Cartier, 8 jaar garantie, netjes!!!

Wahaha ik rond het even naar beneden af, ik wil niet overdrijven :innocent:

1 like

Zolang je voor de horlogeindustrie te maken hebt met die Zwitsers is EU recht volgens mij niet onverkort van toepassing. De Zwitsers hebben enkel delen van EU regelingen overgenomen.

1 like

:joy:

Bedankt @Bernard, wellicht vallen de Zwitsers inderdaad buiten de EU-wetgeving met hun horloge-industrie (misschien ook andere industrieën, wie weet).

Een goed punt heb je daarmee (een goede actie zou dan zijn, de Zwitsers te verplichten zich EU-marktconform en EU-rechtsconform te moeten gedragen per 01-01-2020)

Eigenlijk had dit al vanaf de oprichting van de EU moeten gelden, al was het maar voor de rechtsgelijkheid en het fair-trade idee.

1 like

Helaas lukt dat niet zomaar:

Zwitserland is een soeverein land, dat geen lid is van de EU. Wel werken ze op allerlei punten samen, maar dat doen ze met verdragen en wetgeving, vrijwillig of half gedwongen (m.n. bancair gezien, dreiging met sancties was nodig).

Daarbij is Zwitserland een bijzonder land, een bondsstaat met veel zaken die ook lokaal (vaak zelfs met referenda) geregeld worden.

1 like

Ik heb vorige maand mijn Cartier Santos 100 XL laten ophalen door Cartier voor een Service
dat mag wel na 15 jaar.
na 2 weken kreeg ik een brief, dat ze een actie hadden waardoor de service plus polijsten etc etc
volledig gratis was.
en nog geen 2 weken later, kreeg ik mijn horloge als nieuw thuisgestuurd.
Hetzelfde was met een Lovering die iets te strak zat.
opgestuurd gratis 1 maat groter gemaakt en weer thuis afgeleverd.

Met die Cartier Santos met lederen band was ik trouwens zo dom om na 3 jaar in de zee te gaan zwemmen.
er staat 5 bar. op maar na 1 uur stond hij vol met zout water.
Schaap en Citroen vertelde me dat klokje is total loss.
toch op laten sturen naar Cartier.
en gerepareerd terug gekregen. (gratis)

dus ik hou van Cartier.
alleen jammer dat ze geen normaal klokje kunnen maken waarmee ik rustig kan gaan zwemmen of naar de Sauna kan gaan.

3 likes

Regel nummer 1 bij mij; niet zwemmen met een leren band. Ik ben nieuwsgierig hoelang het geleden was dat je het horloge op waterdichtheid had laten testen?

1 like

daar heb je helemaal gelijk in.
maar ik was toen nog jong dom en arrogant.
vertelde ze 5 bar is 50 meter. en als ik 5K voor een klokje kan uitgeven. kan ik ook elk jaar een nieuw bandje kopen voor 450 euro.
inmiddels draag ik alleen nog maar Rolex als ik ga zwemmen.
die laat ik nooit testen op waterdichtheid.
maar ik stuur ze wel na ongeveer 7 jaar op voor een service.
de Cartier dus pas na 15 jaar. en die liep eigenlijk nog keurig.

Ik zou toch elke 2 jaar waterdichtheid laten testen welk horloge het ook is, als dan nog bij een service de seals worden vervangen geeft dat me dat niet een gevoel dat ik bang moet zijn om ermee te zwemmen.

BTW, jouw stelling dat bij een uitgave van 5K aan een horloge een jaarlijkse vervanging van de leren band “rechtvaardigt” zou mij na 10 jaar een nieuwe aanschaf hetzelfde horloge opleveren.

1 like

Nog even voor de sceptici die dachten dat hij inmiddels wel geflipperd zou zijn

Na 1,5 jaar nog steeds mee in mijn sas :grin:

6 likes

Zucht…

Oke, even dit: Rolex is niet bijzonder. Het is gewoon een horlogemerk. Ooit maakten ze sportieve/waterdichte horloges terwijl dat niet de norm was. Intussen maken vele merken horloges die 100m + waterdicht zijn.

Een horloge is voorzien van afdichtringetjes, een glasring (meestal metaal bij plexi, kunststof / delrin bij saffier), rubber ringetjes voor de kroon en rubber / kurk/lood/speciale kunststoffen (kurk en lood waren met name vroeger gebruikte materialen) voor de kastbodem.

Ongeacht het gebruikte materiaal: het veroudert en wordt slechter. OOK BIJ ROLEX! Rolex heeft geen wondermiddel of toverformule. Veel douchen met zeep/shampoo, gebruik van parfum, in aanraking komen met chemicaliën in bijv. garages: ontzettend slecht voor je afdichtingen.

Check svp iedere paar jaar je horloge op waterdichtheid.

Dat het tot dusverre goed is gegaan is mooi en ik ben blij voor je. Het is wel echt meer geluk dan wijsheid.

3 likes

mijn zusje heeft in 2020 een nieuwe Santos XL gekocht bij S&C, maar na een jaar laat de de lijmlaag van de band al los (niet gestikt). Zij is naar S&C gegaan voor garantie/coulance, maar zij lieten weten dat de band niet onder garantie valt…