Capacitor Seiko Kinetic zelf vervangen

Recent vond ik mijn oude Seiko Kinetic SM62-OD50 na lange tijd terug. Ondanks dat ik zoekende ben naar een “echt” horloge met mechanisch uurwerk vind ik dit nog steeds een mooi horloge en wil deze met nieuwe band toch nog dragen. Uiteraard liep deze niet. Helaas, na flink bewegen ging het horloge niet lopen. Wel een paar seconden, maar dan was de energie alweer op. Ik vermoedde al dat de capacitor niet het eeuwige leven heeft. Bij navraag bij de juwelier zou dit tussen de 75 en 160 euro gaan kosten, afhankelijk van wat er kapot zou zijn.
Dat vond ik toch prijzig, zeker omdat ik aan het sparen ben voor iets mooiers.

Op internet bij de Small Battery Company te London verkopen ze alle soorten kleine batterijtjes, toevallig ook het juiste type hiervoor. Inclusief verzendkosten 20 euro.

Zojuist heb ik mijn Seiko opengemaakt en de capacitor vervangen. Gelukkig was iemand me voor en had het stap voor stap op Youtube beschreven. Het leek makkelijk en dat was het ook. Binnen een kwartier was ik klaar en nu heb ik weer een lopende Seiko.

Kortom, als je een beetje handig bent is het prima zelf te doen. Bijgaand 1 foto (meer mag niet want ik ben nieuw…)

23 likes

Schijnt idd de reden te zijn waarom ze bij dit soort techniek veel over zijn gegaan op kleine accu’s ipv een capacitor.

Mooi om te zien zien dat het gelukt is. Interessant om te horen dat het gemakkelijk zelf kan.

1 like

Is idd goed zelf te doen. Ik had mijn vervangende accu’s van Ali voor ca. €16.

Beide door Rob voorzien van nieuwe saffiertjes. Kunnen er weer een paar jaar tegen.

3 likes

Top om te lezen. Heb zelf weer een 10 jaar oude Kinetic pending, dus dit hou ik zeker in het achterhoofd.
Tevens van harte welkom op het forum.

Mooi werk, het is overigens een 5M62, geen SM62.

Oh ja ik zie het, 5M62.

Cool, goed om te weten. Mijn eerste Seiko was ook een kinetic. Die doe ik waarschijnlijk nooit weg.

1 like

Gaat inderdaad prima zelf. Ik heb er meerdere gedaan.
Mooi dat het ook jou lukt.
Monsterwatches levert ze ook ongeveer voor dit geld.
Welkom op het forum!

Wat voor gereedschap heb je hiervoor nodig ?

Ik heb zo’n beginnersset gekocht met allerlei tools, met name om de kast te openen. Handig is een houder om de kast mee vast te houden als je flink kracht moet zetten om de kast open te draaien. Verder natuurlijk kleine schroevendraaiers en pincet. Ik snap nu wel waarom horlogemakers een loepbril gebruiken.
En verder gewoon heel voorzichtig en geduldig te werk gaan, dat is misschien wel het belangrijkste.

3 likes

Goed nieuws! Het vergemakkelijkt een eventuele aanschaf van een kinetic.

Je moet wel zorgen dat de cel opgeladen blijft. Wanneer je hem een tijd ongeladen laat liggen is het weer einde oefening. Ik had een nieuwe 5M62 ingebouwd in een kinetic en een tijd niet gedragen. Hierna deed de cel ook niks meer.

Er komen overigens regelmatig nieuwe cellen uit voor dit uurwerkje. Je moet wel zorgen dat je de laatste hebt. Inmiddels heb ik een Seiko lader en speelt dit probleem niet meer.

1 like

Mag ik vragen waar je de Seikolader hebt gekocht?

Van een bevriende horlogemaker die er twee had

1 like

Dan moet ik verder zoeken :cold_sweat:, bedankt voor je snelle reactie.

Een paar jaar geleden heb ik mijn Kinetic uit 1996 maar voorzien van een gewone batterij omdat ik die falende capacitors helemaal zat was, ondanks 24/7 dragen.
De rotor & versnellingsbak eruit gesloopt zodat de gewone batterij niet kan gaan lekken door laden en heeft net 2,5 jaar gelopen.
Is wel een vervelend klusje, zo’n gewone batterij monteren.

2 likes

Ziehier:

Werkt prima. :+1:

Ok, bedankt voor de tip.

1 like

En hier nog wat info:

Probeer Rob van Monsterwatches. Daar heb ik mijn exemplaar vandaan.