Cartier only (Deel 2)

Ik ga de trekker overhalen. Dit zijn de twee kanshebbers, 2483 vs 1720. Aanvankelijk won de 2483 vanwege de guilloché-wijzerplaat, maar na de opmerking van @rorymoer werd er een zaadje geplant…

Daar zit wat in, en sindsdien zie ik de datum en secondewijzer ook niet meer als versterkende elementen, maar eerder als verstoringen van de wijzerplaat opmaak.
In eerste instantie vond ik het nog een pluspunt dat de 2483 geen quartz is, maar dat speelt inmiddels een kleinere rol, het is tenslotte Cartier.

2483, Guilloche, Automaat, Datum.

Of…

1720, Clean dial, Quartz

Hoe zien jullie dit en waarom?

9 likes

Doet House of Pertijs dat niet? Hebben ook Cartier, weet niet of ze per se daar aangekocht moeten zijn.

1 like

Vind zonder datum in dit geval mooier dan met datum.

1 like

Mijn mening weet je dus al. Misschien helpen deze wrist shots van beide modellen op mijn 16.5cm pols, al is het vergelijk niet helemaal eerlijk, door de gouden band op de 1720. Dat ding deed echt iets met me. Hij is wel merkbaar smaller, zoals je ziet

10 likes

Type uurwerk voor jou niet van belang?

Modellen zijn van <2000. Moet bij quartz dan inmiddels niet de gehele elektronische module vervangen worden?

Of als het onderhoud goed en regelmatig plaatsvindt, dan worden gefaseerd steeds componenten vervangen en blijft het uurwerk goed? Dat graag ik me nog af.

Heel erg bedankt, ja duidelijk smaller, betere verhoudingen vind ik, zeker ook dunner?

Bij een officieel Cartier reparatie atelier wordt het kwarts uurwerk in 98% van de gevallen vervangen voor een nieuwe.

Bepaalde oudere type uurwerken hebben een opvolger die speciaal ontwikkeld wordt. De bestaande wijzerplaat en wijzers passen dan en hoeven niet vervangen te worden.

Dit gebeurt omdat in oudere uurwerken slijtage komt en technische verbetering mogelijk is. Denk aan stroomverbruik en betrouwbaarheid.

Kaliber 66 werden al voor 2000 vervangen door een opvolger. Af en toe tref ik ze nog in aangeboden reparaties🙈 Momenteel is er voor kaliber 81 en 83 een betrouwbare en sterk verbeterde versie beschikbaar.

1 like

Oooh, dus zeer realistische kans dat deze exemplaren ook snel aan de beurt zijn, weet je welk kostenplaatje daarbij komt kijken?

Dan kan ik dat nu nog in mijn overweging meenemen in het kader van de aanschafprijs.

Adviesprijs full service voor kwarts is €430,-

1 like

Type uurwerk vind ik niet super belangrijk, quartz heeft als voordeel dat de horloges dunner kunnen zijn. In het geval van de americaine niet het geval volgens mij.

1 like

Koop bij Cartier geen automaat met kaliber 120 ( ETA 2000), is een problematisch uurwerk!

3 likes

Ik begin steeds meer te neigen naar de 1720.:smirk:

In de 2483 zit, als het goed is, een ETA 2671 (077). Is die oke?

De 2483 heeft wel een betrouwbaar uurwerk

2 likes

Dit vind ik zo mooi hè…

21 likes

Persoonlijk vind ik de skeleton-versie van Santos ook heel tof maar moet je aan het klassieke design van de Tank niet tarten.

1 like

Zeker. Heel clean in alle opzichten

1 like

Beide medium of is de automaat een large?

Automaat is een large

1 like

Vanaf morgen (als ik de bezorger tref) mag ik hier weer mee doen met een Santos Dumont large.

Zin in!

De donkerblauwe croc is natuurlijk een mooie band, maar ik wil hem denk ik toch wat meer casual maken.

Jullie tips? O.a. @Neyra

Zoiets is b.v. wel leuk, maar zoek denk ik een makkelijker te combineren kleur:

Rubber sluit ik ook niet uit b.v.

24 likes