruikte kennelijk ETA uurwerken. Het merk Canis is door WEGA voor de Zweedse markt gemaakt of door een Zweedse firma voor de thuismarkt ingekocht bij het Zwitserse Wega.

Dat is het. Verder kom ik ook niet.

Tot slot toch nog één brandende vraag:
Op de caseback staat een plaatje van een wonderlijk object, voorwerp, gebouwtje, wat is het het?

Een Sterrenwacht? Een Kerncentrale? Een Kersenbonbon? De raket naar de maan van Jules Verne?
Ik heb werkelijk geen idee. Als er iemand is die dit herket, of nog mooier, iemand die dit plaatje kan relateren aan het Canis of Wega merk… laat van je horen! Ik wil het weten!!!

Zoals gebruikelijk bij mijn verhaaltjes sluit ik af met een foto van het betreffende horloge aan de pols.

Dank in elk geval weer voor het lezen en alsjeblieft, maak mij wijzer!
Lex

44 likes

Leuk om te lezen @Lexaf ( zoals altijd)
En prachtig die laatste foto !!!

1 like

The story continues…

Om te beginnen even mijn excuus voor de vele tiepvauten in mijn postje hierboven. Ik was kennelijk gisteravond - of vannacht eigenlijk - al zo suf dat ik niet meer in staat was om alles nog goed te kunnen corrigeren voor dat ik het stukje plaatste. Daarna ben ik gelijk gaan slapen en zoveel uren later kan je dan niet meer editen…

Nu nog even over Wega.
Toen ik om een uur of twee afgelopen nacht in mijn bedje kroop, na het posten van mijn Canis verhaaltje, schoot me ineens iets te binnen. Wega? Was dat niet een sterrenbeeld of zo?
Bijna goed. Google gaf mij de juiste richting aan en het onmisbare Wikipedia het hele verhaal.
Wega is een ster!

Mogelijk grote exoplaneet in een baan om Wega – Kuuke’s Sterrenbeelden


Verder vond ik over het horlogemerk Wega nog iets op ons eigen Horlogeforum:

Dat dus. Waarmee maar weer gezegd mag zijn dat er veel kennis aanwezig is op het Forum en dat ik beter van de Forum zoekfunctie gebruik moet maken, want dat had ik gisteravond ook kunnen vinden.

Met de kennis dat Vega een ster is, wordt tevens verklaart wat het wonderlijke bolletje op de achterkant van mijn Canis horloge voorstelt:
Een sterrenwacht! Er is er nota bene een in mijn eigen woonplaats!

Foto: Home (sterrenwachtrijswijk.nl)

Er zijn vrij veel Vintage Vega horloges via Google terug te vinden. Opvallend is dat een aantal daarvan uit Zweden afkomstig is of via Zweedse handelaren wordt aangeboden.


Wega horloges in Google

Mijn eerdere veronderstelling dat mijn Canis horloge gemaakt is door de Zwitserse horlogefabrikant Vega, maar dat het merk Canis waarschijnlijk speciaal voor de Scandinavische markt (incl. Finland) is bedoeld, wordt dan versterkt door de WEGA naam op de rotor van de ETA 2452 automaat in combinatie met de afbeelding van die kersenbonbon die een sterrenwacht blijkt te zijn, achter op de caseback.

Toch leuk dat ik mijn eigen vragen heb kunnen beantwoorden. Ik hoop maar dat andere HF leden er ook iets aan hebben. Maar het levert in elk geval weer een aardig verhaaltje op.

Ter afsluiting nog even een iets betere (daglicht) foto van de caseback van mijn wolfje.

image
ster - sterrenbeeld - sterrenwacht… hoe simpel kan het zijn.

12 likes

Lekker leesvoer weer Lex :+1:

1 like

photo0jpg

Ik moest gelijk denken aan deze in het Kaivopuisto park , Helsinki.

5 likes

Wow, goed gevonden! Die lijkt er wel heel erg veel op! Dus toch Finland. Hoera!

1 like

Al die dingen lijken op elkaar… :joy: heb er eerder naar gekeken omdat ik een horlogedoos in die vorm heb…

Dus t kan ook deze zijn :wink:
afbeelding

2 likes

Je bent weer lekker aan het spitten lex.
Het lijkt inderdaad op een sterrenwacht.

1 like

Misschien wilde ze zich spiegelen aan de Omega constellation met de sterrenwacht op het dekseltje?

2 likes

Dat is toch R2-D2?

OT: Heerlijk lees- en onderzoekswerk. Dank je wel Lex!

1 like

Mooi horloge in ieder geval. Was weer leuk om over je speurtocht te lezen.

1 like